Odszedł Evan Reitman, wpływowy reżyser i producent wielu najbardziej lubianych komedii końca XX wieku, od „Animal House” po „Ghostbusters”. Miał 75 lat.
Reitman zmarł spokojnie we śnie w sobotnią noc w swoim domu w Montecito w Kalifornii, poinformowała Associated Press jego rodzina.
„Nasza rodzina opłakuje niespodziewaną stratę męża, ojca i dziadka, którzy nauczyli nas zawsze szukać magii w życiu” – powiedzieli we wspólnym oświadczeniu dzieci Jason Reitman, Katherine Reitman i Caroline Reitman. „Czujemy ulgę, że jego praca jako reżysera przyniosła niezliczonym innym na całym świecie śmiech i szczęście. Gdy opłakujemy prywatnie, mamy nadzieję, że ci, którzy znali go z jego filmów, zawsze będą o nim pamiętać.”
Znany z punkowych komedii, które uchwyciły ducha czasu ich epoki, przełomowym momentem dla Reitmana był hałaśliwy film kolekcjonerski „National Lampoon’s Animal House”, który wyprodukował. Bill Murray wyreżyserował swoją pierwszą główną rolę w obozie letnim „Metballs”, a następnie ponownie w „Strips” z 1981 roku, ale jego największy sukces przyniosły mu „Pogromcy duchów” z 1984 roku.
Ta lekceważąca nadprzyrodzona komedia z udziałem Murraya, Dana Aykroyda, Harolda Ramisa, Erniego Hudsona, Sigourney Weaver i Ricka Moranisa zarobiła na całym świecie prawie 300 milionów dolarów, ale także zdobyła dwie nominacje do Oscara, dając początek prawdziwej serii, w tym spin-offów, telewizji i nowy film „Ghostbusters: Afterlife”, który został otwarty w zeszłym roku. Reżyserem był jego syn, reżyser Jason Reitman.
Paul Feig, który wyreżyserował ponowne uruchomienie „Ghostbusters” w 2016 roku, napisał na Twitterze, że był w szoku.
„Byłem zaszczycony, że mogłem ściśle współpracować z Evanem i zawsze było to pouczające doświadczenie” – napisał Feige. „Wyreżyserował niektóre z moich ulubionych komedii wszechczasów. Wszyscy w komediach jesteśmy mu wiele winni.”
„Legenda” – powiedział na Twitterze komik i aktor Kumail Nanjiani. „Liczba świetnych filmów, które nakręcił, jest śmieszna”.
Inne ważne filmy, które wyreżyserował to Twins, Kindergarten, Dave, Junior oraz Six Days and Seven Nights 1998. Wyprodukował także Beethovena, Old School, Eurotrip i wiele innych.Z innych filmów, w tym nominowanego do Oscara filmu jego syna „Up” w powietrzu.”
Urodził się w Komarnie w Czechosłowacji w 1946 roku, gdzie jego ojciec był właścicielem największej fabryki octu w kraju. Jego matka przeżyła Auschwitz, a ojciec był w ruchu oporu. Kiedy po wojnie komuniści zaczęli więzić kapitalistów, Reitmannowie postanowili uciec, gdy Ivan Reitmann miał zaledwie cztery lata, podróżując w ładowni barki płynącej do Wiednia.
„Pamiętam przebłyski scen”, powiedział Reitman Associated Press w 1979 roku. Później powiedzieli mi, jak dali mi tabletki nasenne, żebym nie hałasowała. Byłem tak podpalony, że spałem z otwartymi oczami. Moi rodzice bali się, że nie żyję”.
Wraz z krewnym w Toronto, Al Reitman pokazał Evanowi jego biznesowe skłonności: założenie teatru lalek, zabawę na letnich obozach, granie w kawiarniach z folkową grupą muzyczną. Studiował muzykę i dramat na Uniwersytecie McMaster w Hamilton w Ontario i zaczął kręcić filmy krótkometrażowe.
Z przyjaciółmi i 12 000 dolarów Reitman wyprodukował dziewięciodniowy film zatytułowany Cannibal Girls, który American International zgodziła się wydać. Z budżetem 500 dolarów wyprodukował cotygodniową sztukę telewizyjną „Grid” z Danem Aykroydem i związał się z Lampoon Group w sztuce off-broadwayowskiej z udziałem Johna Belushi, Gildy Radner i Murraya. Wkrótce doprowadziło to do powstania „Animal House”.
Reitman wykorzystał moment po ogromnym sukcesie „Animal House” i zebrał pieniądze na reżyserię „Meatballs”, co byłoby jeszcze bardziej przerażające niż „Animal House”.
Sam wybrał Murraya do roli głównej, co byłoby dużym przełomem dla komika, ale Ramis powiedział później, że Reitman nie wiedział, czy Murray rzeczywiście pojawi się do pierwszego dnia zdjęć. Był to jednak początek owocnej, długoterminowej współpracy, która doprowadziła do powstania komedii wojennej Stripes, o której Reitman, jak powiedział, myślał w drodze do premiery Metballs i Ghostbusters.
Reitman umieścił także Schwarzeneggera w swojej pierwszej dużej komedii, u boku Danny’ego DeVito w „Bliźniakach”. Wokół projektu panowała niepewność, ponieważ wszyscy stracili opłatę za udział w zyskach, co byłoby lukratywną transakcją, gdy film zarobił 216 milionów dolarów przy budżecie produkcyjnym wynoszącym 18 milionów dolarów. We wrześniu 2021 roku ogłoszono sequel „Triplets” wraz z Reitmanem, by wyreżyserować jego oryginalną obsadę, a także Tracy Morgan jako ich dawno zaginiony brat.
Zanim w latach 90. ukazał się „Gliniarz w przedszkolu”, Reitman stał się najbardziej utytułowanym reżyserem komediowym w historii. Chociaż nie był nawet ojcem trójki dzieci, przygotowało go to do wyczerpującego zadania wyreżyserowania 30 dzieci w wieku od 4 do 7 lat w komedii Schwarzeneggera.
Komedia polityczna Dave, z Kevinem Kleinem w roli zwykłego człowieka, który powinien podwoić się jako prezydent Stanów Zjednoczonych, przedstawiła pewne aberracje Reitmana. Roger Ebert napisał wtedy, że „film jest lepszym dowodem na to, że nie chodzi o to, co robisz, ale o to, jak to robisz: reżyseria Evana Reitmana i scenariusze Gary’ego Rossa wykorzystują inteligencję i ciepłe uczucia, aby uczynić Dave’a świetną rozrywką”.
Reitman zwolnił tempo jako reżyser po komedii przygodowej „Sześć dni, siedem nocy” z 1998 roku z Harrisonem Fordem i Anne Heche – tylko cztery filmy po „Ewolucji”, „Moja super była dziewczyna”, „Bez zobowiązań” i „Dzień szkicu” .”, od 2014 r.
Ale nadal produkował. Wyprodukowała go jego firma Montecito Picture Co. Pierwszy film Todda Phillipsa „Road Trip”. A w „Ghostbusters: Afterlife” znalazł się w kręgu prasowym ze swoim synem, dostarczając obu emocjonalnych chwil, gdy różdżka umiera. Jason Reitman, który miał zaledwie siedem lat, gdy ukazała się pierwotna wersja, włączył kilka ukłonów w stronę filmów swojego ojca, takich jak „Beethoven” i „Kanibale” w „Życiu pozagrobowym”.
Reżyseria Ghostbusters Afterlife była absolutnie onieśmielająca” – powiedział Jason Reitman w zeszłym roku. „Miałem szczęście, że zrobiłem to siedząc obok mojego taty”.
Zapytany, dlaczego film z 1984 roku nadal olśniewa, Reitman powiedział Associated Press, że trudno to określić.
„Zawsze miałem szczere podejście do komedii” – powiedział. „Potraktowałem to bardzo poważnie, chociaż był to horror i komedia, czułem, że musisz sobie z tym poradzić w realistyczny i uczciwy sposób”.
Zawsze bardzo poważnie traktował komedię i siłę śmiechu.
„Świetnym frazesem jest to, jak twarda jest komedia. Ale oczywiście nikt tak naprawdę tego nie szanuje”, powiedział Los Angeles Times w 2000 roku. „To taka głęboka sprawa, śmieje się. Dotarcie do punktu, w którym można rozśmieszyć 600 osób, to naprawdę delikatna i skomplikowana sprawa. … Mam wrażenie, że śmiejemy się z tego samego, z czego zawsze się śmialiśmy, ale zmienia się język reżysera i artysty.”
___
Andrew Dalton, reporter AP Entertainment Report, wniósł wkład z Los Angeles. John Carucci współtworzył z Nowego Jorku.
„Twitter geek. Nieprzejednany czytelnik. Dumny fanatyk mediów społecznościowych. Subtelnie czarujący muzyczny nerd.”
More Stories
Barry Keoghan dołącza do Cilliana Murphy’ego w serialu Netflix „Peaky Blinders”.
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
„Swifties for Kamala” zbiera pieniądze od celebrytów i pieniądze na kampanię dla Demokratów