19 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Lider ubolewa nad stratą historycznej rakiety SpaceX

Lider ubolewa nad stratą historycznej rakiety SpaceX
Zbliżenie / Jedna z najbardziej historycznych rakiet we flocie SpaceX rozbiła się w Boże Narodzenie podczas powrotu po poprzedniej misji na Cape Canaveral na Florydzie.

Rakieta Falcon 9, która wyniosła astronautów NASA Douga Hurleya i Boba Behnkena w ramach pierwszej misji załogowej SpaceX w 2020 r., wylądowała po raz 19. i ostatni tuż przed Bożym Narodzeniem, a następnie wywróciła się na statek ratunkowy podczas podróży powrotnej do Cape Canaveral na Florydzie.

Ten wzmacniacz, znany pod numerem ogonowym B1058, był wyjątkowy wśród floty rakiet wielokrotnego użytku SpaceX. Była dowódcą floty, wykonując 19 misji w ciągu ponad trzech i pół roku. Co najważniejsze, jest to rakieta, która wystartowała w kosmos 30 maja 2020 r. podczas podróży, która pod wieloma względami przeszła do historii.

Był to pierwszy przypadek wyniesienia ludzi na orbitę przez komercyjną rakietę i statek kosmiczny, co zakończyło dziewięcioletnią lukę w zdolności Ameryki do wysyłania astronautów na orbitę z amerykańskiej ziemi po wycofaniu wahadłowca kosmicznego. Misja ta, znana jako Demo-2 i wystrzelona przez SpaceX w ramach kontraktu z NASA, zakończyła zależność Stanów Zjednoczonych od rosyjskich rakiet w zakresie wysyłania załóg na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

SpaceX odzyskało wzmacniacz na jednym ze swoich morskich lądowisk po historycznym wystrzeleniu w maju 2020 r., podczas gdy górny stopień Falcona 9 wyleciał na orbitę wraz ze statkiem kosmicznym Crew Dragon, na którym znajdowały się Hurley i Behnken. Następnie rakieta weszła w cykl flotowy SpaceX na kolejne 18 startów, głównie w ramach misji mających na celu rozmieszczenie satelitów internetowych Starlink.

Hurley, który dowodził statkiem kosmicznym Crew Dragon w misji Demo-2, nadążał za wyczynami wzmacniacza jeszcze długo po jego powrocie na Ziemię. Podczas dalszego lotu regularnie wymieniał SMS-y z Behnkenem i Kiko Dontchevem, wiceprezesem SpaceX ds. startu.

READ  Nowe zdjęcie z Teleskopu Webba, zapowiedź misji księżycowej Artemis I.

„Dla Boba i mnie ten kibic zawsze był wyjątkowy z wielu powodów” – powiedział Hurley, weteran myśliwca piechoty morskiej, który w 2021 roku przeszedł na emeryturę z korpusu astronautów NASA. Obecnie pracuje w Northrop Grumman.

Niepomyślny koniec

Hurley powiedział Arsowi, że chciałby zobaczyć pozostałości wzmacniacza wystawione w muzeum obok statku kosmicznego Crew Dragon (nazwanego Endeavour), którym wraz z Behnkenem polecieli w 2020 r. „W idealnym świecie bardzo chciałbym zobaczyć Endeavour i w przynajmniej część tego wzmacniacza istnieje” – powiedział. W Smithsonian lub gdzieś w muzeum.

„To trochę denerwujące, ale on rozumie, że SpaceX wiele wyniosło z tej rakiety” – powiedział Hurley Ars. SpaceX darzy także Hurleya i Behnkena dużą sympatią. Firma nazwała dwa ze swoich statków ratowniczych na potrzeby demonstracji ładunku „Bob” i „Pies” „Po duecie astronautów.

„SpaceX ma biznes do prowadzenia” – powiedział. „Myślę, że w tym momencie Endeavour z pewnością będzie latał częściej, ale ten wzmacniacz nie, więc mam nadzieję, że uda im się znaleźć gdzieś miejsce, w którym będzie można to wystawić. Nawet część będzie to gdzieś fajnie wyglądać.” „Mogą coś odkryć… Myślę, że ludzie mogą czerpać wiele inspiracji z oglądania rzeczy, które faktycznie latają w kosmosie, a możliwość zbliżenia się do nich, jak sądzę, jest ważna dla dużo ludzi. Ludzie.

Doug Hurley (z prawej) dowodził statkiem kosmicznym Crew Dragon podczas misji Demo-2 w 2020 roku.
Zbliżenie / Doug Hurley (z prawej) dowodził statkiem kosmicznym Crew Dragon podczas misji Demo-2 w 2020 roku.

NASA

Dziewiętnasty wystrzelenie tego wzmacniacza w dniu 23 grudnia było równie udane jak poprzednie 18, zapewniając płynny wzniesienie się w przestrzeń kosmiczną przed wyłączeniem dziewięciu silników Merlin napędzanych naftą. Wzmacniacz osiągnął najwyższy punkt na swojej drodze – 72 mil (116 kilometrów) – zanim ziemska grawitacja wciągnęła go z powrotem do atmosfery.

Dwa płonące silniki spowolniły rakietę, gdy opadała w kierunku statku bezzałogowego SpaceX stacjonującego w pobliżu Bahamów, a następnie cztery nogi z włókna węglowego zostały rozłożone na chwilę przed lądowaniem na celu. Następnie, jak zwykle, statek ratowniczy rozpoczął powolną podróż z powrotem na Florydę z 15-piętrowym wzmacniaczem w pozycji pionowej.

READ  Raport: Próbna misja NASA na Marsa jest nierealistyczna