27 kwietnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jak upadek mostu w Baltimore wpłynie na łańcuchy dostaw i gospodarkę

We wtorek zawalił się most Francisa Scotta Key Bridge w Baltimore Odcięłoby to dostęp do dużej części portu miejskiego, wstrzymując żeglugę, zakłócając kluczowy szlak handlowy i jeszcze bardziej komplikując i tak już napięte łańcuchy dostaw.

Był tam port w Baltimore Do 2021 r. 17. co do wielkości w kraju pod względem tonażu brutto i ważna arteria transportu samochodów, maszyn budowlanych i węgla. W 2023 roku obsłużył 52,3 mln ton ładunków zagranicznych o wartości 81 miliardów dolarów. Według Maryland danych i tworzy ponad 15 000 miejsc pracy.


Dziesięć największych importów i eksportów dla portu

Baltimore w 2023 r

Elektroniczny

maszyneria,

Elektronika

meble,

łóżko,

Światła

Elektroniczny

maszyneria,

Elektronika

Nasiona, ziarna,

Owoce i rośliny

Powietrze i przestrzeń

Rękodzieło, akcesoria

Węgiel, ropa i

Gazu ziemnego

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy inne niż kolejowe

i tramwaje. Zawiera nikiel, aluminium, papier i drewno

pochodne tych substancji

Dziesięć największych importów i eksportów do portu w Baltimore w 2023 r

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

maszyneria,

W tym

praca w gospodarstwie i

Budowa

meble,

łóżko,

Światła

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

samolot,

Statek kosmiczny, części

Nasiona, ziarna,

Owoce i rośliny

węgiel,

Olej i

Natura

gaz

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy z wyłączeniem kolei i tramwajów. Nikiel, aluminium,

Do papieru i drewna zalicza się pochodne tych materiałów

Dziesięć największych importów i eksportów do portu w Baltimore w 2023 r

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

maszyneria,

W tym

praca w gospodarstwie i

Budowa

samolot,

statek kosmiczny,

Części

węgiel,

Olej i

Natura

gaz

meble,

Łóżko, światła

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy z wyłączeniem kolei i tramwajów. Zawiera nikiel, aluminium, papier i drewno

pochodne tych substancji

We wtorek port w Baltimore oznajmił, że zawiesi transport do i z portu do odwołania, ale dotyczy to ciężarówek będą nadal przetwarzane w jego terminalach.

„Baltimore nie jest jednym z największych portów w Stanach Zjednoczonych, ale jest to dobry port średniej wielkości” – powiedział historyk morza Saul Mercogliano z Campbell University. Ruch portowy obsługuje pięć terminali publicznych i 12 prywatnych.


Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

„Robi samochody, masowce, kontenery, obsługuje pasażerów”. – powiedział Mercogliano. „Więc będzie to miało duży wpływ”.

Według grupy branżowej Alliance for Automotive Innovation, Baltimore to najważniejszy w kraju port eksportu samochodów, importujący i eksportujący ponad 750 000 pojazdów do 2022 roku.

Import obejmuje trzy czwarte samochodów przepływających przez port, a dominują w nim znane marki, w tym Mazda i Mercedes-Benz. Ambrose Conroy, dyrektor naczelny Seraph Consulting, powiedział, że większość dużych firm posiada wystarczającą ilość zapasów u dealerów w USA, że bezpośredni wpływ na podaż jest mało prawdopodobny.

READ  Dyson przypomniał sobie prawie 30 000 funtów nuggetsów z kurczaka Dino

„Jest zbyt wcześnie, aby określić, jaki wpływ ten incydent będzie miał na branżę samochodową, ale z pewnością wystąpią zakłócenia” – powiedział John Bocella, prezes Alliance for Automotive Innovation.

Według stanu Maryland port zajął w ubiegłym roku drugie miejsce w kraju pod względem eksportu węgla. Nie jest to jednak główny światowy dostawca węgla energetycznego i w razie potrzeby może nastąpić jego zakłócenie w wyniku przejścia z Australii lub Indonezji, powiedział Alexis Ellender, główny analityk w firmie badawczej Kpler zajmującej się badaniem handlu światowego.

Baltimore to główny port handlu soją, który koncentruje się głównie na wysokowartościowej soi stosowanej w tofu, miso, tempeh i produktach organicznych, mówi Mike Steenhoek, dyrektor wykonawczy Soy Transport Alliance. Większość tych dostaw kierowana jest do Azji, ale Steenhoek nie spodziewa się dużego wzrostu cen tofu, ponieważ Norfolk w stanie Wirginia, Savannah w stanie Kentucky. Kilka portów w USA, w tym Charleston w Karolinie Południowej, wysyła ten rodzaj soi.

Wszystkie porty na wschodnim wybrzeżu zyskały w ostatnich latach na znaczeniu, ponieważ Stany Zjednoczone starają się zwiększyć handel ze swoimi sojusznikami i zmniejszyć ryzyko geopolityczne związane z handlem z Chinami, powiedział profesor Johns Hopkins i Dinglong Dai, który zwykle przepływa przez porty zachodniego wybrzeża. Ekspert w zakresie globalnych łańcuchów dostaw.

Abe Eshkenazi, dyrektor naczelny Association for Supply Chain Management, powiedział, że zawieszenie portu w Baltimore było „kolejnym zakłóceniem w i tak już obciążonym systemie” dla globalnego łańcucha dostaw. Ładunek należy teraz przekierować do innych portów, co oznacza konieczność sprawdzenia, gdzie jest wystarczająca przepustowość do transportu towarów.

Dostawy węgla powinny zostać przekierowane do innych portów, stwierdził Ellender z Kplera. Ryan Peterson, dyrektor naczelny firmy logistycznej Flexport, zamieścił w serwisie X informację, że firma posiada obecnie na pokładach statków płynących do portu 800 kontenerów, które należy przewieźć do Filadelfii lub Norfolk.

Największym problemem, jaki Steenhoek widzi w związku z zamknięciem Baltimore, jest efekt domina w innych portach. Wiele statków, które utknęły w porcie, zatrzymywało się w innych portach USA, aby załadować i rozładować towary przed wypłynięciem za granicę, co było skomplikowanym zadaniem logistycznym po zawaleniu się mostu.

„Pokazuje, jak zakłóca się łańcuch dostaw i jaki wpływ ma to nie tylko na ten jeden port” – powiedział Steenhoek.

Tim Meko, Justine McDaniel i David J. Lynch wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu. Redakcja: Kate Rabinowitz i Carly Tomb Sadoff.