5 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jak upadek mostu w Baltimore wpłynie na łańcuchy dostaw i gospodarkę

We wtorek zawalił się most Francisa Scotta Key Bridge w Baltimore Odcięłoby to dostęp do dużej części portu miejskiego, wstrzymując żeglugę, zakłócając kluczowy szlak handlowy i jeszcze bardziej komplikując i tak już napięte łańcuchy dostaw.

Był tam port w Baltimore Do 2021 r. 17. co do wielkości w kraju pod względem tonażu brutto i ważna arteria transportu samochodów, maszyn budowlanych i węgla. W 2023 roku obsłużył 52,3 mln ton ładunków zagranicznych o wartości 81 miliardów dolarów. Według Maryland danych i tworzy ponad 15 000 miejsc pracy.


Dziesięć największych importów i eksportów dla portu

Baltimore w 2023 r

Elektroniczny

maszyneria,

Elektronika

meble,

łóżko,

Światła

Elektroniczny

maszyneria,

Elektronika

Nasiona, ziarna,

Owoce i rośliny

Powietrze i przestrzeń

Rękodzieło, akcesoria

Węgiel, ropa i

Gazu ziemnego

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy inne niż kolejowe

i tramwaje. Zawiera nikiel, aluminium, papier i drewno

pochodne tych substancji

Dziesięć największych importów i eksportów do portu w Baltimore w 2023 r

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

maszyneria,

W tym

praca w gospodarstwie i

Budowa

meble,

łóżko,

Światła

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

samolot,

Statek kosmiczny, części

Nasiona, ziarna,

Owoce i rośliny

węgiel,

Olej i

Natura

gaz

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy z wyłączeniem kolei i tramwajów. Nikiel, aluminium,

Do papieru i drewna zalicza się pochodne tych materiałów

Dziesięć największych importów i eksportów do portu w Baltimore w 2023 r

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

Maszyny elektroniczne

i elektronikę

maszyneria,

W tym

praca w gospodarstwie i

Budowa

samolot,

statek kosmiczny,

Części

węgiel,

Olej i

Natura

gaz

meble,

Łóżko, światła

Uwaga: nie skorygowane sezonowo. Pojazdy z wyłączeniem kolei i tramwajów. Zawiera nikiel, aluminium, papier i drewno

pochodne tych substancji

We wtorek port w Baltimore oznajmił, że zawiesi transport do i z portu do odwołania, ale dotyczy to ciężarówek będą nadal przetwarzane w jego terminalach.

„Baltimore nie jest jednym z największych portów w Stanach Zjednoczonych, ale jest to dobry port średniej wielkości” – powiedział historyk morza Saul Mercogliano z Campbell University. Ruch portowy obsługuje pięć terminali publicznych i 12 prywatnych.


Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

Szarańcza północna

Punkt Morski

Na terminalu

Port w Baltimore

Plac Ciężarówek

Punkt Hawkinsa

Terminal morski

„Robi samochody, masowce, kontenery, obsługuje pasażerów”. – powiedział Mercogliano. „Więc będzie to miało duży wpływ”.

Według grupy branżowej Alliance for Automotive Innovation, Baltimore to najważniejszy w kraju port eksportu samochodów, importujący i eksportujący ponad 750 000 pojazdów do 2022 roku.

Import obejmuje trzy czwarte samochodów przepływających przez port, a dominują w nim znane marki, w tym Mazda i Mercedes-Benz. Ambrose Conroy, dyrektor naczelny Seraph Consulting, powiedział, że większość dużych firm posiada wystarczającą ilość zapasów u dealerów w USA, że bezpośredni wpływ na podaż jest mało prawdopodobny.

READ  Zwolennicy Jorge Santosa odczuwają mieszaninę żalu i rezygnacji

„Jest zbyt wcześnie, aby określić, jaki wpływ ten incydent będzie miał na branżę samochodową, ale z pewnością wystąpią zakłócenia” – powiedział John Bocella, prezes Alliance for Automotive Innovation.

Według stanu Maryland port zajął w ubiegłym roku drugie miejsce w kraju pod względem eksportu węgla. Nie jest to jednak główny światowy dostawca węgla energetycznego i w razie potrzeby może nastąpić jego zakłócenie w wyniku przejścia z Australii lub Indonezji, powiedział Alexis Ellender, główny analityk w firmie badawczej Kpler zajmującej się badaniem handlu światowego.

Baltimore to główny port handlu soją, który koncentruje się głównie na wysokowartościowej soi stosowanej w tofu, miso, tempeh i produktach organicznych, mówi Mike Steenhoek, dyrektor wykonawczy Soy Transport Alliance. Większość tych dostaw kierowana jest do Azji, ale Steenhoek nie spodziewa się dużego wzrostu cen tofu, ponieważ Norfolk w stanie Wirginia, Savannah w stanie Kentucky. Kilka portów w USA, w tym Charleston w Karolinie Południowej, wysyła ten rodzaj soi.

Wszystkie porty na wschodnim wybrzeżu zyskały w ostatnich latach na znaczeniu, ponieważ Stany Zjednoczone starają się zwiększyć handel ze swoimi sojusznikami i zmniejszyć ryzyko geopolityczne związane z handlem z Chinami, powiedział profesor Johns Hopkins i Dinglong Dai, który zwykle przepływa przez porty zachodniego wybrzeża. Ekspert w zakresie globalnych łańcuchów dostaw.

Abe Eshkenazi, dyrektor naczelny Association for Supply Chain Management, powiedział, że zawieszenie portu w Baltimore było „kolejnym zakłóceniem w i tak już obciążonym systemie” dla globalnego łańcucha dostaw. Ładunek należy teraz przekierować do innych portów, co oznacza konieczność sprawdzenia, gdzie jest wystarczająca przepustowość do transportu towarów.


Porty wschodniego wybrzeża i gęstość żeglugi

Port

Baltimore

5. co do wielkości port

Na wschodnim wybrzeżu

Dla handlu zagranicznego

Porty Wschodniego Wybrzeża

i gęstość naczyń

Port w Baltimore

5. co do wielkości port

Wschodnie wybrzeże dla handlu zagranicznego

Dostawy węgla powinny zostać przekierowane do innych portów, stwierdził Ellender z Kplera. Ryan Peterson, dyrektor naczelny firmy logistycznej Flexport, zamieścił w serwisie X informację, że firma posiada obecnie na pokładach statków płynących do portu 800 kontenerów, które należy przewieźć do Filadelfii lub Norfolk.

Największym problemem, jaki Steenhoek widzi w związku z zamknięciem Baltimore, jest efekt domina w innych portach. Wiele statków, które utknęły w porcie, zatrzymywało się w innych portach USA, aby załadować i rozładować towary przed wypłynięciem za granicę, co było skomplikowanym zadaniem logistycznym po zawaleniu się mostu.

„Pokazuje, jak zakłóca się łańcuch dostaw i jaki wpływ ma to nie tylko na ten jeden port” – powiedział Steenhoek.

Tim Meko, Justine McDaniel i David J. Lynch wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu. Redakcja: Kate Rabinowitz i Carly Tomb Sadoff.