Boeing twierdzi, że start nowego statku kosmicznego Starliner został opóźniony tego lata z powodu nadmiernej wody i wilgoci, które spowodowały, że zawory samolotu przykleiły się do przedniej części samolotu. W najbliższych miesiącach firma planuje szczegółowo zbadać złożone zawory i wprowadzić zmiany konstrukcyjne. Oczekuje się, że Starliner ponownie wystartuje w połowie 2022 r..
Boeing CST-100 Starliner to nowy statek kosmiczny pasażerski zaprojektowany, aby zabrać astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną w ramach projektu Business Team NASA. Jednak NASA chce, aby Boeing rozpoczął udany lot, zanim Starliner będzie mógł zabrać załogę.
Ale próby Boeinga, aby wystrzelić niewyposażonego Starlinera, napotkały po drodze pewne progi zwalniające. Firma wprowadziła pojazd bez zespołu po raz pierwszy w grudniu 2019 r., ale Seria usterek oprogramowania Uniemożliwiło to statkowi kosmicznemu osiągnięcie właściwej orbity wymaganej do dotarcia do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a kontrolerzy lotu musieli sprowadzić pojazd z powrotem wcześniej niż planowano. Boeing ma nadzieję, że spróbuje ponownie na początku sierpnia 2021 r., poprzez uruchomienie kolejnego pustego Starlinera. Ale na kilka godzin przed windą firma wykorzystała kilka zaworów Starliner do przenoszenia utleniacza – ważny bodziec dla samolotu – Niewłaściwe wyrównanie.
W dzisiejszej aktualizacji urzędnicy Boeinga powiedzieli, że 13 z 24 zaworów utleniających nie działało prawidłowo i utknęło w złej pozycji. Gdy Starliner znajdował się na wyrzutni, Boeing był w stanie zwolnić dziewięć z 13 lepkich zaworów, ale cztery z uporem nie poruszały się prawidłowo. To skłoniło Boeinga Starlinera do powrotu do fabryki w celu bliższego przyjrzenia się. Od tego czasu inżynierowie zdemontowali trzy zawory, co pomogło dowiedzieć się, co się stało.
Michelle Parker, wiceprezes i główny inżynier Boeinga, powiedziała we wtorek na konferencji prasowej:
Ostatecznie Boeing uważa, że niektóre utleniacze wewnątrz zaworów rzeczywiście uciekły. Zawory są uszczelnione teflonem, a według firmy wiadomo, że utleniacz czasami przenika przez materiał Declon. Boeing powiedział, że Teflon został „wybrany, ponieważ jest kompatybilny z przeciwutleniaczami”, a nie z innymi materiałami uszczelniającymi. Teoria mówi, że kiedy przeciwutleniacze uciekają, mieszają się z nadmierną wilgocią i wilgocią w miejscu startu, powodując nieznaczną korozję zaworów. Dlaczego zawory Boeinga nie mogły przenieść tej korozji tak, jak chciały.
Od czasu opóźnienia startu Boeing twierdzi, że zwolnił 12 z 13 zatkanych zaworów, wykorzystując kombinację dodatkowego ciepła i wyższych napięć. Zespół Starlinera w międzyczasie celowo zatkał zawór, ponieważ zastanawia się, jakie poprawki mogą wprowadzić, aby upewnić się, że to się nie powtórzy. Do zaworów można dodać dodatkowe grzałki. Ponadto Boeing usuwa dwa zawory i wysyła je do NASA Marshall Space Flight Center, gdzie wykonają skany CT w celu bardziej rygorystycznej analizy.
Być może najbardziej niepokojące jest to, że Boeing nadal nie rozumie, dlaczego problem nie pojawił się przed samolotem. Firma twierdzi, że inżynierowie przeprowadzili szereg testów zaworów, zanim pojazd znalazł się na wyrzutni, a narzędzie działało zgodnie z oczekiwaniami. John Wolmer, kierownik projektu Boeinga w Starliner, powiedział: „Nie mamy żadnych wskazań, że te zawory będą miały jakiekolwiek problemy.
Jeśli poleci na Boeing Starliner w połowie przyszłego roku, firma ma nadzieję, że do końca 2022 r. będzie latać pojazdem z pierwszymi pasażerami.[Our objective] Wracaj bezpiecznie do samolotu – i zachęcam, abyś był bezpieczny – tak szybko, jak to możliwe ”- powiedział Wolmer. „Więc wszystko, co zrobiliśmy do tej pory, ścieżka, którą podążamy, pomoże nam osiągnąć ten cel i wrócić do bezpiecznego latania”. Tymczasem inny dostawca grupy biznesowej NASA, SpaceX, już rozpoczął wysyłanie astronautów do iz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a kolejny start zaplanowano na 31 października. Kiedy Starliner zaczyna latać, SpaceX planuje latać siłami powietrznymi raz w roku, a Boeingiem raz w roku.
Zapytany, co by się stało, gdyby Starliner został wystrzelony z lepkimi zaworami, Boeing powiedział, że taka sytuacja nigdy by się nie wydarzyła, ponieważ kontrolerzy lotu musieli sprawdzić zawory przed lotem. „To absolutnie jedna z rzeczy, które muszą działać, w przeciwnym razie nie będziemy latać” – powiedział Wolmer. „Więc to nie jest problem, gdybyśmy zaczęli i nie byli tego świadomi. Wiemy, że te zawory byłyby w idealnym stanie, zanim zaczęliśmy.
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji