12 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Boeing odkrywa dwa poważne problemy ze Starlinerem na kilka tygodni przed startem – Ars Technica

Boeing odkrywa dwa poważne problemy ze Starlinerem na kilka tygodni przed startem – Ars Technica
Zbliżenie / Statek kosmiczny Boeing CST-100 Starliner zrzuca osłonę termiczną przed lądowaniem w 2019 roku.

NASA/Aubrey Geminiani

Przedstawiciel Boeinga powiedział w czwartek, że firma „wycofuje się” z próby wystrzelenia statku kosmicznego Starliner 21 lipca, aby skupić się na niedawno odkrytych problemach z pojazdem.

Mark Nappi, wiceprezes i dyrektor programowy Starliner, powiedział, że dwa problemy zostały wykryte na dwóch statkach kosmicznych przed weekendem Dnia Pamięci i że firma spędziła wakacje na ich badaniu. Po wewnętrznych dyskusjach z udziałem dyrektora generalnego Boeinga, Dave’a Calhouna, firma postanowiła opóźnić lot testowy, który zabierze astronautów NASA Suni Williamsa i Butcha Wilmore’a na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

„Bezpieczeństwo jest zawsze naszym najwyższym priorytetem i to jest siłą napędową tej decyzji” – powiedział Nabi podczas telekonferencji z dziennikarzami.

Dwie kwestie

Problemy wydają się tak poważne, że zostały odkryte na kilka tygodni przed planowanym wystrzeleniem Starlinera na rakiecie Atlas V. Pierwszy dotyczył „miękkich wiązań” w liniach biegnących od Starlinera do spadochronów. Boeing odkrył, że nie były one tak potężne, jak wcześniej sądzono.

Podczas normalnego lotu te niespełniające norm połączenia nie stanowiłyby problemu. Ale system spadochronowy Starliner jest przeznaczony do bezpiecznego lądowania załogi w przypadku awarii jednego z trzech spadochronów. Jednakże, ponieważ limit obciążenia awaryjnego jest niższy w przypadku tych miękkich opasek, jeśli jeden spadochron ulegnie awarii, możliwe jest zerwanie linek między statkiem kosmicznym a pozostałymi spadochronami z powodu dodatkowego naprężenia.

Drugi problem dotyczy taśmy z tkaniny szklanej P-213 owiniętej wokół przewodów połączeniowych w całym pojeździe. Te kable biegną wszędzie, a Nabi powiedział, że są setki stóp tych przewodów połączeniowych. Taśma ma za zadanie chronić przewody przed wyszczerbieniami. Jednak podczas ostatnich testów odkryto, że w pewnych możliwych warunkach lotu taśma ta jest łatwopalna.

READ  Dzisiejsze azjatyckie giełdy: aktualizacje na żywo, dane z Chin

Niepewny poślizg

W 2014 roku NASA wybrała dwie firmy, Boeing i SpaceX, do opracowania systemów transportu załogi dla astronautów podróżujących na stację kosmiczną. SpaceX ukończył swój pierwszy lot załogowy w 2020 roku i od tego czasu odbył dziewięć dodatkowych misji z załogą. Boeing wykonał do tej pory dwa loty testowe Starlinera bez załogi i zamierza zakończyć lot testowy z astronautami tego lata.

Teraz nie wiadomo, kiedy odbędzie się „próba w locie załogi”. Nabi powiedział, że „możliwe” jest, aby misja mogła odbyć lot w 2023 roku, ale nie chciał podawać żadnych dat. „Z pewnością nie chcę zobowiązywać się do żadnych dat ani ram czasowych” – powiedział.

Boeing spędzi kilka następnych tygodni, zagłębiając się w te problemy i wytyczając drogę do rozwiązania tych i innych problemów. Nappi powiedział na przykład, że gdy Boeing przygotowywał się do załadowania paliwa na Starlinera przed lipcowym lotem, znalazł kolejny zawór lepkości. Bezpieczniki były ciągłym problemem ze statkiem kosmicznym Starliner.

Niezależna recenzja?

Najprawdopodobniej Starliner zobaczy kolejne duże opóźnienie w tym locie testowym. Te nowe kwestie prawdopodobnie zwiększą obawy zewnętrznych obserwatorów dotyczące kultury bezpieczeństwa Boeinga. zeszły tydzieńKomitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa Lotniczego i Kosmicznego NASA wezwał NASA do zaangażowania niezależnych ekspertów w celu oceny żywotności Starlinera.

„Biorąc pod uwagę liczbę wyzwań, które pozostały do ​​​​certyfikacji Starlinera, gorąco zachęcamy NASA do cofnięcia się i uważnego przyjrzenia się pozostałej pracy dotyczącej lotu CFT” – powiedziała Patricia Sanders, przewodnicząca komitetu, 25 maja. Uważa, że ​​NASA powinna powołać niezależny zespół, taki jak Zespół ds. Inżynierii i Bezpieczeństwa NASA, „aby dokładnie przyjrzeć się przedmiotom znajdującym się na ścieżce do zamknięcia”.

to było zanim Pojawiły się najnowsze problemy. Bez wątpienia eksperci ds. bezpieczeństwa będą się martwić, dlaczego Boeing i NASA nie odkryli tych problemów aż do ostatnich tygodni przed lotem.

READ  Kontrakty terminowe Dow Jones: korekta rynkowa wydłuża straty; Dlaczego jabłka są „absolutnym przegranym”

Program Commercial Crew jest finansowany na podstawie umowy o stałej stopie procentowej. Boeing otrzymał nagrodę w wysokości 4,2 miliarda dolarów od NASA w 2014 roku, ale z powodu ciągłych opóźnień – początkowo Starliner i Crew Dragon firmy SpaceX miały latać w 2017 roku – Boeing już naliczył łączną opłatę za swoje 900 milionów dolarów zarobków. Nappi powiedział w czwartek, że jest za wcześnie, aby stwierdzić, czy te problemy spowodują dodatkowe obciążenia finansowe dla programu.

Pojawiły się pytania, czy Boeing pozostanie zaangażowany w program Starliner, który już przynosi straty finansowe. Firma została zakontraktowana na wykonanie sześciu misji dla NASA po certyfikacji pojazdu Starliner, co nastąpi dopiero po testach w locie załogowym. Boeing otrzymał już od NASA wiele znaczących nagród w wysokości 4,2 miliarda dolarów, więc prawdopodobnie powinien zwrócić część tych pieniędzy, jeśli nie będzie latał astronautami dla NASA. Ale koszt latania tymi misjami może być większy niż jakiekolwiek finansowanie, które Boeing musi zapłacić NASA.

Zapytany, czy przedstawiciele Boeinga prowadzili jakieś dyskusje na temat wycofania się z programu Commercial Crew, Nappi odpowiedział: „Dyskusje nie są na ten temat poważne”.