- Boeing odnotował 295 zamówień na samoloty w porównaniu do 86 zamówień Airbusa czwartego dnia największej wystawy lotniczej na Bliskim Wschodzie.
- Francuski producent spotkał się z wyrażonymi obawami dotyczącymi kosztów i osiągów silników Rolls-Royce.
- Duży apetyt linii lotniczych na samoloty szerokokadłubowe uwydatnił optymistyczne perspektywy popytu na długodystansowe podróże lotnicze i jego silne ożywienie od czasu pandemii Covid-19.
Samolot szkoleniowy Aermacchi MB-339 zespołu akrobacyjnego Fursan Al Emarat (Fursan Al Emarat) wypuszcza dym przelatując nad samolotem Airbus A380-861 Emirates podczas Dubai Airshow 2023 na międzynarodowym lotnisku Dubai World Central – Al Maktoum w Dubaju, 13 listopada , 2023. .
Giuseppe Casassi | AFP | Obrazy Getty’ego
Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie – Amerykański gigant lotniczy Boeing wyprzedził francuskiego rywala Airbusa po czterech dniach zawierania transakcji podczas Dubai Airshow 2023, podkreślając duży popyt, w szczególności na samoloty szerokokadłubowe, i silnie powracający po kilku latach słabych wyników. po poważnych skandalach związanych z bezpieczeństwem. .
Według aktualnych informacji firmy i statystyk ekspertów branżowych Boeing odnotował 295 zamówień na samoloty w porównaniu do 86 zamówień Airbusa czwartego dnia największej imprezy lotniczej na Bliskim Wschodzie. Francuski producent spotkał się z wyrażonymi obawami dotyczącymi kosztów i osiągów silników Rolls-Royce.
Boeing rozpoczął pierwszy dzień targów ogromnym zamówieniem na 95 ze swoich 777 samolotów szerokokadłubowych od Emirates, flagowego przewoźnika Dubaju, po cenach katalogowych wynoszących 52 miliardy dolarów, a następnie zamówieniem na kwotę 11 miliardów dolarów od spółki zależnej Emirates Flydubai. koszt. 30 samolotów Boeing 787 Dreamliner po raz pierwszy w historii.
Duży popyt na samoloty szerokokadłubowe uwydatnił optymistyczne perspektywy Dubaju w zakresie długodystansowych podróży lotniczych, a także znaczenie rynku bliskowschodniego dla popytu na ten typ samolotów. Zakupy pokazały, że Dubaj pręży swoje mięśnie jako wiodący węzeł tranzytowy między Wschodem a Zachodem i wydaje się chętny do obrony i zwiększania swojego udziału w rynku w obliczu rosnącej konkurencji lub ekspansji ze strony linii lotniczych z Turcji, Indii i Arabii Saudyjskiej.
Boeing 777-X leci podczas Dubai Airshow 2023 na międzynarodowym lotnisku Dubai World Central – Al Maktoum w Dubaju, 13 listopada 2023 r. (Zdjęcie: Giuseppe Cacace/AFP) (Zdjęcie: Giuseppe Cacace/AFP via Getty Images)
Giuseppe Casassi | AFP | Obrazy Getty’ego
Zamówienie Emirates obejmuje dodatkowe 55 samolotów Boeing 777-9 i 35 samolotów 777-8, co zwiększa łączną liczbę zamówień przewoźnika na szerokokadłubowe samoloty 777X do 205 samolotów. Linie Emirates zaktualizowały także swoje zamówienie na samoloty Boeing 787 Dreamliner z 30 do 35.
Duży udział samolotów szerokokadłubowych na wystawie w Dubaju „odzwierciedla wzrost liczby podróży międzynarodowych w 2023 r.; faworyzuje British Airways (Boeing), które w zakresie samolotów szerokokadłubowych jest silniejsze od Airbusa i odpowiada za prawie 50% wartości swoich zamówień.” Dubaj w dolarach” – napisali w środę w notatce analitycy TD Cowen.
Turecko-niemieckie linie lotnicze SunExpress złożyły drugie co do wielkości zamówienie Boeinga po Emirates, obejmujące 56 samolotów wąskokadłubowych 737-8 i 34 samoloty 737-10. Następnie plasują się Ethiopian Airlines z 41 737-8 i 26 787-9, Flydubai z 30 787-9, Kazakhstan Airlines SCAT z siedmioma 737-8 i Royal Air Lines. Jordanian i Royal Air Maroc zamówiły cztery samoloty 787-9 i dwa 787 -9 samolotów. odpowiednio.
Airbus, który mocno zdominował kilka ostatnich pokazów w Dubaju, spóźnia się z 86 samolotami, z czego największy pochodzi od Air Baltic, który kupił 30 samolotów wąskokadłubowych A220-300 z opcją zakupu kolejnych 20. Linie Ethiopian Airlines zamówiły 11 szerokokadłubowych samolotów Airbus A350. -900 samolotów, natomiast EgyptAir zakupił 10 samolotów tego samego samolotu.
W czwartek linie Emirates zamówiły od francuskiego producenta samolotów 15 samolotów A350-900 o wartości 6 miliardów dolarów, co stanowi znacznie mniejszy zakup niż wcześniej oczekiwano, po tym, jak prezes przewoźnika Tim Clark publicznie skrytykował koszty i konserwację wymaganą dla silników Rolls-Royce’a w samolotach Airbusa. A350.
„Jeśli silnik będzie robił to, czego od niego oczekujemy… powróci do oceny naszego planu flotowego” – powiedział Clark reporterom podczas pokazu lotniczego. Powiedział, że w przeciwnym razie linie Emirates zamówiłyby 35–50 samolotów.
W oświadczeniu będącym odpowiedzią na komentarze Rolls-Royce stwierdził, że silnik XWB-84 zastosowany w A350-900 „jest najlepszym silnikiem w historii, jeśli weźmie się pod uwagę wydajność, trwałość i niezawodność”.
Obserwatorzy branży spodziewają się również sprzedaży 355 samolotów Airbusa Turkish Airlines. Zamiast jednak podpisać, obaj oświadczyli, że osiągnęli „zasadnicze porozumienie w sprawie zamówienia na duży samolot komercyjny”, a turecki przewoźnik oświadczył w zgłoszeniu złożonym na giełdzie w Stambule, że „rozmowy z Airbusem” są „w toku”.
Zamówienia Boeinga już prawie trzykrotnie przekraczają całkowitą kwotę zamówień z Dubai Air Show w 2021 r. i są zbliżone do 356 zamówień złożonych podczas czerwcowego Salonu Lotniczego w Paryżu w 2023 r. Tymczasem liczba zamówień Airbusa na 86 samolotów jest znacznie niższa od zamówień złożonych na Paris Air Show 2023 wynoszących 846 i łącznej liczby zamówień na 408 samolotów podczas Dubai Air Show 2021.
Do tego tygodnia ta kultowa amerykańska firma nie miała żadnego zwycięskiego występu na Dubai Air Show od 2017 r. W 2019 r. sprzedaż Boeinga mocno spadła po dwóch katastrofalnych katastrofach popularnego samolotu 737 MAX w niecałe pięć miesięcy. Flota 400 samolotów 737 MAX jest uziemiona na całym świecie od prawie dwóch lat.
„Uważamy, że przepływ zamówień w Dubaju przekroczył dotychczasowe oczekiwania inwestorów dotyczące Boeinga” – napisali analitycy z RBC Capital Markets w notatce po drugim dniu pokazów lotniczych.
Analitycy nadal przewidują potencjalne przyszłe zamówienia dla Airbusa. „Chociaż Airbus nie skonsolidował jeszcze swojej umowy z Turkish Airlines, uważamy, że liczba zamówień w innych liniach lotniczych może wzrosnąć” – napisała we wtorek RBC.
Najnowsza linia lotnicza Arabii Saudyjskiej, Riyadh Air, oświadczyła, że może rozważyć zakup samolotów wąskokadłubowych, a także wąskokadłubowych odrzutowców pasażerskich. [low-cost Saudi carrier] Dodała, że Flyadeal może planować zamówienie kolejnych około 150 samolotów wąskokadłubowych.
Dubai Airshow, największa impreza lotnicza na Bliskim Wschodzie, odbywa się co dwa lata i według strony internetowej w tym roku wzięło w niej udział około 1400 wystawców z branży handlowej i wojskowej z 95 krajów.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych