9 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Boom na zamówienia Boeinga pozostawia Airbusa w tyle

Boom na zamówienia Boeinga pozostawia Airbusa w tyle
  • Boeing odnotował 295 zamówień na samoloty w porównaniu do 86 zamówień Airbusa czwartego dnia największej wystawy lotniczej na Bliskim Wschodzie.
  • Francuski producent spotkał się z wyrażonymi obawami dotyczącymi kosztów i osiągów silników Rolls-Royce.
  • Duży apetyt linii lotniczych na samoloty szerokokadłubowe uwydatnił optymistyczne perspektywy popytu na długodystansowe podróże lotnicze i jego silne ożywienie od czasu pandemii Covid-19.

Samolot szkoleniowy Aermacchi MB-339 zespołu akrobacyjnego Fursan Al Emarat (Fursan Al Emarat) wypuszcza dym przelatując nad samolotem Airbus A380-861 Emirates podczas Dubai Airshow 2023 na międzynarodowym lotnisku Dubai World Central – Al Maktoum w Dubaju, 13 listopada , 2023. .

Giuseppe Casassi | AFP | Obrazy Getty’ego

Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie – Amerykański gigant lotniczy Boeing wyprzedził francuskiego rywala Airbusa po czterech dniach zawierania transakcji podczas Dubai Airshow 2023, podkreślając duży popyt, w szczególności na samoloty szerokokadłubowe, i silnie powracający po kilku latach słabych wyników. po poważnych skandalach związanych z bezpieczeństwem. .

Według aktualnych informacji firmy i statystyk ekspertów branżowych Boeing odnotował 295 zamówień na samoloty w porównaniu do 86 zamówień Airbusa czwartego dnia największej imprezy lotniczej na Bliskim Wschodzie. Francuski producent spotkał się z wyrażonymi obawami dotyczącymi kosztów i osiągów silników Rolls-Royce.

Boeing rozpoczął pierwszy dzień targów ogromnym zamówieniem na 95 ze swoich 777 samolotów szerokokadłubowych od Emirates, flagowego przewoźnika Dubaju, po cenach katalogowych wynoszących 52 miliardy dolarów, a następnie zamówieniem na kwotę 11 miliardów dolarów od spółki zależnej Emirates Flydubai. koszt. 30 samolotów Boeing 787 Dreamliner po raz pierwszy w historii.

Duży popyt na samoloty szerokokadłubowe uwydatnił optymistyczne perspektywy Dubaju w zakresie długodystansowych podróży lotniczych, a także znaczenie rynku bliskowschodniego dla popytu na ten typ samolotów. Zakupy pokazały, że Dubaj pręży swoje mięśnie jako wiodący węzeł tranzytowy między Wschodem a Zachodem i wydaje się chętny do obrony i zwiększania swojego udziału w rynku w obliczu rosnącej konkurencji lub ekspansji ze strony linii lotniczych z Turcji, Indii i Arabii Saudyjskiej.

READ  Prawie 50% wartego 369 miliardów dolarów portfela Warrena Buffetta, na którego czele stoi Berkshire Hathaway, jest inwestowane w tylko jedną akcję.

Boeing 777-X leci podczas Dubai Airshow 2023 na międzynarodowym lotnisku Dubai World Central – Al Maktoum w Dubaju, 13 listopada 2023 r. (Zdjęcie: Giuseppe Cacace/AFP) (Zdjęcie: Giuseppe Cacace/AFP via Getty Images)

Giuseppe Casassi | AFP | Obrazy Getty’ego

Zamówienie Emirates obejmuje dodatkowe 55 samolotów Boeing 777-9 i 35 samolotów 777-8, co zwiększa łączną liczbę zamówień przewoźnika na szerokokadłubowe samoloty 777X do 205 samolotów. Linie Emirates zaktualizowały także swoje zamówienie na samoloty Boeing 787 Dreamliner z 30 do 35.

Duży udział samolotów szerokokadłubowych na wystawie w Dubaju „odzwierciedla wzrost liczby podróży międzynarodowych w 2023 r.; faworyzuje British Airways (Boeing), które w zakresie samolotów szerokokadłubowych jest silniejsze od Airbusa i odpowiada za prawie 50% wartości swoich zamówień.” Dubaj w dolarach” – napisali w środę w notatce analitycy TD Cowen.

Turecko-niemieckie linie lotnicze SunExpress złożyły drugie co do wielkości zamówienie Boeinga po Emirates, obejmujące 56 samolotów wąskokadłubowych 737-8 i 34 samoloty 737-10. Następnie plasują się Ethiopian Airlines z 41 737-8 i 26 787-9, Flydubai z 30 787-9, Kazakhstan Airlines SCAT z siedmioma 737-8 i Royal Air Lines. Jordanian i Royal Air Maroc zamówiły cztery samoloty 787-9 i dwa 787 -9 samolotów. odpowiednio.

Airbus, który mocno zdominował kilka ostatnich pokazów w Dubaju, spóźnia się z 86 samolotami, z czego największy pochodzi od Air Baltic, który kupił 30 samolotów wąskokadłubowych A220-300 z opcją zakupu kolejnych 20. Linie Ethiopian Airlines zamówiły 11 szerokokadłubowych samolotów Airbus A350. -900 samolotów, natomiast EgyptAir zakupił 10 samolotów tego samego samolotu.

W czwartek linie Emirates zamówiły od francuskiego producenta samolotów 15 samolotów A350-900 o wartości 6 miliardów dolarów, co stanowi znacznie mniejszy zakup niż wcześniej oczekiwano, po tym, jak prezes przewoźnika Tim Clark publicznie skrytykował koszty i konserwację wymaganą dla silników Rolls-Royce’a w samolotach Airbusa. A350.

READ  Powell twierdzi, że Fed „nie jest daleko” od punktu obniżki stóp procentowych

„Jeśli silnik będzie robił to, czego od niego oczekujemy… powróci do oceny naszego planu flotowego” – powiedział Clark reporterom podczas pokazu lotniczego. Powiedział, że w przeciwnym razie linie Emirates zamówiłyby 35–50 samolotów.

W oświadczeniu będącym odpowiedzią na komentarze Rolls-Royce stwierdził, że silnik XWB-84 zastosowany w A350-900 „jest najlepszym silnikiem w historii, jeśli weźmie się pod uwagę wydajność, trwałość i niezawodność”.

Obserwatorzy branży spodziewają się również sprzedaży 355 samolotów Airbusa Turkish Airlines. Zamiast jednak podpisać, obaj oświadczyli, że osiągnęli „zasadnicze porozumienie w sprawie zamówienia na duży samolot komercyjny”, a turecki przewoźnik oświadczył w zgłoszeniu złożonym na giełdzie w Stambule, że „rozmowy z Airbusem” są „w toku”.

Zamówienia Boeinga już prawie trzykrotnie przekraczają całkowitą kwotę zamówień z Dubai Air Show w 2021 r. i są zbliżone do 356 zamówień złożonych podczas czerwcowego Salonu Lotniczego w Paryżu w 2023 r. Tymczasem liczba zamówień Airbusa na 86 samolotów jest znacznie niższa od zamówień złożonych na Paris Air Show 2023 wynoszących 846 i łącznej liczby zamówień na 408 samolotów podczas Dubai Air Show 2021.

Do tego tygodnia ta kultowa amerykańska firma nie miała żadnego zwycięskiego występu na Dubai Air Show od 2017 r. W 2019 r. sprzedaż Boeinga mocno spadła po dwóch katastrofalnych katastrofach popularnego samolotu 737 MAX w niecałe pięć miesięcy. Flota 400 samolotów 737 MAX jest uziemiona na całym świecie od prawie dwóch lat.

„Uważamy, że przepływ zamówień w Dubaju przekroczył dotychczasowe oczekiwania inwestorów dotyczące Boeinga” – napisali analitycy z RBC Capital Markets w notatce po drugim dniu pokazów lotniczych.

Analitycy nadal przewidują potencjalne przyszłe zamówienia dla Airbusa. „Chociaż Airbus nie skonsolidował jeszcze swojej umowy z Turkish Airlines, uważamy, że liczba zamówień w innych liniach lotniczych może wzrosnąć” – napisała we wtorek RBC.

READ  Ten 23-latek płaci 1100 dolarów miesięcznie za wynajęcie mieszkania o powierzchni 95 stóp kwadratowych w Nowym Jorku

Najnowsza linia lotnicza Arabii Saudyjskiej, Riyadh Air, oświadczyła, że ​​może rozważyć zakup samolotów wąskokadłubowych, a także wąskokadłubowych odrzutowców pasażerskich. [low-cost Saudi carrier] Dodała, że ​​Flyadeal może planować zamówienie kolejnych około 150 samolotów wąskokadłubowych.

Dubai Airshow, największa impreza lotnicza na Bliskim Wschodzie, odbywa się co dwa lata i według strony internetowej w tym roku wzięło w niej udział około 1400 wystawców z branży handlowej i wojskowej z 95 krajów.