Oczywiście Chiny zaprzeczyły, że taki incydent w ogóle miał miejsce, ale zakłada się, że około 55 chińskich marynarzy na pokładzie łodzi podwodnej nr 093-417 zginęło w wypadku na Morzu Żółtym, w pobliżu chińskiej prowincji Shandong. Brytyjski wywiad podał, że 21 sierpnia 2023 roku marynarze podwodni zginęli w wyniku „katastrofalnej” awarii instalacji tlenowej statku.
„Według nas śmierć nastąpiła na skutek niedotlenienia spowodowanego usterką w systemie łodzi podwodnej” – czytamy w raporcie. „Okręt podwodny zderzył się z łańcuchem i kotwicą używanymi przez marynarkę wojenną Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej do zatrzymywania amerykańskich i sojuszniczych okrętów podwodnych”. spowodował awarię systemów, a naprawa i wypoziomowanie statku zajęła sześć godzin. Pokładowa instalacja tlenowa zatruła załogę po katastrofalnej awarii.
Ponieważ raport opiera się na informacjach wywiadowczych, Wielka Brytania odmówiła komentarza na temat prawdziwości raportów, natomiast Pekin potwierdził, że incydent jest jedynie plotką. Jeśli łódź podwodna uderzy we własny łańcuch i pułapkę na kotwicę, a jej akumulatory będą na wyczerpaniu, płuczki powietrza i systemy uzdatniania powietrza prawdopodobnie w końcu ulegną awarii.
Chociaż amerykańskie i brytyjskie okręty podwodne są wyposażone w urządzenia, które potrafią przekształcić dwutlenek węgla w tlen, co pozwala im pozostawać pod wodą przez długi czas, nie każdy kraj ma dostęp do tej samej technologii. „Łańcuch i kotwica” to urządzenie przeznaczone do łapania i niszczenia wrogich statków pod powierzchnią morza. Pomysł jest prosty: ciężki łańcuch metalowych kulek i innych przedmiotów (który może mieć kilka mil długości) jest przymocowany do dwóch kotwic rozrzuconych po dnie morskim.
Rozmiar i waga łańcucha może spowodować poważne uszkodzenie steru i śruby napędowej statku, opóźniając łódź podwodną o wiele godzin, a nawet dni, co może być śmiertelne dla statku i jego załogi, jak widać na podstawie rzekomego incydentu chińskiej marynarki wojennej . Okręt podwodny można holować na dno morskie za pomocą pułapki.
Tego typu pułapki łańcuchowe i kotwiczne służą do ochrony strategicznych lub wrażliwych lokalizacji, takich jak porty, przystanie lub szlaki żeglugowe. Z dokumentu wydanego przez wywiad brytyjski wynika, że celem tej konkretnej pułapki było zastawienie pułapki amerykańskiej lub amerykańskiej Brytyjskie szpiegowskie okręty podwodne Działa u wybrzeży Chin. Shandong to prowincja obejmująca kilka miast o populacji przekraczającej 9 milionów, mniej więcej wielkości Nowego Jorku. Qingdao, liczące 10 milionów mieszkańców, jest największym miastem prowincji.
Chociaż uwaga świata skupiła się głównie na operacjach chińskiej marynarki wojennej na Morzu Południowochińskim, zwłaszcza na drogach wodnych między Tajwanem a Chinami kontynentalnymi, Morze Żółte stanowi również strategicznie ważny zbiornik wodny wzdłuż chińskiego wybrzeża. Kraj graniczy na tych wodach z Koreą Północną, Koreą Południową i Japonią i jest ważnym miejscem dla rybołówstwa komercyjnego, poszukiwań ropy i gazu oraz handlu komercyjnego. Morze Żółte jest także ważnym szlakiem dostaw między Chinami a Rosją, która zaopatruje PRL w materiały nuklearne wykorzystywane do produkcji głowic nuklearnych.
Utrata numeru 093-417 to wielka sprawa dla Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Jest to jeden z najnowocześniejszych okrętów podwodnych w swojej flocie, cichszy i wyposażony w bardziej zaawansowane uzbrojenie (w tym nowe i zaawansowane rakiety przeciwokrętowe i torpedy).
Zaangażowany
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy