30 kwietnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Starship Flight 3 jest w pełni ułożony do testów WDR

Starship Flight 3 jest w pełni ułożony do testów WDR

SpaceX robi duże postępy w przygotowaniach do lotu 3 z pełnym ułożeniem podkładek i zamknięciem dróg w ramach przygotowań do ćwiczeń Wet Dress Drill (WDR) dla Booster 10 i Ship 28. SpaceX kontynuuje prace nad przyszłymi pojazdami latającymi, na drodze do osiągnięcia statusu operacyjnego z statek kosmiczny.

Trip 3 z pełnym stosem

SpaceX wypuściło Booster 10 i Ship 28, co, jak mamy nadzieję, będzie ostatnim razem przed startem.

Booster 10 został udostępniony 8 lutego w ciągu dnia i został dodany później tego samego wieczoru. Następnie statek nr 28 został zwodowany 10 lutego o północy i ułożony w stos wczesnym rankiem 11 lutego.

Nawet przy dziennym opóźnieniu, pomiędzy wejściem Boostera 10 na miejsce startu a osiedleniem się statku 28, SpaceX była w stanie ukończyć całą operację w mniej niż 56 godzin. To szybkie tempo będzie potrzebne w nadchodzących latach, ponieważ SpaceX będzie próbowało zwiększyć tempo lotów swoich statków Starship.

Kiedy Booster 10 znajdował się w Mega Bay, SpaceX najwyraźniej wprowadziło pewne zmiany na dnie zbiornika z ciekłym tlenem (LOX).

Obecnie zauważono, że istnieją dwa zestawy nowych linii spawów, które wydają się dotyczyć zestawu zaokrąglonych przegród na dnie zbiornika. Aby zapobiec przemieszczaniu się ciekłego paliwa wokół zbiornika, zastosowano skośne przegrody.

Dodatki te mogą być odpowiedzią na awarię Boostera 9 podczas przewrócenia się i spalenia, chociaż SpaceX oficjalnie nie podało przyczyny awarii.

Wdrożenie Boostera 10 (Źródło: Mary (@bocachicagal) dla NSF)

W tym tygodniu są obecnie trzy zamknięte, obejmujące okres 12–14 lutego. Wszystkie trzy dni rozpoczynają się od 8:00 do 20:00 CST.

W tych oknach Booster 10 i Ship 28 przechodzą częściową próbę w noszeniu na mokrej nawierzchni (WDR), a następnie pełne szkolenie WDR prawdopodobnie mniej więcej dzień później. Częściowo oczekuje się, że SpaceX załaduje i wyśle ​​wzmacniacz do około połowy lub mniej oraz przetestuje wszystkie nowe systemy i zmiany na platformie orbitalnej (OLP).

READ  Jak (i ​​kiedy) oglądać masywną kometę K2 mijającą Ziemię?

WDR to miejsce, w którym SpaceX i inne firmy wystrzeliwujące testują i odliczają rakietę. W okresie WDR pojazd jest w pełni załadowany paliwem, a w przypadku statku Starship firmy SpaceX – LOX i ciekłym metanem (LCH4).
Po załadowaniu odtwarzane jest pełne odliczanie do uruchomienia, aż do uruchomienia silnika. Silniki nie zapalają się jednak, a po odliczeniu i zakończeniu innych testów pojazd zostaje odłączony od zbiornika paliwa.

SpaceX zakończyło WDR dla ostatnich dwóch lotów: 23 stycznia 2023 r. dla Boostera 7 i Ship 24, a następnie 24 października 2023 r. dla Boostera 9 i Ship 25. W tym przypadku zespoły przetestują kilka zmian w farmie czołgów, w tym dodanie czterech kolejnych dochładzaczy po stronie LOX Plus dwie pompy, dodatkowy dochładzacz i pompa po stronie LCH4. Ponadto ekipy usunęły stary zbiornik na wodę oraz ponownie wykorzystany zbiornik CH4, który stał się zbiornikiem na wodę.

Po wprowadzeniu wszystkich tych zmian SpaceX powinno mieć możliwość krótszego odliczania ładowania paliwa, gdzie zamiast 97 minut na załadowanie każdego LOX i LCH4 można by je skrócić do około 50 minut.

Po ukończeniu częściowego i pełnego WDR plany dotyczące tego stosu nie są znane. Zespoły muszą jeszcze zainstalować naklejki S28 i SpaceX na Statku 28. Kiedy statek znajduje się na wsporniku silnika, zespoły mogły wymienić niektóre Raptory.

Jednak podczas aktualizacji do Booster 10 w silnikach próżniowych Raptor nie zainstalowano żadnych pierścieni wzmacniających. Aby silniki Raptor Vacuum stabilnie przylegały do ​​podłoża, wymagane są usztywnienia.

Nie wyklucza to jednak całkowicie pożaru statycznego, ponieważ w razie potrzeby zespoły mogą ponownie zainstalować pierścienie, a ogień statyczny nadal można prowadzić w stronę ptaków drapieżnych znajdujących się na poziomie morza.

READ  GPS komórek odpornościowych: formułowanie własnych trajektorii kierunkowych

Chociaż wczesnym rankiem 12 lutego SpaceX zdemontowało Statek 28 z Boostera 10 po tym, jak załoga podniosła się, aby przyjrzeć się jednemu z klamer statku.

Po demontażu zespoły spędziły dzień pracując przy zaciskach na gorącym pierścieniu sceny i na burcie statku. Powodem tego demontażu może być to, że zaciski mogły zostać uszkodzone podczas procesu układania w stosy i wymagać naprawy.

We wtorek rano Statek 28 został ponownie zmontowany, co umożliwiło SpaceX powrót do konfiguracji umożliwiającej kampanię testową WDR.

wyrzutnia

OLP otrzymał pewne poprawki, podczas gdy SpaceX kontynuowało przygotowania panelu do lotu 3. Całe rusztowanie, a także platforma wyrównująca używana do ustawiania ramion stabilizatora i zacisków zostały usunięte na krótko przed wtoczeniem Boostera 10 na platformę.

Porządkowanie OLM przed wprowadzeniem Boostera 10 (źródło zdjęcia: Mary (@bocachicagal) dla NSF)

Zespoły kontynuowały także dodawanie ostatnich elementów pancerza do betonowej podstawy wieży, co pomoże zapobiec korozji betonu. Poza tym było wiele drobnych rzeczy, które SpaceX kontynuuje dokańczając, składając Lot 3 po raz pierwszy.

Trwają także prace nad nową ścianą strzałową, która chroni elementy farmy zbiorników LOX i bunkra komunikacyjnego Orbital Tank Farm (OTF), a także powlekaniem nowych prętów wzmacniających nałożonych na odsłonięte pociski kriogeniczne.

Aktualizacja FAA

NSF otrzymało oświadczenie Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) na temat bieżącego stanu modyfikacji startu statku kosmicznego w locie 3.

READ  Sygnał radiowy został przechwycony z odległości 9 miliardów lat świetlnych od Ziemi

FAA stwierdziła, że ​​dochodzenie w sprawie wypadku OFT-2 pozostaje otwarte w oczekiwaniu na dalsze informacje od SpaceX. Modyfikacja zezwolenia wymaga przedłożenia i sprawdzenia wszystkich wymaganych informacji, a dochodzenie musi zostać zakończone przed powrotem statku kosmicznego do lotu.

SpaceX i FAA współpracują, aby rozwiązać dochodzenie, a statek kosmiczny wrócił do lotu.

Aktualizacja pojazdu

Po locie 3 Booster 11 i Statek 29 mają znaleźć się w locie 4. Obecnie, na podstawie postu SpaceX na temat X z zeszłego tygodnia, Booster 11 może mieć zainstalowane wszystkie silniki i może być bardzo blisko gotowości na pożar statyczny.

Statek 29 również powinien otrzymać swoje silniki – jeśli nie ma ich już wszystkich – ponieważ widziano Raptory wchodzące do Mega Bay 2. Jeśli Lot 3 przebiegnie pomyślnie, a platforma będzie w dobrym stanie, Wzmocnienie 11 i Statek 29 mogą znaleźć się na pokładzie przenieść wkrótce po stosunkowo od uruchomienia.

Booster 12 (po lewej) i Booster 11 (po prawej) w Mega Bay (źródło zdjęcia: Sean Doherty dla NSF)

W przypadku lotu 5 dostępne są Booster 12 i Statek 30. Booster 12 znajduje się obecnie na centralnej platformie roboczej w Mega Bay, gdzie jest wyposażany w silniki przed statycznymi testami ogniowymi. Statek 30 znajduje się w High Bay i powoli przygotowuje się do zajęcia platformy roboczej drugiego statku zainstalowanego niedawno w Mega Bay 2.

Lot 6 przeszedł w ciągu ostatnich kilku tygodni poważną aktualizację, a Booster 13 jest już w pełni zmontowany i zostanie ukończony, zanim stanie się kriogeniczny w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Na statku 31 punkty podnoszenia dźwigu są otynkowane, a przed próbą chłodzenia cała osłona termiczna jest sprawna.

Dzięki pełnemu montażowi lotu 3 na podkładce, potencjalnemu WDR na horyzoncie i aktualizacji od FAA, Lot 3 jest coraz bliżej startu.

Główne zdjęcie za pośrednictwem Mary (@bocachicagal) dla NSF.