2 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Rośnie liczba zwolnień w sektorze sztucznej inteligencji, ale liczby nie mówią wszystkiego

Rośnie liczba zwolnień w sektorze sztucznej inteligencji, ale liczby nie mówią wszystkiego

Według najnowszego raportu obejmującego 750 liderów biznesu korzystających ze sztucznej inteligencji Konstruktor CV37% twierdzi, że w 2023 r. technologia zastąpi pracowników. Tymczasem 44% twierdzi, że w 2024 r. nastąpią zwolnienia w związku z wydajnością sztucznej inteligencji.

Jednak nawet wśród doniesień o zwolnieniach związanych ze sztuczną inteligencją wielu ekspertów nie zgadza się z poglądem Muska.

Julia Toothaker, specjalistka ds. CV i strategii kariery w ResumeBuilder, zdaje sobie sprawę, że liczby zawarte w jej badaniu mogą nie odzwierciedlać dokładnie szerszego krajobrazu biznesowego. „Nadal istnieje wiele tradycyjnych organizacji i małych firm, które nie wykorzystują technologii w takim stopniu, jak niektóre większe firmy” – powiedział Toothaker.

Zwolnienia są rzeczywistością, ale technologia sztucznej inteligencji umożliwia także liderom biznesowym restrukturyzację i ponowne zdefiniowanie wykonywanych przez nas stanowisk pracy.

Alex Hood, dyrektor ds. produktu w firmie Asana zajmującej się zarządzaniem projektami i współpracą, szacuje, że połowę czasu, jaki spędzamy w pracy, nazywa „pracą wokół pracy”. W tym przypadku odnosi się to do aktualizacji statusu, komunikacji między działami i wszystkich innych części firmy, które nie są podstawą naszej obecności.

„Jeśli uda się to zmniejszyć dzięki sztucznej inteligencji, może to być świetny początek” – powiedział Hood.

Mówi, że bez niuansów liczbowych statystyki identyfikujące i przewidujące zwolnienia z powodu sztucznej inteligencji odzwierciedlają strach bardziej niż rzeczywistość.

Dzięki sztucznej inteligencji obsługującej pracę opartą na zadaniach ludzie mają możliwość awansu w łańcuchu wartości, mówi Mark Cindella, założyciel Leet Resumes and Ladders. W całej gospodarce pracownicy będą mogli skoncentrować się na „integrowaniu, organizowaniu lub definiowaniu pracy opartej na zadaniach” – powiedział Cindella. Porównuje tę zmianę do kultury biurowej z połowy stulecia, kiedy pracowały całe piętra maszynistek – coś, co wpłynęło na wydajność wyeliminowane Edytory tekstu.

READ  Nacisk kładziony jest na rentowności obligacji skarbowych, ponieważ inwestorzy oceniają ryzyko recesji

Praca umysłowa i sztuczna inteligencja „skoncentrowana na człowieku”.

według Raport Asany o stanie sztucznej inteligencji w pracy za rok 2023Pracownicy twierdzą, że 29% ich zadań zawodowych można zastąpić sztuczną inteligencją. Jednak Asana jest zwolenniczką tego, co nazywa „sztuczną inteligencją skoncentrowaną na człowieku”, która ma na celu zwiększanie ludzkich możliwości i współpracy, a nie bezpośrednie zastępowanie ludzi. W raporcie zauważono, że im więcej ludzie rozumieją sztuczną inteligencję skupioną na człowieku, tym bardziej wierzą, że będzie ona miała pozytywny wpływ na ich pracę.

Pracownicy umysłowi i urzędnicy reprezentują coś pomiędzy 19,6% – 30,4% wszystkich pracowników na świecieWedług Organizacji Narodów Zjednoczonych. Narzędzia analityczne i komunikacyjne na przestrzeni lat przekierowały pracę poznawczą, a „generatywną sztuczną inteligencję należy postrzegać jako kolejny rozwój w tym długim łańcuchu zmian”.

Ale od 2022 r. 34% światowej populacji Nadal nie mają dostępu do Internetu, więc każda rozmowa na temat wpływu sztucznej inteligencji na zwolnienia i potencjalną restrukturyzację pracy musi uwzględniać także dyskusję na temat szerszego atomu pomiędzy tymi, którzy mają technologię, a tymi, którzy jej nie mają.

Odpowiedzialność osobista pracownika i majsterkowanie ze sztuczną inteligencją

Profesjonaliści, którzy chcą uniknąć zwolnień w środowisku pracy opartym na sztucznej inteligencji, powinni podjąć pewne kroki.

Bycie nowoczesnym pracownikiem umysłowym wiąże się z pewnym poziomem osobistej odpowiedzialności, mówi Cindella. „Częścią twojej pracy jest ciągłe rozwijanie nowych umiejętności” – powiedział. „Jeśli nauczyłeś się jakiegoś oprogramowania pięć lat temu, to nie wystarczy. Musisz nauczyć się nowego oprogramowania dzisiaj”.

Chociaż funkcje takie jak badania i analiza danych są na przykład dostosowane do automatyzacji sztucznej inteligencji, firmy nadal będą potrzebować kogoś, kto motywuje sztuczną inteligencję, rozumie wyniki i podejmuje działania.

„Moja rada dla każdego jest taka, aby zrozumiał, w jaki sposób sztuczna inteligencja może teraz wpłynąć na Twoją pozycję w branży” – powiedział Toothaker. „Przynajmniej masz pojęcie, czego się spodziewać, zamiast nie mieć pojęcia, co się dzieje”.

READ  Kontrakty terminowe na akcje rosną wraz z początkiem tygodnia

Cindella zdaje sobie jednak również sprawę, że liderzy biznesu oczekują pomocy pracownikom w dalszym rozwijaniu umiejętności w trakcie ich pracy w firmie. „Firmy, które finansują rozwój swoich pracowników, po prostu we własnym interesie, będą w lepszej sytuacji, aby wyprzedzić firmy, które tego nie robią” – stwierdził.

Nawet Hood, który przoduje w tworzeniu rozwiązań do współpracy i zarządzania projektami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, wciąż eksperymentuje z własnymi produktami. Przygotowując się do nadchodzącej oceny wyników jednego z członków swojego zespołu, Hood przeprowadził eksperyment, prosząc sztuczną inteligencję o podsumowanie współpracy z członkiem zespołu.

Sztuczna inteligencja stworzyła listę wszystkich ich wspólnych zainteresowań, wszystkich zadań i komentarzy między nimi, a także opis ich relacji na podstawie wysyłanych do siebie wiadomości. W tym przypadku Hood ucieleśnia, jak mogłoby wyglądać majsterkowanie przy użyciu sztucznej inteligencji.

„Nauczysz się tego, zadając mu pytania i widząc, co może zrobić, i w pewnym sensie jesteś rozczarowany, w pewnym sensie jesteś pod wrażeniem, a potem się przychylasz” – powiedział Hood. „Najlepszą rzeczą, jaką mogą zrobić pracodawcy, jest umożliwienie pracownikom zrozumienia sztuki tego, co możliwe, poprzez indywidualne doświadczenia z dzisiejszą sztuczną inteligencją”.

Chociaż w wyniku obecnej generacji sztucznej inteligencji doszło do zwolnień, nie ma historycznych dowodów na to, że taki postęp technologiczny doprowadzi do masowego bezrobocia. Siła robocza charakteryzuje się elastycznością, a zwiększone możliwości technologiczne mogą prowadzić do pracy o „wyższej wartości” – mówi Cindella – i większej produktywności, z którą prawdopodobnie nauczą się przyszłe generacje sztucznej inteligencji.