18 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Przetestuj systemy jazdy „bez użycia rąk” GM, Forda i Tesli

Przetestuj systemy jazdy „bez użycia rąk” GM, Forda i Tesli

Lincoln Corsair 2023 będzie oferował zaawansowany, bezdotykowy system wspomagania kierowcy nowej generacji ActiveGlide do jazdy po autostradzie, w tym zmianę pasa ruchu, pozycjonowanie pasa ruchu i przewidujący tempomat.

Lincolna

DETROIT – Rezygnacja z pracy jest trudna. Nawet jeśli wielcy producenci samochodów chcą to ułatwić.

Firmy samochodowe rozwijają technologie, które mogą szybko kontrolować przyspieszenie, hamowanie i kierowanie samochodem. W niektórych przypadkach pozwala kierowcom zwolnić kierownicę lub pedały przez wiele mil na raz.

Systemy – formalnie znane jako Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) – mogą potencjalnie otworzyć nowe źródła przychodów dla firm, jednocześnie zmniejszając zmęczenie kierowców i poprawiając bezpieczeństwo na drodze. Ale producenci samochodów w dużej mierze zbudowali swoje systemy niezależnie od siebie, bez standardowych wytycznych branżowych od federalnych organów regulacyjnych. Oznacza to, że lata rozwoju, „wolne ręce” lub „pół-autonomiczne” mogą oznaczać coś zupełnie innego w rękach konkurencyjnych producentów samochodów.

Żeby było jasne, żaden sprzedawany dziś samochód nie jest samojezdny ani samojezdny. Kierowcy zawsze muszą być świadomi. Obecne systemy ADAS wykorzystują najczęściej kombinację kamer, czujników i danych z map, aby wspomagać kierowcę, a także monitorować jego uwagę.

Producent samochodów jest często omawiany obok ADAS Tesli, który ma wiele technologii, które losowo nazywa między innymi „autopilotem” i „pełną autonomiczną jazdą”. (Pojazdy nie są w pełni samodzielne). Ale silniki ogólnei Silnik Forda Inni szybko wypuszczają lub ulepszają własne systemy i rozszerzają je na nowe pojazdy.

Ostatnio testowałem ADAS od Tesli, GM i Forda. Jej systemy należą do najbardziej dynamicznych i wydajnych na rynku. Jednak żaden z nich nie był nawet w przybliżeniu bezbłędny podczas mojego pobytu za kierownicą.

Nawet niewielkie różnice między systemami mogą mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo i pewność kierowcy.

Super rejs General Motors

Po raz pierwszy przetestowałem system GM dziesięć lat temu na zamkniętym torze i jasne jest, że lata opracowywania Super Cruise przez producenta samochodów opłaciły się pod względem ogólnej wydajności, bezpieczeństwa i jasnej komunikacji z kierowcą. Jest najlepszy i najskuteczniejszy spójny system.

GM początkowo wypuścił Super Cruise w sedanie Cadillac w 2017 r. – dwa lata po Autopilocie Tesli – przed rozszerzeniem go do 12 pojazdów w ostatnich latach. Ma na celu udostępnienie Super Cruise w 22 samochodach osobowych, ciężarowych i SUV-ach na całym świecie Do końca 2023 r.

System umożliwia kierowcom obsługę „bez użycia rąk” podczas jazdy po ponad 400 000 mil wcześniej wyznaczonych podzielonych autostrad w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. (Ford mapuje 150 000 mil, a system Tesli działa domyślnie na każdej autostradzie).

Kiedy pasek świetlny na kierownicy zmienia kolor na zielony w Super Cruise firmy GM, kierowcy mogą oderwać ręce od kierownicy.

Michaela Weilanda/CNBC

Super Cruise jest liderem, jeśli chodzi o jazdę po autostradzie i radzi sobie z większością wyzwań, w tym z zakrętami i wieloma terenami budowlanymi. Najnowsza aktualizacja dodała również automatyczne zmiany pasa ruchu, które dobrze sprawdzają się w utrzymywaniu ustalonej prędkości poprzez unikanie wolniejszych pojazdów.

Przez setki kilometrów jazdy systemem byłem w stanie regularnie włączać Super Cruise przez ponad 30 minut, nawet rozciągając jedną misję na godzinę bez konieczności kontrolowania pojazdu. Kiedy Super Cruise jest wyłączony, zwykle będzie ponownie dostępny kilka minut, jeśli nie sekund później.

Według GM większość napotkanych problemów jest prawdopodobnie spowodowana nieaktualnymi danymi map, których system wymaga do działania. W przypadku nowo ukończonej budowy lub cięższych prac tymczasowych system GM domyślnie przywraca kontrolę kierowcy, dopóki trasa nie zostanie prawidłowo ustawiona.

GM twierdzi, że wyprodukował ponad 40 000 pojazdów wyposażonych w Super Cruise, choć nie wszystkie z nich stanowią aktywnych użytkowników, i przejechał ponad 45 milionów mil bez użycia rąk.

Ceny systemu różnią się w zależności od pojazdu i marki – na przykład 2500 USD za Cadillaca – i wiąże się to z kosztem subskrypcji w wysokości 25 USD miesięcznie lub 250 USD rocznie po bezpłatnym okresie próbnym.

Forda Blue Cruise

System Forda jest najnowszym z trzech producentów samochodów i jest podobny do systemu General Motors. Oprócz wspomnianych wstępnie ustawionych map i możliwości, oba systemy są wyposażone w kamery na podczerwień w pojazdach, które zapewniają uwagę kierowców. Ale jeśli system GM jest zdolnym i pewnym siebie „kierowcą”, to system Forda wciąż uczy się nastolatka, choć bardzo szybko.

System Forda — sprzedawany jako Ford BlueCruise i ActiveGlide dla Lincolna — po raz pierwszy został udostępniony w lipcu 2021 r., chociaż firma rozszerzyła już systemy na ponad 109 000 zarejestrowanych pojazdów, zapewniając ponad 35 milionów mil jazdy bez użycia rąk do końca listopada

Ceny systemów Ford różnią się w zależności od marki i pojazdu. Może być częścią opcjonalnych pakietów, które kosztują około 2000 USD i zawierają inne funkcje dla Forda F-150 i Mustanga Mach-E 2023. Podobnie jak GM, wymaga subskrypcji po okresach próbnych.

Także lubić GM, Ford”s system pracuje dobrze na szosach…Dopóki to doesn’t. Jest mniej przewidywalny i szczególnie zmaga się z większymi lub bardziej stromymi zakrętami, strefami robót drogowych oraz w innych warunkach, z którymi kierowca może z łatwością sobie poradzić.

Ford BlueCruise, jak pokazano na Mustangu Mach-E Crossover.

twierdza

Najdłużej mogłem korzystać z systemu głośnomówiącego Forda podczas jazdy próbnej, która była prowadzona głównie na I-75 i obciążonych robotami I-94 w wiejskich i miejskich Michigan, wynosił 20 minut i około 25 mil.

Jest to problem, gdy próbujesz złagodzić zmęczenie kierowcy i zwiększyć zaufanie kierowców do takich systemów.

„Przypadkowe wyłączanie się, gdy zbliżasz się do zakrętów na drodze, to po prostu za mało” – powiedział Sam Abuelsamid, główny analityk w Guidehouse Insights, która specjalizuje się w zaawansowanych i powstających technologiach motoryzacyjnych.

Chris Bellman, główny inżynier ds. integracji systemów pojazdów ADAS w firmie Ford, potwierdził, że w tym momencie firma jest zbyt ostrożna ze swoim systemem. Pomimo ostrzeżeń o odzyskaniu kontroli, system ma działać do momentu przejęcia steru przez kierowcę.

System psuje się na większości dużych zakrętów autostrad, ponieważ obecnie nie jest zaprojektowany do spowalniania samochodu przed zakrętem – powiedział Bellman, coś, co Super Cruise wprowadziło w 2017 r. Oczekuje się, że zostanie to ulepszone wraz z kolejną dużą aktualizacją systemu, która rozpocznie się na początku przyszłego roku. .

System BlueCruise firmy Ford jest wyświetlany na zestawie wskaźników informacyjnych kierowcy pickupa F-150.

twierdza

Ford może również poprawić interakcję swojego systemu z kierowcą. GM wykorzystuje pasek świetlny na kierownicy i komunikację w zestawie wskaźników kierowcy — najlepsze funkcje łączności spośród trzech istniejących systemów.

Nie oznacza to, że Super Cruise jeszcze się nie nauczył.

Systemy Forda i GM prawdopodobnie uderzyłyby w tymczasową betonową barierę konstrukcyjną, gdybym nie przejął kontroli i nie zjechał z dużego zakrętu w kształcie litery S w pobliżu Detroit.

Super Cruise i BlueCruise rozpadały się kilka razy z czegoś, co wydawało się bez powodu, tylko po to, by szybko ponownie się zaangażować. Super Cruise próbował również wtopić się w lawinę lub środkowy pas nowo ukończonej strefy budowy, podczas gdy Ford wykonał podobny manewr w połowie zakrętu.

I oczywiście żaden system nie działa na ulicach miast tak jak Tesla.

Potem jest Tesla

Technologia Tesli jest zdecydowanie najbardziej ambitna z całej trójki i dobrze sprawdza się na autostradzie. Ale może to być denerwujące, jeśli nie niebezpieczne, na ulicach miast, szczególnie włączając je do ruchu ulicznego.

Samochody Tesli są standardowo wyposażone w system ADAS znany jako Autopilot. Jednak właściciele mogą uaktualnić system o dodatkowe funkcje za opłatą. Pełna samodzielna aktualizacja (FSD) kosztuje obecnie 15 000 USD w momencie zakupu samochodu lub miesięczna subskrypcja wybrana później kosztuje od 99 USD do 199 USD w zależności od pojazdu, w zależności od pojazdu. na stronie Tesli.

Mogłem korzystać z trzech poziomów Systemu Tesli z różnymi funkcjami w Tesli Model 3 zbudowanym w 2019 roku. Jazda z FSD Beta (wersja 10.69.3.1) była jednym z najbardziej stresujących momentów w moim życiu (i miałem dużo!).

Podczas ograniczonego testu na autostradzie systemy Tesli działały bardzo dobrze. Jazda obejmowała automatyczną zmianę pasa ruchu i zjazd oparty na nawigacji, chociaż ze względu na ruch jechał przez jedną rampę wyjazdową. GM i Ford nie łączą obecnie systemu nawigacji z ADAS.

ADAS Tesli może również identyfikować sygnalizację świetlną na ulicach miast i odpowiednio reagować, co jest bardzo imponujące.

Jednym z moich największych problemów z systemem Tesli na autostradzie było to, ile razy prosił mnie o „odprawę” – czynność, która wymagała pociągnięcia kierownicą, aby udowodnić, że kierowca fizycznie siedzi na siedzeniu kierowcy i zwraca uwagę. Przyzwyczajenie się do meldunków wymaga trochę czasu, aby system się nie zepsuł.

Doświadczyłem również, jak samochód komunikuje się, kiedy system jest włączony.

W przeciwieństwie do Forda i GM, które są wyraźnie widoczne, gdy system jest włączony, jedyną wskazówką, że ADAS Tesli jest zajęty, jest mała ikona kierownicy – ​​mniejsza niż dziesięciocentówka – w lewym górnym rogu środkowego wyświetlacza samochodu. (Tesla Model 3 nie ma wyświetlaczy z przodu kierowcy).

Oznacza to, że aby sprawdzić, czy system działa, czy nie, kierowca musi odwrócić wzrok od drogi. A jeśli system przestanie się włączać, nie komunikuje się zbyt dobrze, pozostawiając kierowcę nieświadomym, kiedy system działa i martwiąc się.

Takie kwestie robiły największe wrażenie, gdy FSD Beta pracowała na ulicach naziemnych. Oprócz problemów z autostradą, system – jak udokumentowano w niezliczonych filmach na YouTube – boryka się z niektórymi zakrętami.

Dodaj coś, co jest lokalnie znane jako „po lewej stronie Michigan” – krzyż w połowie zakrętu – a system zamienia się w odpowiednik, jeśli nie niebezpieczny, młodego kierowcy. W pewnym momencie podczas wykonywania takiego manewru Tesla zatrzymał się nie na jednym, ale na trzech pasach ruchu, próbując skręcić, zanim wyprzedziłem system.

Na ruchliwych prostych ulicach przedmieść Detroit system Tesli działał całkiem dobrze. Nie miała jednak doświadczenia, by rozpoznawać niuanse ludzkiego kierowcy, takie jak zatrzymywanie się i wpuszczanie innych na pas. Miał również pewne trudności ze zmianą pasa ruchu i wydawało się, że gubi się, gdy znaczniki pasa ruchu nie są dostępne.

Wszystkie te obawy powodują, że żadna inna firma nie wypuściła systemu takiego jak FSD Beta Tesli, który był krytykowany za wykorzystywanie swoich klientów jako mułów testowych. Tesla nie odpowiedziała na prośbę o komentarz do tego artykułu.

Dyrektor wykonawczy Elona Muska Od kilku lat obiecuje się, że pojazdy będą w stanie w pełni same się prowadzić. W niedawnym sporze w odpowiedzi na pozew złożony w Kalifornii Tesla powiedział, że „niepowodzenie” w osiągnięciu tak „ambitnego celu długoterminowego” nie jest równoznaczne z oszustwem i że osiągnie pełną samodzielną jazdę „poprzez rygorystyczne ulepszenia”. „

READ  Azja cierpi z powodu mroku Chin. Dolar osiągnął szczyt jena w 2023 roku