20 kwietnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Nagłe odejście dyrektora generalnego Sundance Jonaha Vicente

Nagłe odejście dyrektora generalnego Sundance Jonaha Vicente

Skandal na festiwalu filmowym wywołują zazwyczaj aktywiści podsycający dramaty lub luźni aktorzy, którzy podsycają dramat na konferencjach prasowych. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Sonoma, który odbył się w ostatni weekend w sercu kalifornijskiego kraju winiarskiego, to inna historia.

Dyrektor Festiwalu Filmowego w Sundance, Eugene Hernandez, gościł na tym wydarzeniu wielu niezależnych twórców filmowych, po swoich dwóch poprzednikach, Johnie Cooperze, który odszedł w 2020 r., i Tabithie Jackson, która ustąpiła ze stanowiska w 2022 r. Cała trójka była w mieście, żeby wyświetlać filmy. Mingle, gdy rozeszła się szokująca wiadomość, że dyrektor generalny Sundance Jonah Vicent zrezygnował ze stanowiska po niecałych trzech latach. Ta publiczność znalazła idealnego Pinot Noir do powiązania z plotkami o tym, co odejście Vicente oznacza dla Sundance — 40-letniej organizacji non-profit założonej przez Roberta Redforda, znanej w światowych kręgach filmowych jako miejsce artystycznych odkryć. Więc co się stało?

Vicente przybył do Sundance w 2021 roku jako dyrektor wykonawczy Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto, przyjmując nową pracę w nieoczekiwanym momencie. Pandemia Covid-19 spowodowała zamknięcie kin, ograniczenie podróży i zmusiła Sundance do oferowania rocznej oferty filmów w Internecie. Okoliczności wpędziły firmę w kłopoty finansowe. Przychody spadły do ​​22 mln dolarów w 2021 r. w porównaniu z rokiem poprzednim (według ProPublica z 56 mln dolarów w 2020 r. do 34 mln dolarów). Warto zauważyć, że oczekuje się, że rok 2022 wygeneruje do 58,6 mln dolarów przychodów, ponieważ Vicente będzie gospodarzem wydarzenia z bezprecedensową wersją cyfrową. Z dokumentów wynika, że ​​w tym samym roku Sundance zmniejszył swoje zobowiązania do 2 milionów dolarów na koncie Vicente.

Vicente i jego szef upierali się, że rezygnacja była jego decyzją, podają trzy źródła zaznajomione ze sprawą Różnorodność Vicente był uważnie obserwowany przez Radę Nadzorczą Instytutu Sundance. Vicente jest znany jako elegancki przywódca z mózgiem Nigdy zniknął z wiadomości, ale jego umiejętności w zakresie zbierania funduszy wzbudziły wątpliwości, jak podają źródła. Dyrektor generalny Sundance jest odpowiedzialny zarówno za zabezpieczanie funduszy korporacyjnych i zarządzanie nimi, jak i pozyskiwanie prywatnych darczyńców.

READ  Prezydent Wielkiej Brytanii Kwasi Kwarteng wycofuje 45-procentową obniżkę podatków

Za pośrednictwem rzeczniczki Sundance nazywa Vicente „niezwykłym nabytkiem”, który rozszerzył międzynarodowe edycje festiwalu, zwiększył fundusze i poradził sobie z „niezwykłym zadaniem” wychodzenia festiwalu z pandemii. Organizacja zauważa również, że gala otwarcia, wymyślona na nowo przez Vicente, przyniosła w tym roku 1,5 miliona dolarów dochodu, a obecni byli Christopher Nolan i Kristen Stewart, którzy odebrali nagrody honorowe. Rola dyrektora generalnego Sundance jest prawdopodobnie jedną z najbardziej prestiżowych w branży i jest odpowiednio wynagradzana. Chociaż wynagrodzenie Vicente nie zostało jeszcze zaksięgowane w podatku, jego poprzednik, Kerry Putnam, zarobił w 2021 roku ponad 450 000 dolarów.

Wielu członków społeczności filmów niezależnych – nie wspominając o większym ekosystemie rozrywkowym, który opiera się na Sundance w zakresie najwyższej jakości produkcji i dodatkowej wartości marketingowej – zadaje sobie pytanie, dlaczego Vicente odszedł po tak krótkim czasie, zwłaszcza jeśli udowodniono, że jest „ ogromny atut”?

Różnorodność Rozmawiał z kilkunastu osobistościami z branży, które od dawna uczestniczą w Sundance i uważnie obserwują. Rada nadzorcza to „co najmniej kilka” – mówi jeden z niezależnych dyrektorów filmowych i telewizyjnych. Jej przewodniczącym jest reżyser i były doradca Pierwszej Damy Michelle Obamy, Ebs Burnough. Do członków Legacy zaliczają się ekolodzy, potentaci inżynierii oprogramowania i aktywiści, którzy według dwóch źródeł są powiązani z Redfordem (lub chcą otoczyć jego chłodny płomień). Jasona Blooma, Tessy Thompson, Gigi Pritzkera, Charlesa D. King – od lat wielu nowicjuszy – zapewnił grupie legitymację w szerszej społeczności filmowców.

„Mam wrażenie, że tak naprawdę nigdy nie dali jej szansy” – mówi inny wpływowy reżyser filmowy o relacjach grupy z Vicente. – Ale potrafią zmęczyć każdego. Inne źródło bliskie Sundance kwestionuje tę charakterystykę, twierdząc, że podobnie jak w przypadku wielu organizacji non-profit przywództwo jest „zaangażowane i bardzo emocjonalne”. Zarząd ponownie mianował jednego ze swoich tymczasowych dyrektorów generalnych: byłą dyrektor Instagrama Amandę Kelso, która pełniła obowiązki szefa w okresie od obalenia Putnama do zatrudnienia Vicente. Choć Kelso nie jest dobrze znany w kręgach Hollywoodu, jest bardzo lubiany w firmie. Jak wcześniej donosiło „Variety”, będzie nim pracować przez jakiś czas, a znawcy szacują, że minie prawie rok, zanim na dobre rozpoczną się poszukiwania dyrektora generalnego.

READ  Fala upałów w USA: ponad 90 milionów ludzi w USA zmaga się w niedzielę z niebezpiecznie wysokimi temperaturami na południu i północnym wschodzie

Nie można winić zespołu za nadanie priorytetu długoterminowej strategii przychodów, jeśli rzeczywiście niektórzy nie zgadzali się z przestojami Vicente w tym dziale. Festiwale filmowe na całym świecie przeżywają kryzys. Coroczny festiwal w Berlinie stanął w obliczu poważnych cięć budżetowych i odłożenia planów na półkę. W ubiegłym roku Toronto straciło swojego sponsora tytularnego, firmę Bell. Trzeba przyznać, że Sundance utrzymało wszystkich swoich głównych sponsorów, którzy przez ostatnie kilka lat przeżywali zamieszanie. W przeciwieństwie do swoich europejskich i kanadyjskich odpowiedników, Park City Festival nie otrzymuje środków od rządu federalnego. Jakkolwiek tu dotarł, musiał wytyczyć nową ścieżkę w górę.

„Rola dyrektora generalnego w takim miejscu jak Sundance musi ewoluować” – zauważa jeden z niezależnych agentów sprzedaży – „jeśli ktokolwiek z nas ma przetrwać, festiwale muszą zrobić to samo”.