2 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

McDonald's: Za kontrowersjami związanymi z bojkotem tej firmy fast food

McDonald's: Za kontrowersjami związanymi z bojkotem tej firmy fast food
  • Napisane przez Chrisa Newlandsa
  • Reporter biznesowy

Zaskakująca decyzja McDonald's o przejęciu na własność swoich oddziałów w Izraelu postawiła w centrum uwagi firmę franczyzową Alonial i jej dyrektora generalnego Omriego Badana.

McDonald's odkupi wszystkie swoje izraelskie restauracje po spadku globalnej sprzedaży spowodowanej bojkotem marki w związku z jej widocznym wsparciem dla Izraela w jego wojnie z Hamasem w Gazie.

Gigant fast foodów korzysta z systemu franczyzowego, co oznacza, że ​​poszczególni operatorzy posiadają licencję na prowadzenie lokali i zatrudnianie personelu. Jednak szersza firma znalazła się pod ostrzałem, gdy 7 października Badan zaoferował siłom izraelskim bezpłatne posiłki na początku wojny między Izraelem a Gazą.

Bojkot wybuchł po tym, jak kraje z większością muzułmańską, takie jak Kuwejt, Malezja i Pakistan, wydały oświadczenia dystansujące się od firmy w związku z tym, co postrzegały jako wsparcie dla Izraela.

Ale Badan nie jest nowy w kontrowersjach wokół konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Biznesmen od 30 lat prowadzi restauracje McDonald's w Izraelu i jest w centrum szeregu sporów.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

W 2013 roku izraelski biznesmen rozgniewał izraelski ruch osadniczy, odrzucając zaproszenia do otwarcia oddziału sieci fast foodów w osiedlu Ariel na okupowanym Zachodnim Brzegu. Firmę Badana, Alonial, poproszono o otwarcie restauracji w centrum handlowym, ta jednak odmówiła, twierdząc, że firma ma politykę przebywania poza terenami okupowanymi.

Firma podała wówczas, że decyzja nie została podjęta w porozumieniu z centralą McDonald's w Stanach Zjednoczonych.

Od czasu okupacji Zachodniego Brzegu i Wschodniej Jerozolimy, ziem, których Palestyńczycy chcą jako części swojego przyszłego państwa, podczas wojny na Bliskim Wschodzie w 1967 r., Izrael zbudował około 160 osiedli, w których zamieszkuje około 700 000 Żydów.

Zdecydowana większość społeczności międzynarodowej uważa osiedla za nielegalne w świetle prawa międzynarodowego, choć Izrael temu zaprzecza.

Przywódca Rady Yesha, organizacji zrzeszającej osadników, powiedział wówczas, że McDonald's przekształcił się z firmy nastawionej na zysk w firmę o „antyizraelskim programie politycznym”.

Decyzja Alonial powróciła na światło dzienne w 2019 r., kiedy McDonald's wygrał przetarg na prowadzenie restauracji i stoiska z hot dogami na izraelskim lotnisku Ben Guriona.

W odpowiedzi przywódcy osadnictwa na Zachodnim Brzegu wysłali kilka listów protestacyjnych, wzywając ministerstwa finansów i transportu, a także władze izraelskich portów lotniczych, do zablokowania tej decyzji. Protesty odbyły się także przed restauracjami sieci fast foodów w Tel Awiwie.

W czwartek nagle ogłoszono, że Alonial sprzeda rozległą franczyzę z powrotem amerykańskiemu gigantowi spożywczemu.

McDonald's nie ujawnił warunków umowy, chociaż ekspert ds. zarządzania reputacją, który pracował w imieniu wielu dużych firm, ale nie chciał wypowiadać się publicznie, powiedział, że ci, którzy są oburzeni decyzją o zapewnieniu bezpłatnych posiłków Izraelczykom i żołnierze mogą być „wściekli, że to porozumienie… „Może uczynić pana Badana bardzo bogatym człowiekiem”.

Mogą jednak być zadowoleni ze skutków, jakie wywarł bojkot.

Odejście Badana następuje po tym, jak McDonald's stwierdził, że konflikt między Izraelem a Gazą „znacząco wpłynął” na wyniki niektórych rynków zagranicznych w ostatnim kwartale 2023 r.

W jednostce obejmującej Bliski Wschód, Chiny i Indie wzrost sprzedaży w czwartym kwartale 2023 r. wyniósł 0,7%, czyli znacznie poniżej oczekiwań rynkowych.

Na początku roku dyrektor generalny McDonald's, Chris Kempczinski, za tę reakcję obwinił „dezinformację”.

Firma nazwała także bojkot „przygnębiającym i bezpodstawnym” i opiera się na tysiącach niezależnych firm, które są właścicielami i operatorami większości z ponad 40 000 sklepów na całym świecie. Około 5% z nich znajduje się na Bliskim Wschodzie.

Zastanawiali się także, gdzie firma może wytyczyć granicę: „Czy to oznacza… [McDonald’s] Czy będziesz musiał teraz działać i oferować transakcje w innych obszarach, które spowodowały utratę reputacji?”

McDonald's oświadczył w czwartek, że „pozostaje zaangażowany w rynek izraelski i zapewnianie pracownikom i klientom pozytywnych doświadczeń na tym rynku w przyszłości”.

Podziękowała także firmie Alonial za budowanie marki w Izraelu, a pan Badan powiedział: „To, co przyniesie przyszłość, dodaje nam otuchy”.

BBC News nie otrzymało żadnych dalszych komentarzy od Badana ani Alonial za pośrednictwem McDonald's.