Obrazy Getty’ego; Adobe Stocka; Infografika THR
W sobotę 23 września dyrektor generalny Disneya Bob Iger był w Beverly Hills i wyglądał, jakby żył swoim najlepszym życiem. Jadł kolację z Paulem McCartneyem i absolwentem Eagles Joe Walshem w La Dolce Vita, włoskiej restauracji w starym stylu z długimi białymi obrusami i ciemnoczerwonymi skórzanymi kabinami. Niektórzy ludzie dyskretnie robili zdjęcia, jak można było się spodziewać, gdy Beatlesi byli w domu.
Ale nie wszyscy byli skupieni tylko na McCartneyu. Zanim kolacja dobiegła końca, na czacie grupowym WhatsApp, w którym wzięło udział prawie 500 uczestników, opublikowano niewyraźne zdjęcia Igera przy stole z McCartneyem. Następnie ktoś zamieścił zdjęcie butelki whisky z napisem „Tears of the Book” (tak, prawdziwa marka), sugerując, aby wysłać ją na stół Igera. Nikt tego nie zrobił, ale na stół trafiła seria fotosów z notatką: „Zgodnie z oczekiwaniami, od twórców serialu z Hollywood”.
Od kilku dni pojawiają się doniesienia, że Gildia Pisarzy i studia były bardzo blisko osiągnięcia porozumienia, które mogłoby zakończyć strajk trwający prawie pięć wyczerpujących miesięcy. Ale chociaż Iger cieszył się sobotnim obiadem, nie doszło do porozumienia.
W końcu zmieniło się to następnego wieczoru, kiedy zaniepokojone miasto zostało poinformowane o wstępnym porozumieniu, które przywódcy związkowi określili jako „nadzwyczajne” i zapewniające „znaczące korzyści i ochronę pisarzy”. Chociaż prasa nie ujawniła szczegółów, radośni członkowie związku wypełnili beczkowaty bar Idle Hour w North Hollywood, aby to uczcić.
Transakcja była wynikiem kilkudniowych negocjacji pomiędzy związkiem zawodowym a czterema szefami studiów: Igerem, dyrektorem generalnym Warner Bros. Discovery David Zaslav, dyrektor ds. treści NBCUniversal Donna Langley i współdyrektor generalny Netflix Ted Sarandos. Zaledwie kilka tygodni temu, 22 sierpnia, przedstawiciele związków zawodowych spotkali się z tymi dyrektorami, by ostatecznie zaatakować ich w nocnym liście do członków. Zamiast wreszcie otrzymać szansę na negocjacje z kadrą kierowniczą, związkowa komisja negocjacyjna stwierdziła: „Spotkaliśmy się z wykładem na temat tego, jak dobra była ta jedyna kontroferta”.
Następnie doszło do konfrontacji o to, kto komu jest winien, z kontrofertą. Pod koniec sierpnia, gdy rozmowy zerwały się na skutek wzajemnych oskarżeń, kilku twórców serialu – w tym Kenya Barris (czarniawy), Noaha Hawleya (Fargo(I Courtney Kemp)moc) – Zaczął wypytywać o kierownictwo związku. „Oczywiście ludzie tacy jak Kenia chcą informacji. Nie było zamachu stanu” – mówi jeden z showrunnerów. „Zadaliśmy tylko pytania, które wszyscy nurtowali. Problem z producentami jest taki, że sami są dyrektorami generalnymi i prowadzą ogromne firmy z ogromnymi umowami studyjnymi. Na przykład Noah Hawley ma dwa programy i zatrudnia tysiąc osób. Wszyscy dokładaliśmy wszelkich starań, aby ludzie znaleźli się na skraju bankructwa i wrócili do pracy. Inny dodaje: „WGA okopała się i poczuła to [the AMPTP] Musiał do nas zadzwonić. Następnie Chris Keyser, [co-chair of the WGA’s negotiating committee], Zacząłem też słyszeć od pracowników, że powinni coś zrobić. Gniew nie dotyczył strajku ani żądania wycofania się; „To był gniew, że nie podjęto próby rozpoczęcia wszystkiego od nowa”.
Głęboki impas pomiędzy studiami a gildią zaczął wreszcie się rozmrażać wieczorem 10 września, kiedy Kiser zadzwonił do Igera i wdał się w rozmowę, która trwała ponad godzinę i według zaznajomionych ze sprawą źródeł była „niezwykle szczera i bezpośredni.” Tej nocy rozmawiał także z Zaslavem, Sarandosem i Langleyem. Zgodzili się, że nie ma sensu spierać się, która ze stron jest winna drugiej kontrofertę; celem było przywrócenie przemysłu do pracy i położenie kresu nędzy, która się szerzyła wykraczające daleko poza członkostwo w związkach i aby zapobiec temu, czego niektórzy się obawiali. Kierownictwo może wyrządzić trwałą szkodę firmie. Iger zobowiązał się do pozostania w pomieszczeniu tak długo, jak będzie to konieczne do osiągnięcia celu, podobnie jak pozostali trzej członkowie zespołu. Każdy z nich rozliczył swoje kalendarze.
Po wznowieniu negocjacji 20 września stało się jasne, że Iger jest najstarszym mężem stanu i jedynym przywódcą, który walczył z ostatnim strajkiem pisarzy. Zasław, który miał minimalne doświadczenie w świecie scenariuszy, nadal był doświadczonym negocjatorem w wielu trudnych transakcjach. Langley wniósł zrównoważony umysł i wysoce praktyczne doświadczenie twórcze, a także silne relacje z talentami. Jedno ze źródeł określiło ją jako „dyplomatę” na sali. Źródła podają, że Sarandos w okresie poprzedzającym negocjacje kończące maraton spędził więcej czasu na kontaktach z SAG-AFTRA niż z WGA, ale ostatecznie sprzymierzył się z pozostałą trójką.
Zobowiązanie dyrektorów do pozostania na sali do czasu osiągnięcia porozumienia zostało zakwestionowane 21 września po południu, kiedy dyrektorzy generalni myśleli, że są o krok od osiągnięcia porozumienia. Po znacznej powolności w pierwszej części negocjacji grupa studyjna przedstawiła pakiet, który ich zdaniem rozwiązał główne obawy gildii — minimalną liczbę personelu w pokojach scenarzystów, zabezpieczenia sztucznej inteligencji i pozostałości po transmisji w oparciu o sukces. Według źródeł gildia wystąpiła z wnioskiem, który studio uznało za spóźnioną prośbę, szukając punktu porozumienia, który chroniłby członków, gdyby odmówili przekroczenia linii pikiet innych związków, chociaż WGA od tygodni sygnalizowała, że będzie szukać takiego przepis. Iger ze złością opuścił pomieszczenie, podobnie jak pozostali dyrektorzy. Według źródeł Zasław powiedział drugiej stronie: Co wy robicie? „Jesteśmy na linii 10 jardów… Daliśmy ci prawie wszystko, czego chciałeś”. Iger wrócił na chwilę, aby ostrzec negocjatorów związkowych, że jest to niebezpieczny moment, który wymaga od nich dokładnego przemyślenia. W końcu, jak podają źródła, Kiser skontaktował się z Igerem i rozmowy wznowiono.
Rzecznik WGA Bob Hopkinson zakwestionował powyższą relację, ale odmówił wdawania się w szczegóły. Szefowie studia odmówili komentarza.
Chociaż transakcja musi jeszcze zostać zatwierdzona przez członków związku, istnieje nadzieja, że studia stosunkowo szybko osiągną porozumienie z SAG-AFTRA i umożliwią miastu powrót do pracy. Jednak nawet mając na horyzoncie możliwość wynegocjowania pokoju, są w związkach osoby, które uważają, że wyzwania stojące przed ich zawodem nadal będą się pojawiać. Obawiają się, że branża się skurczy, zniechęcając młodych i różnorodnych pisarzy, w miarę jak bańka treści kurczy się w stosunku do maksymalnej liczby 600 oryginałów napisanych w USA. Innymi słowy, złoty wiek książki może się zakończyć, przynajmniej w dającej się przewidzieć przyszłości.
„Wszyscy będą tak mówić przed i po strajku, ale tak naprawdę dzieje się to przed i po godzinach największej oglądalności telewizji” – mówi jeden ze znanych prezenterów.
More Stories
Barry Keoghan dołącza do Cilliana Murphy’ego w serialu Netflix „Peaky Blinders”.
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
„Swifties for Kamala” zbiera pieniądze od celebrytów i pieniądze na kampanię dla Demokratów