Dunkierka, Francja / Zagrzeb, 25 listopada (Reuters) – Francja obiecała w czwartek nasilenie nadzoru na swoim północnym wybrzeżu, ale powiedziała, że imigranci ukrywający się w prowizorycznych obozach nie mogą powstrzymać się przed próbą przekroczenia kanału po utonięciu w tragicznej powodzi poprzedniej dzień. Do Wielkiej Brytanii.
Siedemnastu mężczyzn, siedem kobiet i trzech młodych mężczyzn zginęło w środę, gdy ich ponton eksplodował podczas jednej z wielu niebezpiecznych podróży osób, które przeżyły biedę i wojnę w Afganistanie, Iraku i poza nim.
Śmierć pogłębiła animozję między Wielką Brytanią a Francją, która już starła się o Brexit. Premier Boris Johnson oskarżył Francję o wykroczenia, a francuski minister spraw wewnętrznych Gerald Dormann o nazwanie Wielkiej Brytanii „złą administracją imigracyjną”.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać nieograniczony bezpłatny dostęp do reuters.com
Rejestracja
Chociaż obie strony zobowiązały się do poszukiwania wspólnego rozwiązania, w czwartek skupiono się na relacjach i przestępczości.
Prezydent Emmanuel Macron poparł ruch Paryża, ale powiedział, że Francja jest tylko krajem transportowym dla wielu imigrantów i potrzebuje więcej europejskiej współpracy, aby poradzić sobie z nielegalną imigracją.
„Dam jasno do zrozumienia, że nasze siły bezpieczeństwa są mobilizowane dzień i noc” – powiedział Macron podczas wizyty w chorwackiej stolicy, Zagrzebiu, obiecując „maksymalną mobilizację” francuskich wojsk.
„Ale przede wszystkim musimy aktywnie zacieśnić współpracę z Belgią, Holandią, Wielką Brytanią i Komisją Europejską”.
Johnson powiedział w czwartek, że napisał do Macrona, aby określić pięć kroków, które oba kraje mogą podjąć, aby zapobiec śmierci większej liczby imigrantów.
Johnson powiedział, że obejmują one wspólne patrole mające na celu powstrzymanie większej liczby łodzi przed opuszczeniem francuskiego wybrzeża, wykorzystanie czujników i radaru oraz natychmiastowe prace nad umową o wystąpieniu z Francją i podobną umową z UE.
Kiedy Wielka Brytania opuściła UE, nie była w stanie wykorzystać systemu obozowego do repatriacji migrantów do pierwszych krajów członkowskich, do których weszli.
„Może możemy umrzeć”
Najgorszy incydent w środę na drodze wodnej oddzielającej Wielką Brytanię od Francji, jeden z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.
Ale osadnicy w małym prowizorycznym obozie w pobliżu wybrzeża, na obrzeżach Dunkierki, powiedzieli, że będą nadal próbować dotrzeć do Wielkiej Brytanii. Bez względu na ryzyko.
„Wczoraj było smutno i przerażająco, ale musieliśmy płynąć łodzią, nie było innego wyjścia” – powiedział Mansour, 28-letni Kurd z Iranu, który ukrywał się w ogniu z przyjaciółmi.
„Może to niebezpieczne, może umrzemy, ale jest to bezpieczne. Powinniśmy spróbować swojej szansy. To niebezpieczeństwo, już wiemy, że to niebezpieczeństwo.” Mansour powiedział, że opuścił Iran sześć miesięcy temu i spacerował po Europie 20 dni temu, przybywając do Francji.
Wielka Brytania po raz kolejny dała możliwość przeprowadzenia wspólnych patroli brytyjsko-francuskich na francuskim wybrzeżu w pobliżu Calais.
Paryż sprzeciwił się takim wezwaniom i nie jest jasne, czy zmieni zdanie na pięć miesięcy przed wyborami prezydenckimi, gdzie migracja i bezpieczeństwo będą kluczowymi tematami.
Powiedział wyborcom, że migracja jest głównym problemem w Wielkiej Brytanii, gdzie działacze Brexitu opuszczają UE, aby odzyskać kontrolę nad granicą. W przeszłości Londyn groził obcięciem funduszy dla francuskiej straży granicznej, jeśli nie powstrzyma napływu migrantów.
Brytyjska minister spraw wewnętrznych Priti Patel powiedziała, że w weekend spotka się ze swoim francuskim ministrem i wyśle urzędników do Paryża w piątek, aby omówić lepszą współpracę.
Komisarz UE ds. migracji Ylva Johansson zapowiedziała, że zapewni pomoc finansową Francji oraz wsparcie Frontexu, sił granicznych obozu.
„Tragedia, której się baliśmy”
Wolontariusze ratunkowi i grupy zajmujące się ochroną praw powiedzieli, że porywacze i migranci utoną, ponieważ podejmą większe ryzyko, aby uniknąć rosnącej obecności policji.
Organizacja pozarządowa Auberge de Migrants powiedziała, że „sam obwinianie porywaczy jest ukrywaniem odpowiedzialności władz francuskich i brytyjskich”.
To i Inne grupy Wskazał na brak legalnych szlaków migracyjnych i zwiększył bezpieczeństwo połączenia kolejowego pod Morzem Eurodonalnym, co skłoniło migrantów do próby przekroczenia niebezpiecznego morza. Czytaj więcej
Bernard Barron, szef Calais Regional SNSM, grupy wolontariuszy ratujących ludzi na morzu, powiedział: „To była tragedia, której się baliśmy;
Ale rzecznik Johnsona powiedział, że zapewnienie imigrantom bezpiecznego sposobu ubiegania się o azyl we Francji zachęciłoby ludzi do niebezpiecznych podróży.
Liczba migrantów przekraczających kanał wzrosła jak dotąd do 25 776 w 2021 r., powołując się na dane rządowe, że było to 8461 w 2020 r. i 1835 w 2019 r.
Przed środową katastrofą 14 osób utonęło, próbując w tym roku dotrzeć do Wielkiej Brytanii, powiedział francuski urzędnik. W 2020 roku zginęło siedem osób, dwie zaginęły, a w 2019 roku zginęły cztery osoby.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać nieograniczony bezpłatny dostęp do reuters.com
Rejestracja
Ardee Napolitano w Calais, Lucien Libert w Zagrzebiu, Alistair Smout, Paul Sandle, Kylie MacLellan i William Schomberg w Londynie, Richard Lough i Sudip Kar-Gupta w Paryżu, Gabriel Baczyńska w Brukseli; Napisane przez Ingrid Melander; Montaż: Mike Colette-White, Timothy Heritage, Giles Elcutt, William McLean, Kevin Liffey i Daniel Wallis
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji