16 maja, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Airbus podwaja swoją produkcję w Chinach, jednocześnie realizując nowe zamówienia

Airbus podwaja swoją produkcję w Chinach, jednocześnie realizując nowe zamówienia

W czwartek Airbus zgodził się zbudować drugą linię montażową w swojej fabryce w Chinach, dając Pekinowi zielone światło do realizacji 160 wcześniej ogłoszonych zamówień na samoloty. Ogłoszenie było wyraźnym przypomnieniem, jak Chiny pozostają ważnym rynkiem dla europejskich firm, nawet gdy amerykańscy producenci ciągną stawki.

Umowa została podpisana w Pekinie przez dyrektora generalnego Airbusa Guillaume’a Faury’ego, który był częścią delegacji gospodarczej towarzyszącej prezydentowi Francji Emmanuelowi Macronowi i prezydent Unii Europejskiej Ursuli von der Leyen podczas ambitnej wizyty państwowej z najwyższym przywódcą Chin Xi Jinpingiem.

Airbus zwiększa produkcję swojego najlepiej sprzedającego się wąskokadłubowego odrzutowca A320 i zwiększa sprzedaż w Chinach, których przywódcy ostatnio bardzo się starali, aby pokazać światu, że kraj jest otwarty na biznes po podwojeniu ograniczeń związanych z pandemią w przeszłości . rok. Na mocy umowy największy na świecie producent samolotów podwoi moce produkcyjne A320 w zakładzie w Tianjin, na najszybciej rozwijającym się rynku lotniczym na świecie.

Po ogłoszeniu w zeszłym roku dużej umowy, w której Chiny obiecały kupić 292 nowe samoloty Airbusa, warte prawie 40 miliardów dolarów przed rabatami, firma poinformowała, że ​​chiński rząd w czwartek wyraził zgodę na rozpoczęcie przez Airbusa produkcji 160 tych samolotów.

Fawry powiedział w oświadczeniu, że umowa „wspiera pozytywną dynamikę ożywienia i perspektywy boomu dla chińskiego rynku lotniczego”. Dodał, że Airbus „miał zaszczyt pozostać partnerem z wyboru w kształtowaniu przyszłości lotnictwa cywilnego w Chinach”.

Europa znalazła się pod presją administracji Bidena, by izolować Pekin, nakładając więcej ograniczeń handlowych na wrażliwe technologie, takie jak półprzewodniki, które mogą mieć zastosowania wojskowe. Mówi się o oddzieleniu gospodarczym, a Apple przeniósł część produkcji do Indii i Wietnamu, chociaż większość jego dochodów nadal pochodzi z produktów wyprodukowanych w Chinach.

Pani von der Leyen powiedziała w przemówieniu przed wyjazdem, że kraje UE muszą ograniczyć ryzyko i „zrównoważyć” stosunki gospodarcze z Chinami. Ale inni przywódcy europejscy, aw szczególności pan Macron, starali się utrzymać silne więzi gospodarcze pomimo rosnącej asertywności i poparcia Chin dla Rosji.

Macron, który przybył do Chin w środę, spędził większość wizyty, próbując wypracować uprzywilejowaną rolę dla Europy, która unika konfrontacji, jednocześnie starając się zapewnić Chinom miejsce w zakończeniu wojny na Ukrainie. Macron towarzyszył około 50 francuskim liderom biznesu w dążeniu do utrzymania powiązań handlowych.

Chociaż umowa z Airbusem jest skromniejsza niż oczekiwano, podkreśla ciągłe znaczenie Chin jako głównego partnera handlowego Europy, z której Macron nie chce zrezygnować.

Chiny wyprzedziły Stany Zjednoczone jako największy partner handlowy Europy. W ubiegłym roku Pekin był trzecim co do wielkości kierunkiem eksportu towarów z UE i największym źródłem towarów importowanych do bloku. Francja jest drugim po Niemczech największym eksporterem towarów w Europie do Chin.

Podczas krótkiej wizyty w Chinach w listopadzie kanclerz Niemiec Olaf Scholz powiedział, że Pekin i Berlin powinny współpracować w obliczu „złożonej i niestabilnej” sytuacji międzynarodowej. Podróżował z dużą delegacją niemieckich firm, aby przekazać wiadomość, że biznes z Chinami, drugą co do wielkości gospodarką świata, musi być kontynuowany.

Ale wiele krajów europejskich boryka się również z rosnącym deficytem handlowym z Chinami, ponieważ Pekin intensyfikuje długoterminowe dążenie do osiągnięcia samowystarczalności w nauce i technologii. Doprowadziło to do dotacji rządowych dla producentów wielu towarów, które wcześniej były importowane, zmniejszając popyt Chin na towary zagraniczne.

READ  Lodowate spowolnienie inflacji będzie wspierać ostrożność w stosunku do obniżek stóp procentowych przez Fed

Jednak chiński rynek jest nadal ważny dla wielu europejskich firm. We Francji wiele firm chętnie podpisuje kontrakty na produkcję towarów i sprzętu w Chinach, podczas gdy Europa realizuje ambitny, trwający od dziesięcioleci program przekształcenia się w gospodarkę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

Wśród otoczenia pana Macrona w tym tygodniu byli dyrektorzy największych francuskich firm, w tym dostawca energii jądrowej Électricité de France, producent pociągów Alstom i globalna grupa zajmująca się gospodarką odpadami Veolia.

Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Airbusa, firma podpisała również memorandum o porozumieniu z China National Aviation Fuel Group w celu zintensyfikowania chińsko-europejskiej współpracy w zakresie produkcji wspólnych standardów dla tzw. . Coraz częściej do obsługi statków powietrznych.

Chociaż szybki wzrost gospodarczy Chin w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownie zwolnił z powodu epidemii, krajowy rynek lotniczy odbija się od czasu zniesienia surowych przepisów „zero Covid” na początku grudnia. Częste kwarantanny, zwłaszcza osób podróżujących między miastami, utrudniały podróże lotnicze w Chinach przez trzy lata.

Airbus powiedział, że w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy w Chinach ma rosnąć znacznie szybciej niż w pozostałych częściach świata, odpowiadając za 20 procent popytu na nowe samoloty. Jednak Chiny obawiają się kupowania dużej liczby importowanych samolotów wąskokadłubowych.

Dzięki ogromnym dotacjom państwowa firma z Szanghaju, COMAC, opracowała komercyjny samolot C919, który jest prawie identyczny z budowanym w Tianjin Airbusem A320. Pomimo powtarzających się opóźnień C919 odbywał lot testowy w ramach przygotowań do komercyjnego wdrożenia we współpracy ze spółką zależną China Eastern Airlines z siedzibą w Szanghaju.

Pozostaje niepewne, czy Europa ugnie się pod chińską presją, by montować w Chinach szerokokadłubowe odrzutowce.

Airbus wszedł na chiński rynek prawie 40 lat temu, w 1985 roku. Firma podała, że ​​do końca pierwszego kwartału 2023 roku flota Airbusa w Chinach wzrosła do ponad 2100 samolotów, co stanowi ponad połowę rynku.

READ  Powell twierdzi, że dobre dane ekonomiczne „mogą uzasadniać” podwyższenie stóp procentowych

Keitha Bradshare’a Nadesłane raporty z Pekinu.