16 września, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Do Zatoki San Francisco kursuje pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem, a rejs jest bezpłatny

Do Zatoki San Francisco kursuje pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem, a rejs jest bezpłatny

SAN FRANCISCO (AP) – Pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem rozpocznie pływanie w Zatoce San Francisco w ramach planów wycofywania statków napędzanych silnikiem Diesla i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez globalne ocieplenie – podali w piątek urzędnicy z Kalifornii.

Jak podają urzędnicy, 21-metrowa łódź o nazwie MV Sea Change będzie przewozić do 75 pasażerów wzdłuż nabrzeża między Pier 41 a terminalem promowym w centrum San Francisco od 19 lipca. Usługa będzie bezpłatna przez sześć miesięcy, dopóki będzie działać w ramach programu beta.

„Konsekwencje tego są ogromne, ponieważ nie jest to ich ostatni przystanek” – powiedział Jim Wunderman, prezes Zarządu ds. awaryjnego transportu wodnego w rejonie Zatoki San Francisco, który obsługuje promy pasażerskie przez zatokę. „Jeśli uda nam się to pomyślnie uruchomić, to właśnie tam będzie więcej takich statków w tym obszarze.” Nasza flota i floty innych w Stanach Zjednoczonych i wierzymy, że będzie tak na całym świecie”.

Statek Sea Change może przepłynąć 300 mil morskich i działać przez 16 godzin, zanim będzie musiał zatankować. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez połączenie tlenu i wodoru w reakcji elektrochemicznej, w wyniku której produktem ubocznym jest woda.

Urzędnicy twierdzą, że technologia może pomóc w oczyszczeniu przemysłu morskiego, który wytwarza prawie 3% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie. To mniej niż emisje generowane przez samochody osobowe, ciężarówki, kolej i lotnictwo, ale wciąż jest ich mnóstwo i rosną.

Frank Wolak, prezes i dyrektor generalny Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych i Energii Wodorowej, powiedział, że to sformułowanie jest ważne, ponieważ trudno jest ograniczyć emisję gazów cieplarnianych ze statków.

„Prawdziwą wartością tego jest pomnożenie tego przez liczbę promów pływających na całym świecie” – powiedział. „Tutaj kryje się ogromny potencjał. W ten sposób możesz zacząć zmniejszać intensywność emisji gazów cieplarnianych w swoich portach”.

READ  Rosja wystąpiła z ofertą odkupienia euroobligacji rubla w zamian za spłatę zbliżających się obligacji o wartości 2 mld USD

Zwolennicy mają również nadzieję, że wodorowe ogniwa paliwowe będą mogły ostatecznie zasilać kontenerowce.

Międzynarodowa Organizacja Morska, która reguluje żeglugę handlową, chce do połowy stulecia zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o połowę.

Ponieważ emisje paliw kopalnych w dalszym ciągu ocieplają ziemską atmosferę, administracja Bidena przechodzi do… Wodór jako źródło energii Do pojazdów, produkcji i wytwarzania energii elektrycznej. Zaoferował 8 miliardów dolarów, aby zachęcić przemysł, inżynierów i planistów w kraju do zastanowienia się, jak produkować i dostarczać czysty wodór.

Organizacje ekologiczne twierdzą, że wodór sam w sobie stwarza ryzyko zanieczyszczenia i klimatu.

Obecnie wodór produkowany każdego roku na całym świecie, głównie dla rafinerii ropy naftowej i produkcji nawozów, produkowany jest z gazu ziemnego. Proces ten zamiast ratować planetę, ogrzewa ją. W rzeczywistości nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetów Cornell i Stanford wykazało, że większość produkcji wodoru powoduje emisję dwutlenku węgla, co oznacza, że ​​transportu napędzanego wodorem nie można jeszcze uznać za czystą energię.

Zwolennicy transportu wodoru twierdzą jednak, że w dłuższej perspektywie produkcja wodoru stanie się bardziej przyjazna dla środowiska. Przewidują zwiększone wykorzystanie energii elektrycznej pochodzącej z wiatru i słońca, które mogą oddzielić wodór od tlenu w wodzie. W miarę zwiększania się wykorzystania tych odnawialnych form energii produkcja wodoru stanie się czystszym i tańszym procesem.

Projekt Sea Change jest finansowany i zarządzany przez firmę inwestycyjną SWITCH Maritime. Statek został zbudowany w Bay Ship and Yacht w Alameda w Kalifornii i All-American Marine w Bellingham w stanie Waszyngton.

___

Dziennikarka Associated Press, Jennifer McDermott, przyczyniła się do powstania tego raportu z Providence w stanie Rhode Island.