22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Do Zatoki San Francisco kursuje pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem, a rejs jest bezpłatny

Do Zatoki San Francisco kursuje pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem, a rejs jest bezpłatny

SAN FRANCISCO (AP) – Pierwszy na świecie komercyjny prom napędzany wodorem rozpocznie pływanie w Zatoce San Francisco w ramach planów wycofywania statków napędzanych silnikiem Diesla i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez globalne ocieplenie – podali w piątek urzędnicy z Kalifornii.

Jak podają urzędnicy, 21-metrowa łódź o nazwie MV Sea Change będzie przewozić do 75 pasażerów wzdłuż nabrzeża między Pier 41 a terminalem promowym w centrum San Francisco od 19 lipca. Usługa będzie bezpłatna przez sześć miesięcy, dopóki będzie działać w ramach programu beta.

„Konsekwencje tego są ogromne, ponieważ nie jest to ich ostatni przystanek” – powiedział Jim Wunderman, prezes Zarządu ds. awaryjnego transportu wodnego w rejonie Zatoki San Francisco, który obsługuje promy pasażerskie przez zatokę. „Jeśli uda nam się to pomyślnie uruchomić, to właśnie tam będzie więcej takich statków w tym obszarze.” Nasza flota i floty innych w Stanach Zjednoczonych i wierzymy, że będzie tak na całym świecie”.

Statek Sea Change może przepłynąć 300 mil morskich i działać przez 16 godzin, zanim będzie musiał zatankować. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez połączenie tlenu i wodoru w reakcji elektrochemicznej, w wyniku której produktem ubocznym jest woda.

Urzędnicy twierdzą, że technologia może pomóc w oczyszczeniu przemysłu morskiego, który wytwarza prawie 3% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie. To mniej niż emisje generowane przez samochody osobowe, ciężarówki, kolej i lotnictwo, ale wciąż jest ich mnóstwo i rosną.

Frank Wolak, prezes i dyrektor generalny Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych i Energii Wodorowej, powiedział, że to sformułowanie jest ważne, ponieważ trudno jest ograniczyć emisję gazów cieplarnianych ze statków.

„Prawdziwą wartością tego jest pomnożenie tego przez liczbę promów pływających na całym świecie” – powiedział. „Tutaj kryje się ogromny potencjał. W ten sposób możesz zacząć zmniejszać intensywność emisji gazów cieplarnianych w swoich portach”.

READ  Ucisk technologii na współczesne życie spycha nas na mroczną ścieżkę cyfrowych kopalni

Zwolennicy mają również nadzieję, że wodorowe ogniwa paliwowe będą mogły ostatecznie zasilać kontenerowce.

Międzynarodowa Organizacja Morska, która reguluje żeglugę handlową, chce do połowy stulecia zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o połowę.

Ponieważ emisje paliw kopalnych w dalszym ciągu ocieplają ziemską atmosferę, administracja Bidena przechodzi do… Wodór jako źródło energii Do pojazdów, produkcji i wytwarzania energii elektrycznej. Zaoferował 8 miliardów dolarów, aby zachęcić przemysł, inżynierów i planistów w kraju do zastanowienia się, jak produkować i dostarczać czysty wodór.

Organizacje ekologiczne twierdzą, że wodór sam w sobie stwarza ryzyko zanieczyszczenia i klimatu.

Obecnie wodór produkowany każdego roku na całym świecie, głównie dla rafinerii ropy naftowej i produkcji nawozów, produkowany jest z gazu ziemnego. Proces ten zamiast ratować planetę, ogrzewa ją. W rzeczywistości nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetów Cornell i Stanford wykazało, że większość produkcji wodoru powoduje emisję dwutlenku węgla, co oznacza, że ​​transportu napędzanego wodorem nie można jeszcze uznać za czystą energię.

Zwolennicy transportu wodoru twierdzą jednak, że w dłuższej perspektywie produkcja wodoru stanie się bardziej przyjazna dla środowiska. Przewidują zwiększone wykorzystanie energii elektrycznej pochodzącej z wiatru i słońca, które mogą oddzielić wodór od tlenu w wodzie. W miarę zwiększania się wykorzystania tych odnawialnych form energii produkcja wodoru stanie się czystszym i tańszym procesem.

Projekt Sea Change jest finansowany i zarządzany przez firmę inwestycyjną SWITCH Maritime. Statek został zbudowany w Bay Ship and Yacht w Alameda w Kalifornii i All-American Marine w Bellingham w stanie Waszyngton.

___

Dziennikarka Associated Press, Jennifer McDermott, przyczyniła się do powstania tego raportu z Providence w stanie Rhode Island.