22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jak SAG-AFTRA walczył z zombie AI

Jak SAG-AFTRA walczył z zombie AI

SAG-AFTRA rozstrzygnęła dziesiątki spraw, począwszy od składek emerytalnych i zdrowotnych, przez limity stron w przypadku samodzielnie nagrywanych przesłuchań, po płacenie aktorom drugoplanowym.

Ale pozostaje jeszcze mała kwestia zombie.

Związek obawiał się, że studia mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do wskrzeszania zmarłych aktorów lub stworzyć cyfrowego Frankensteina z części ciał prawdziwych aktorów.

Były to jedne z ostatnich punktów porozumienia wdrożonych, zanim związek mógł zakończyć w środę 118-dniowy strajk.

Ostatecznie SAG-AFTRA nie uzyskała wszystkich ograniczeń sztucznej inteligencji, których szukała. Ale objęło większość, łącznie z zastrzeżeniem, że jeśli aktor Frankensteina ma rozpoznawalne cechy prawdziwych aktorów, studia muszą uzyskać pozwolenie od tych aktorów.

„Jeśli użyjesz uśmiechu Brada Pitta i oczu Jennifer Aniston, oboje mają prawo się zgodzić” – powiedział Duncan Crabtree-Ireland, główny negocjator związku.

Sztuczna inteligencja stała się dominującym tematem strajku w ciągu ostatnich 10 dni. W przypadku aktorów zagraża to kontroli nad występami i być może źródłami utrzymania. Wielu obawia się, że studia, gdyby tylko mogły, nie zawahałyby się zastąpić ich cyfrowymi wersjami siebie.

Caitlin Dulaney, członkini komitetu negocjacyjnego SAG-AFTRA, stwierdziła, że ​​postanowienia dotyczące sztucznej inteligencji są „wisienką na torcie” nowego kontraktu.

„To była rzecz, której potrzebowaliśmy, aby wejść na właściwą drogę” – powiedziała. „I zdecydowanie mamy poczucie, że to zrobiliśmy”. Naprawdę wierzę, że nasi członkowie będą czuć się bezpieczni i chronieni dzięki temu, co mamy.

Sztuczna inteligencja była także kluczowym elementem negocjacji Writers Guild of America. Ale sprawa była pilniejsza – i bardziej złożona – dla aktorów.

Obydwa związki obawiały się, że ich praca może zostać obrócona przeciwko nim. Ich scenariusze lub występy można wprowadzić do bazy szkoleniowej AI i wykorzystać do stworzenia „nowego” dzieła. W przypadku aktorów efektem może być sztuczny aktor, który nie przypomina żywej osoby, ale mimo to opiera się na fragmentach prawdziwych przedstawień.

READ  Noelia Voigt rezygnuje z funkcji Miss USA ze względu na stan psychiczny

Żadna federacja nie otrzymała kompleksowych ograniczeń dotyczących rodzaju szkolenia, którego szukała. WGA uzyskała porozumienie bez umowy i prawo do omówienia tej kwestii w sądach lub w negocjacjach dotyczących przyszłych kontraktów.

Jednak w przypadku SAG-AFTRA związek był chroniony przed wykorzystaniem rozpoznawalnych cech fizycznych w sztucznych przedstawieniach.

Cech uzyskał także warunek zgody na wykorzystanie wizerunków zmarłych aktorów.

Zgodnie z prawem stanu Kalifornia majątek zmarłych aktorów może kontrolować używanie imion i podobizny aktorów przez 70 lat po śmierci. Chociaż obejmuje to rekomendacje komercyjne, nie obejmuje „dzieł ekspresyjnych”, takich jak filmy czy programy telewizyjne.

Zatem jeśli studio kręci film biograficzny, w którym aktor gra sławną osobę, nie musi uzyskać pozwolenia od majątku sławnej osoby. Jednak wraz z pojawieniem się sztucznej inteligencji studio mogłoby – teoretycznie – nakręcić nowy western z cyfrową wersją Johna Wayne’a w roli głównej, także bez zgody jego majątku.

Negocjatorzy SAG-AFTRA sprzeciwiali się temu. Według Crabtree-Ireland wygrali.

„To już minęło” – powiedział. „Muszą iść do seminarium”.

Celem projektu SAG-AFTRA było również ograniczenie wsparcia dla sztucznej inteligencji do jednego projektu. Zatem Harrison Ford mógłby zgodzić się na wykorzystanie sztucznej inteligencji w pewnym filmie o Indianie Jonesie. Jednak jego kontrakt nie pozwalał wytwórni na powtarzanie go w nieskończoność w przyszłych filmach o Indianie Jonesie.

Zgodnie z ostateczną umową zatwierdzenie sztucznej inteligencji może obejmować więcej niż jeden projekt, ale projekty te muszą zostać określone w umowie, stwierdziła Crabtree-Ireland.

Związek i studia spędziły dużo czasu na opracowywaniu szczegółów dotyczących powracających aktorów drugoplanowych. Ze strony studia niektórzy ostrzegali, że żądania SAG-AFTRA zakażą niektórych prac nad efektami wizualnymi w postprodukcji, co jest już standardową procedurą.

Pełne szczegóły porozumienia zostaną opublikowane w piątek.