22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Bitwa o rynek elektrycznych SUV-ów w Chinach toczy się zarówno w kraju, jak i za granicą

Bitwa o rynek elektrycznych SUV-ów w Chinach toczy się zarówno w kraju, jak i za granicą

SHANGHAI (Reuters) – Chiny są punktem zerowym wojny cenowej w pojazdach elektrycznych, a pole bitwy przenosi się na pojazdy elektryczne typu SUV, największy segment rynku, zdominowany przez Tesla Inc (TSLA.O) i BYD (002594.SZ). ,.

Analitycy i dyrektorzy stwierdzili, że rynek zatłoczony ponad 90 modelami wkrótce się zacieśni z co najmniej 20 nowymi modelami chińskich i zagranicznych marek wprowadzonymi na rynek w kwietniu, ściskając ceny i marże w kraju oraz napędzając eksport.

Analitycy stwierdzili, że chińscy producenci samochodów elektrycznych podążali za agresywnymi obniżkami cen Tesli, obniżając ceny swoich elektrycznych SUV-ów, kaskadując sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi (ICE), jednocześnie zmniejszając lukę cenową między technologiami.

Trend ten rozprzestrzeni się za granicą wraz ze wzrostem eksportu elektrycznych SUV-ów wyprodukowanych w Chinach.

„Będziemy świadkami dużego chińskiego eksportu ze względu na bardzo konkurencyjny rynek w Chinach. W rzeczywistości będzie to zawór upustowy” – powiedział Tu Li, założyciel pekińskiej firmy konsultingowej Sino Auto Insights.

Rynek SUV-ów w Chinach rozkwitł w ciągu ostatniej dekady i obecnie stanowi prawie 40% wszystkich sprzedawanych samochodów, z 400 modelami SUV-ów wszystkich paliw.

Prawie tyle samo SUV-ów wyprodukowanych w Chinach zostało sprzedanych w 2022 roku, co samochody dowolnej marki w Europie w ubiegłym roku, czyli ponad 11 milionów.

Popularność elektrycznych SUV-ów eksplodowała od czasu, gdy Tesla dwa lata temu wprowadziła w Chinach produkowany w domu Model Y, co czyni go jednym z najszybciej rozwijających się segmentów na największym rynku motoryzacyjnym na świecie.

Grafika Reutera

Wśród nowych modeli zaprezentowanych na kwietniowych targach Auto Shanghai znalazły się zarówno marki krajowe, jak i zagraniczne.

Tradycyjni producenci samochodów Volkswagen (VOWG_p.DE), BMW (BMWG.DE) i Toyota (7203.T) liczą na to, że ich nowy elektryczny SUV zwiększy sprzedaż w Chinach.

Chińskie start-upy producentów pojazdów elektrycznych Xpeng (9868.HK) i Nio (9866.HK) mają sześć modeli SUV-ów i marki wyłącznie pojazdów elektrycznych wprowadzone na rynek przez chińskie państwowe firmy samochodowe, takie jak GAC (601238.SS). Aion to także w pełni elektryczny SUV .

READ  Gdzie będą akcje Nvidii za dwa lata?

Będą konkurować z 93 istniejącymi elektrycznymi SUV-ami na rynku, który odnotował sprzedaż 1,5 miliona w 2022 roku, przy czym 10 najlepszych marek stanowiło 84%, zgodnie z analizą danych Reutera z Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM).

W 2020 roku było 76 elektrycznych SUV-ów, zanim Tesla zaczęła produkować Model Y w Chinach, ze średnią roczną sprzedażą zaledwie 3000 sztuk.

Grafika Reutera

Pomimo niedawnych niewielkich wzrostów cen, Model Y Tesli jest nadal o 20% tańszy w Chinach niż na początku października, kiedy amerykański producent samochodów zmagał się z rosnącymi zapasami.

zniżka wojenna

Xpeng, Leapmotor (9863.HK) i inni odpowiedzieli własnymi rabatami, podczas gdy BYD zaoferował 1000 USD zniżki na wiodącego na rynku SUV-a Song Plus, czyli około 4% zniżki.

Ci, którzy odmawiają obniżania cen istniejących modeli w celu ochrony wartości marki, zamiast tego zdecydowali się oferować niższe niż oczekiwano ceny początkowe nowych modeli, wraz z dłuższymi zasięgami jazdy i lepszymi funkcjami jazdy autonomicznej.

Na przykład marka premium Zeekr firmy Geely (0175.HK) (GEELY.UL) wyceniła swój nowy kompaktowy crossover Zeekr X na 27 500 USD, czyli o 28% taniej niż Model Y i prawie w tej samej cenie, co Honda (7267.T) CR- V, sprzedaż w pierwszym kwartale spadła o 56%.

Mitsubishi Motors (7211.T) poinformowało w zeszłym tygodniu, że zawiesiło produkcję SUV-a Outlandera na trzy miesiące w Chinach.

Le z Sino Auto Insights powiedział, że rzeczywistość jest „surowa” dla starszych zagranicznych marek ukierunkowanych na rynek masowy z małymi SUV-ami poniżej 40 000 USD, takimi jak Ford.

Dyrektor generalny Forda (FN), Jim Farley, uznał ostrą konkurencję rynkową w zakresie dwurzędowych elektrycznych SUV-ów za czynnik napędzający chiński boom eksportowy.

„Dlatego jadą do Europy”, powiedział Farley w kwietniu po wizycie w Chinach. „Europa jest doskonałym rynkiem eksportowym. Wszyscy tam jadą”.

Farley powiedział w zeszłym tygodniu, że Ford zrestrukturyzuje również swoją działalność w Chinach, aby przekształcić jedno ze swoich wspólnych przedsięwzięć w centrum eksportu elektrycznych pojazdów użytkowych i tanich pojazdów spalinowych.

READ  Skydance Media Davida Ellisona rozważa zakup Paramount Global

General Motors (GM.N), który w ubiegłym kwartale odnotował spadek zysków z Chin o prawie jedną czwartą, potrzebuje nowych pojazdów elektrycznych, aby odnieść sukces i odbudować udział w rynku w Chinach, ale presja jest duża.

„Chiny mają 100 marek samochodowych konkurujących o sprzedaż, a stopień wykorzystania mocy produkcyjnych wynosi 50%” — powiedziała Mary Barra, dyrektor generalny Chin.

Tesla i Renault (RENA.PA) już szeroko eksportowały elektryczne SUV-y wyprodukowane w Chinach do Europy. Reuters donosi, że Tesla rozpocznie wysyłkę crossovera Model Y z fabryki w Szanghaju do Kanady, co będzie pierwszym eksportem do Ameryki Północnej.

Chińscy producenci samochodów mają własne plany zwiększenia sprzedaży elektrycznych SUV-ów w Europie.

Zeekr powiedział, że wprowadzi Zeekr X do Europy Zachodniej, podczas gdy eksport SUV-a BYD Atto 3 wzrósł ponad dwukrotnie w pierwszym kwartale, kiedy zaczął tam przyjmować zamówienia.

„Jego konstrukcja (Atto 3) jest zgodna z wyższą pozycją za kierownicą i dużą przestrzenią” — powiedział Mark Blundell, szef marketingu BYD w Wielkiej Brytanii.

„Uważamy, że jest to dobry punkt wyjścia dla nas w Wielkiej Brytanii”.

(1 USD = 6,9000 CNY)

Dodatkowe raporty Zhang Yana i Brendy Goh w Szanghaju; Dodatkowe raporty Nicka Careya z Londynu. Montaż autorstwa Bena Claymana i Clarence’a Fernandeza

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.