6 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Exxon i Chevron odnotowały skromne zyski, ponieważ ceny ropy spadły

Exxon i Chevron odnotowały skromne zyski, ponieważ ceny ropy spadły

ExxonMobil i Chevron, dwie największe amerykańskie firmy naftowe, odnotowały w piątek stosunkowo niewielki wzrost zysków, ponieważ zostały zmuszone do prowadzenia działalności w obliczu niższych cen ropy i gazu ziemnego.

Powolne, ale wciąż dobre wyniki nastąpiły po rekordowych zyskach w 2022 r., kiedy rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała gwałtowny wzrost cen paliw kopalnych przez większą część roku. Do końca 2022 roku niższy popyt na paliwa w Europie i Azji pomógł obniżyć ceny. Rafinerie nadal osiągały dobre wyniki, co pomogło Exxon i Chevron zwiększyć ich przychody.

Exxon odnotował zysk w pierwszym kwartale w wysokości 11,4 mld USD, w porównaniu do 5,95 mld USD rok wcześniej. Jest to jednak spadek w porównaniu z 12,8 miliardami dolarów osiągniętymi w czwartym kwartale 2022 roku.

Chevron radził sobie nieco lepiej, odnotowując zyski w wysokości prawie 6,6 miliarda dolarów w pierwszym kwartale, co stanowi poprawę w stosunku do 6,3 miliarda dolarów i 6,4 miliarda dolarów z poprzedniego roku w czwartym kwartale 2022 roku.

Dyrektor generalny Exxon, Darren Woods, wyraził wiarę w przyszłość, choć powiedział, że globalne perspektywy dla rynków energii będą w dużej mierze zależeć od ożywienia gospodarczego w Chinach.

„Zapotrzebowanie na benzynę wydaje się bardzo rozsądne” – powiedział Woods. „Wydaje się, że popyt na samoloty i środki transportu rośnie. Perspektywy wyglądają bardzo dobrze.”

Popyt na benzynę, olej napędowy i inne paliwa wzrósł wraz z wychodzeniem światowej gospodarki ze spowolnienia spowodowanego pandemią w latach 2020 i 2021. Jednak pomimo wyższych cen ropy i paliw przez większą część minionego roku, obie firmy ostrożnie podchodzą do zwiększania inwestycji w celu zwiększenia produkcji.

Chociaż obie firmy zwiększyły produkcję w ciągu ostatnich dwóch lat w basenie permu, który leży na granicy Teksasu i Nowego Meksyku, ostatnia produkcja Chevron nie spełniła wcześniejszych oczekiwań. Oba skupiły się bardziej na zwrocie gotówki akcjonariuszom poprzez zwiększenie dywidend i wykup akcji własnych.

READ  Pracownicy lotniska w San Francisco aresztowani i zamęczeni po „nieposłuszeństwie obywatelskim”

„Podczas gdy rynki towarowe pozostają niepewne, nasze podejście pozostaje niezmienione” — powiedział Mike Wirth, dyrektor generalny Chevron. „Zastosowanie dyscypliny kapitałowej i kosztowej do przewagi aktywów zarówno w tradycyjnym, jak i nowym biznesie energetycznym oznacza stały zwrot gotówki dla akcjonariuszy”.

Exxon kontynuuje zwiększanie wydobycia na głębokich wodach u wybrzeży Gujany i ogłosił w tym tygodniu, że rozpocznie tam piąty projekt, w ramach którego spodziewa się wydobyć 250 000 baryłek ropy dziennie począwszy od 2026 roku.

Exxon, Chevron i inne firmy naftowe pojawiają się od 2022 roku z rekordowymi zyskami, po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym, która spowodowała gwałtowny wzrost cen ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednak od tego czasu ceny paliw kopalnych stopniowo spadały, pomimo spadku zapasów ropy w USA, ponieważ inwestorzy są coraz bardziej przekonani, że światowa gospodarka i popyt na energię zwalniają.

W ostatnich dniach cena ropy spadła poniżej 80 dolarów za baryłkę, po skoku do ponad 120 dolarów w czerwcu ubiegłego roku. Ceny nieco się ustabilizowały po tym, jak Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) uzgodniła z Rosją i jej sojusznikami na początku tego miesiąca ograniczenie wydobycia ropy naftowej o 1,2 miliona baryłek dziennie do końca roku. Rzeczywiste cięcia wyniosły około połowy tej kwoty, co oznacza spadek o mniej niż 1 procent światowych dostaw.

Dostawy pozostają silne. Eksport rosyjskiej ropy i gazu nie spadł tak bardzo, jak oczekiwali eksperci po tym, jak kraje europejskie zaczęły go mniej kupować. Dzieje się tak dlatego, że Chiny, Indie i inne kraje rozwijające się kupują więcej rosyjskiej ropy i gazu.

Światowe ceny LNG spadły od początku roku o 45 procent. W Stanach Zjednoczonych regularne ceny benzyny spadły o około 12 procent, a ceny oleju napędowego o 14 procent w ciągu ostatnich 12 miesięcy, według autoklubu AAA. Globalny popyt na ropę i LNG wciąż rośnie, ale powoli.

READ  Coinbase (COIN) twierdzi, że niedawna słabość Bitcoina (BTC) nie została odizolowana od rynków kryptowalut

Spadek cen paliw kopalnych jest częściowo spowodowany wyjątkowo ciepłą pogodą na półkuli północnej, a zwłaszcza w Europie zeszłej zimy, która zmniejszyła popyt na gaz ziemny i olej opałowy. Ale obawy, że globalne spowolnienie gospodarcze ograniczy działalność produkcyjną, przekonały wielu handlowców, że ceny będą nadal spadać.

Istnieją inne przyczyny słabego popytu na benzynę w najbliższych latach. W tym tygodniu Międzynarodowa Agencja Energii przewidywała, że ​​jeden na pięć nowych samochodów sprzedanych w tym roku będzie elektryczny, w porównaniu z 2% cztery lata temu. Organizacja twierdzi, że sprzedaż samochodów na baterie przyspieszy w ciągu dekady w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie.

Pan Wirth powiedział, że podczas gdy popyt na olej napędowy spadł, popyt na paliwo do silników odrzutowych wzrósł. „Zapotrzebowanie na benzynę na całym świecie w zasadzie powróciło do poziomów sprzed pandemii” – powiedział. „W Azji obserwujemy powrót popytu, ponieważ Chiny nadal się otwierają i zwiększają mobilność”.