22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ostatni Boeing 747 opuścił fabrykę

Ostatni Boeing 747 opuścił fabrykę

Ponad dwa tuziny linii lotniczych były już zobowiązane do zakupu 747, kiedy to było gotowe Po raz pierwszy został pokazany publiczności. W 1970 roku 747 odbył swój pierwszy komercyjny lot, przewożąc ponad 300 pasażerów Pan Am do Londynu z Nowego Jorku.

Natychmiast stał się sensacją. Czterosilnikowy samolot był znacznie większy niż jakikolwiek inny samolot i mógł pomieścić setki ludzi w rzędach o szerokości do 10 miejsc. Na piętrze, na które prowadzą spiralne schody, znajdował się luksusowy salon. American Airlines zainstalowały piano bar w głównej kabinie.

Zamówienia zaczęły napływać, przynosząc Boeingowi bardzo potrzebne dochody. Posiadanie 747 stało się symbolem statusu linii lotniczych. Niektóre firmy kupiły samolot, mimo że nie do końca odpowiadał on ich potrzebom.

Najważniejszym powodem, dla którego linie lotnicze kupiły samolot, jest to, że 747 pomógł im obniżyć koszty. Ponieważ samolot może przewozić więcej pasażerów w jednym locie, linie lotnicze mogą sprzedawać bilety taniej, dzięki czemu podróże lotnicze są bardziej przystępne dla mas.

Boeing wyprodukował kilka wersji samolotu w latach 70. i 80. XX wieku do różnych zastosowań oraz w celu poprawy tego, ile może przenosić i jak daleko może latać. W 1989 roku firma zaprezentowała znaczną modernizację modelu 747-400, który stał się najlepiej sprzedającym się modelem linii lotniczej. Boeing sprzedał więcej 747 w latach 90. niż w jakiejkolwiek innej dekadzie.

Ale pomimo popularności samolotu świat zaczął iść do przodu.

Mniejsze, wydajniejsze dwusilnikowe samoloty mogły teraz latać na większe odległości. Jego mniejszy rozmiar oznaczał, że linie lotnicze mogły oferować bezpośrednie połączenia międzynarodowe między mniejszymi miastami, Takich jak St. Louis i Frankfurt.

W połowie lat 90. Boeing wprowadził również model 777, który był wielkości 747. Mając tylko dwa silniki, był znacznie bardziej zaawansowany i wydajny. Dziesięć lat później Airbus, główny konkurent Boeinga, wprowadził A380, który może przewozić więcej pasażerów niż 747. Ale Airbus miał trudności ze sprzedażą samolotu i Ogłoszenie zakończenia produkcji w 2019 r.

READ  Fisker i Nissan: możliwe partnerstwo w dziedzinie samochodów elektrycznych