Koronawirus rozprzestrzeniający się w Chinach powoduje powszechne zakłócenia w biznesie, ponieważ niedobory siły roboczej grożą zamknięciem fabrycznych linii produkcyjnych, a kierowcy ciężarówek zachorują, siejąc spustoszenie w łańcuchach dostaw.
Omikronowy wariant wirusa szerzy się w kilku dużych miastach od czasu nagłego zwrotu o 100 stopni przez prezydenta Xi Jinpinga w sprawie jego poprzedniej polityki powstrzymywania COVID-19 na początku tego miesiąca. The wzrastać Według niektórych szacunków liczba zakażeń jest najwyższa w stolicy kraju, Pekinie, gdzie zakażonych jest ponad połowa 22-milionowej populacji.
Wielu pracowników biurowych zaczęło pracować z domu, ale w niektórych fabrykach brakuje personelu, ponieważ pracownicy są chorzy. Właściciele firm i kadra kierownicza powiedzieli, że zakłóca to łańcuchy produkcji i dostaw.
Szef fabryki płytek drukowanych we wschodniej prowincji Shandong powiedział, że tylko 20 procent pracowników pojawiło się w piątek w pracy, a reszta zachorowała na Covid. „Jeden pozytywny test po drugim. Martwię się, że fabryka będzie musiała zostać zamknięta” – mówili.
Działając wcześniej zgodnie ze ścisłymi wytycznymi wydanymi przez samorządy, firmy zostały pozbawione wskazówek, jak radzić sobie z nagłym wzrostem zachorowań. Szefowie fabryk rozluźniają teraz wszystkie ograniczenia lub izolują pracowników, aby linie produkcyjne działały.
Kierownik zakładu montażu samochodów w północnej prowincji Hebei powiedział, że jego zespół planuje przywrócić system „zamkniętej pętli”, aby pracownicy mogli pozostać i pracować podczas wybuchu Covid i kontynuować produkcję, unikając zarażenia się wirusem.
„W przeciwnym razie nie mielibyśmy żadnych pracowników” – powiedział.
Gdzie indziej szefowie fabryk zrezygnowali z ograniczeń, takich jak testy PCR i odgrodzenie pracowników od szerszej populacji.
Jörg Wuttke, prezes Izby Handlowej UE w Chinach, powiedział, że coraz bardziej nie do zaakceptowania byłoby poleganie przez producentów na modelu zamkniętej pętli. Powiedział, że te strategie już nie działają ze względu na rozmiary exodusu i brak środków powstrzymujących jego rozprzestrzenianie się.
Istnieją pewne dowody na to, że zakłócenia będą krótkotrwałe. Według pracownika kontraktowego producenta Apple kompleks Foxconn w Zhengzhou – największa na świecie fabryka iPhone’ów – był jednym z tych, które zniosły najgorsze ograniczenia, a według pracownika produkcja znów rośnie.
Pracownicy zakładu w Zhengzhou w październiku Wyszedł Po wybuchu epidemii covid-19 zamknięto ich w schroniskach, brakowało im żywności i środków medycznych.
W ciągu tego miesiąca Foxconn Według jednego z pracowników, który poprosił o zachowanie anonimowości, zniósł codzienne zamówienia na testy PCR i usunął metalowe bariery, które zatrzymywały jego pracowników w kampusie Zhengzhou. „Jesteśmy teraz wolni. Nie ma już metalowych ogrodzeń ani żadnych innych ograniczeń” – powiedzieli.
Powiedzieli, że pracownicy z pozytywnym wynikiem Covid mogą nadal pracować w schronisku lub zostać odizolowani. Pracownik Foxconna dodał, że „produkcja wraca do normy” po tym, jak firma zatrudniła nowych pracowników, którzy „opuścili fabrykę”.
Foxconn nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Eksperci twierdzą, że fabryki będą borykać się z niedoborami siły roboczej po Nowym Roku Księżycowym do lutego. Wybuch Omicron przyspieszył coroczną migrację ponad 290 milionów pracowników migrujących z prowincji przybrzeżnych do biedniejszych obszarów na zachodzie, która ma miejsce tuż przed sezonem świątecznym.
„Sektory, które opierają się na pracownikach migrujących, borykają się z trudnościami, ponieważ wielu z nich wyjechało już do domu na święto Chińskiego Nowego Roku, do którego zostało tylko pięć tygodni” – powiedział Chen Long, partner w pekińskiej firmie badawczej Plenum. „Do końca stycznia będzie bardzo spokojnie”.
Z problemami z łańcuchem dostaw borykają się także właściciele fabryk. Woodke z Izby Handlowej UE powiedział, że rosnąca liczba kierowców ciężarówek z pozytywnym wynikiem Covid będzie uciążliwa. W reżimie zero-Covid kierowcy byli poddawani surowszym kontrolom, co utrudniało łańcuchy dostaw, ale trzymało chorych kierowców z dala od dróg.
Brak komponentów od dostawców ograniczył produkcję, zmuszając niektóre zakłady do zamknięcia działalności. „Chodzi o zapasy i zapasy” – powiedział.
Jacob Cook, dyrektor generalny WPIC Marketing + Technologies, która prowadzi kilka magazynów w całych Chinach, powiedział, że opóźnienia w dostawach były spowodowane chorobami kierowców.
„Trasy dostaw między głównymi miastami mają wiele przystanków, na których kierowcy wymieniają towary. Wystarczy, że jeden kierowca zgłosi się z powodu choroby, a potem wszystko zostaje wstrzymane na kolejny dzień” – powiedział.
Sprzedawca kosmetyków w południowym mieście Shenzhen powiedział, że napotkał opóźnienia w wysyłaniu paczek do klientów po pozytywnym wyniku testu kilku dostawców. „System dostarczania jest w tej chwili bardzo powolny” – powiedział.
Inwestorzy mają jednak nadzieję, że okres krótkoterminowych zakłóceń przyspieszy otwarcie Chin po trzech latach izolacji od reszty świata.
„Jeśli wirus będzie się nadal rozprzestrzeniał w obecnym tempie, szczyt większości miast minie do połowy stycznia. Aktywność zostanie wznowiona w lutym” – powiedział Chen. „Inwestorzy staną w obliczu tego krótkoterminowego chaosu. Kluczowym pytaniem jest, jak szybko sytuacja wróci do normy po tej fali i wygląda na to, że będzie to znacznie szybciej niż oczekiwano.
Shaun Rain, dyrektor zarządzający China Market Research Group, ostrzegł, że po tym, jak początkowa fala infekcji zacznie słabnąć, nie będzie żadnych „wydatków odwetowych” ze strony chińskich konsumentów.
„Przy wszystkich blokadach w 2022 roku wielu pracowników będzie miało obniżone wynagrodzenia. Zaufanie konsumentów jest bardzo niskie. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw już upadło” – powiedział.
Istnieją wczesne oznaki ożywienia zarówno w podróżach krajowych, jak i zagranicznych.
„Spodziewamy się, że popyt na „powrót do domu” podczas chińskiego Nowego Roku będzie lepszy niż nasze poprzednie oczekiwania” – napisali analitycy Citi w nocie badawczej. Przytoczyli dane od dostawcy usług turystycznych Kunar, pokazujące ponad ośmiokrotny wzrost rezerwacji wakacyjnych biletów lotniczych dokonanych w tygodniu, w którym ograniczenia Covid zostały złagodzone 7 grudnia.
Istnieje również ogromne zapotrzebowanie na podróże międzynarodowe. Wyszukiwania lotów sylwestrowych osiągnęły najwyższy poziom od trzech lat na stronie podróżniczej Ctrip po złagodzeniu ograniczeń.
Hua Yifan, kierownik Shanhui Dress, producenta odzieży z siedzibą we wschodnim mieście Jiaxing, należy do pierwszej fali chińskich eksporterów, którzy korzystają z większej swobody podróżowania. Na początku grudnia Hua dołączył do 100-osobowej delegacji do Japonii na tygodniową wizytę zorganizowaną przez miejski wydział handlu.
„Po raz pierwszy osobiście uczestniczyłem w półrocznych azjatyckich targach mody od początku epidemii w 2020 roku” – powiedział Hua. „Byłem naprawdę podekscytowany spotkaniem z klientami, których nie widziałem od dłuższego czasu”.
Podczas podróży Hua otrzymał zamówienia o wartości 5 milionów dolarów od siedmiu japońskich firm. Rynek japoński zwykle stanowi 50 procent rocznych przychodów Shanhui, dodał Hua.
Cook przewiduje, że dalsze złagodzenie ograniczeń dotyczących kwarantanny przyjazdowej doprowadzi do napływu zagranicznych dyrektorów, którzy nie będą mogli podróżować do Chin i spotykać się z lokalnymi pracownikami i partnerami biznesowymi. „Handlowcy nie mogli tu przyjechać od trzech lat. W rezultacie wiele inwestycji nie doszło do skutku” – powiedział.
Dodatkowe raporty Sun Yu w Szanghaju i Nian Liu w Pekinie
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji