Gdy w środę w centrum Paryża nastał świt, tłum liczący 500 osób, w większości Francuzów, stał z nietypową dla siebie cierpliwością w krętej kolejce, chcąc kupić niezbyt francuski deser: amerykańskiego pączka. A dokładniej gorące i glazurowane pączki Krispy Kreme.
Było to wielkie otwarcie sieci we Francji i klienci – kilkudziesięciu z nich rozbili namioty na noc – obserwowali przez ogromne okno, jak przenośnik taśmowy przesuwał smażone ciasto w stronę wodospadu lukru cukrowego. Gdy drzwi się otworzyły, wpadali do środka, zamawiając dziesiątki ciast na wynos lub przesiadując przy stołach bistro w kawiarnianej atmosferze.
„Francuzi uwielbiają amerykańskie produkty, a wokół amerykańskich łańcuchów żywnościowych panuje szum” – powiedział Amir Boudoukhan, lat 25, kierownik projektu w klinice medycznej, czekając na wejście. I pospiesz się, aby dotrzeć tam przed pracą. – Spóźnię się – powiedział z uśmiechem. „Ale przynajmniej zrobię babeczki dla moich kolegów z drużyny”.
Widok Francuzów masowo sięgających po kuchnię amerykańską pokolenie temu mógł wydawać się surrealistyczny w kraju, który uwielbia restauracje wyróżnione gwiazdkami Michelin, trzygodzinne kolacje i słynne bagietki. Jednak dziś światowa stolica gastronomii jest jednym z największych rynków w Europie dla głównych amerykańskich sieci fast foodów, ponieważ zmieniające się nawyki konsumentów, pod wpływem młodszego pokolenia przypadkowych klientów i mediów społecznościowych, zmieniają krajobraz gastronomii.
Wiosną smażony kurczak Popeye’s przyciągał tłumy w Paryżu, kiedy otwarto pierwszą z 350 restauracji planowanych w całej Francji. Wendy’s ogłosiła plany otwarcia sklepu we Francji. Burger King, KFC, Starbucks, Domino’s Pizza, Chipotle, Steak 'n Shake i Carl’s Jr. to wszystko miało. Five Guys ma długą tradycję, ale szybko rozszerza swój zasięg, planując setki nowych lokalizacji w całym kraju.
Liderem grupy jest McDonald’s. Po Stanach Zjednoczonych Francja jest najbardziej dochodowym krajem sieci, ze sprzedażą ponad 6 miliardów euro (6,5 miliarda dolarów) w ponad 1500 restauracjach w 2022 roku. Francja jest także drugim co do wielkości rynkiem Burger Kinga, z przychodami na poziomie 1,2 miliarda euro. ostatni rok.
„Francja to El Dorado dla amerykańskich marek fast foodów” – powiedział Xavier Expelli, konsultant, który pomagał nadzorować otwarcia Burger King, Five Guys i innych. Podkreślił: „Zmieniają się nawyki. Ludzie jedzą szybciej niż wcześniej i chcą innych wrażeń”. „Amerykańskie sieci wiedzą, jak doskonale odpowiedzieć na tę potrzebę”.
Krispy Kreme jest najnowszym produktem. W środę podczas otwarcia DJ puścił czekającą publiczność muzykę taneczną. Wejście ozdobił czerwony dywan, a maskotka firmy – pączek – kołysała się obok pracowników rozdających spragnionym klientom świeże smakołyki.
Miguel Calic-Cauer spędził noc przed sklepem z dziesiątkami fanów chcących zapewnić sobie dobre miejsce w kolejce. „Miałam trudności ze snem, bo było tak zimno” – powiedziała 20-letnia studentka. Którzy utrzymywali ciepło, spacerując na krótkich dystansach i nawiązując przyjaźnie wśród rosnącego tłumu. Powiedział, że oczekiwanie na otwarcie „było dla nas wszystkich momentem solidarności”. Kiedy drzwi w końcu się otworzyły, stał się szczęśliwym zwycięzcą darmowego pudełka zawierającego tuzin Krispy Kremes co miesiąc przez następny rok.
Celia Lea Amarouche (19 l.) i Mary Beeson (28 l.) były gotowe otworzyć portfele po zobaczeniu Krispy Kreme występującej w amerykańskich programach telewizyjnych, które oglądały, aby poprawić swoją znajomość języka angielskiego, w tym „Simpsonowie” i popularnych serialach kryminalnych. Pani Besson powiedziała, że widok Kylie Jenner oglądającej pączki Krispy Kreme na TikToku przypieczętował transakcję.
„Pączki nie są zbyt znane we Francji w porównaniu z rogalikami i czekoladą” – powiedział Alexandre Maezui, dyrektor zarządzający Krispy Kreme France i członek komitetu wykonawczego Wagram Finance, francuskiej firmy private equity wspierającej projekt firmy. Chodził po sklepie, gdzie ludzie gromadzili się wokół pięciu stolików, wybierając babeczki z mrożoną czekoladą z posypką lub kilkanaście pomalowanych na truskawkowy róż.
„Chodzi o amerykańską kulturę popularną” – powiedział. Dodał, że Krispy Kreme „przemawia do pokolenia Netfliksa”. Obejrzeli wszystkie amerykańskie seriale. „Kochają amerykańską kulturę i amerykańską sztukę życia”.
Ciasta zjechały z linii montażowej importowane z Karoliny Północnej, gdzie mieści się siedziba tej sieci. Stworzono nowe smaki dostosowane do podniebienia Francuzów, w tym świeży owocowy smak szarlotki i mniejszą słodycz lukru truskawkowego. Jedna francuska wersja była wypełniona piernikiem, ciasteczkiem często podawanym w kawiarniach z espresso.
Sklep położony w doskonałej lokalizacji, którą Krispy Kreme nabył od nagrodzonego gwiazdką Michelin francuskiego szefa kuchni Alaina Ducasse, będzie produkował 45 000 pączków dziennie. Maizoy powiedział, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy w Paryżu zostaną otwarte dziesiątki kolejnych lokalizacji, a pączki Krispy Kreme będą sprzedawane w kilkudziesięciu francuskich supermarketach.
Amerykańskie marki we Francji nie zawsze radziły sobie dobrze: Burger King był zmuszony wycofać się z francuskiego rynku, a następnie powrócić na niego dziesięć lat temu, po tym, jak nalegał, aby trzymać się menu z burgerami, które było zbyt amerykańskie jak na francuskie gusta. Z kolei McDonald’s złożył pewną ofertę na rynku francuskim, oferując dodatkowe produkty, których nie można znaleźć w jego amerykańskich restauracjach, takie jak rogaliki i replika kanapki croque monsieur.
McDonald’s ustanowił również standardy, tworząc atmosferę miejsc siedzących w restauracji, dzięki której francuscy konsumenci zanurzeni w kulturze kawiarnianej czuli się bardziej komfortowo, gromadząc się przy stole wokół Big Maca. Wykorzystuje również francuskie mięsa, sery i pieczywo.
Inne amerykańskie sieci fast foodów przyjęły ten sam model, aby przetrwać i prosperować, powiedział Expelli. „Sprzedaż we Francji jest od dwóch do trzech razy wyższa niż w innych krajach, ponieważ firmy zmodyfikowały amerykańskie podejście do spożywania superszybkich posiłków” – powiedział.
Francuskie jedzenie nie zostanie wyparte: lada lunchowa nr 1 nadal mieści się w lokalnej piekarni. Według francuskiej firmy konsultingowej Gera Conseil każdego roku we Francji sprzedaje się około 2,6 miliarda kanapek z bagietką w porównaniu do 1,4 miliarda hamburgerów.
Jednak pod względem siły zarobkowej dominują sieci amerykańskie, które odpowiadają za prawie 30 procent całkowitej sprzedaży fast foodów – szerokiej kategorii obejmującej restauracje szybkiej obsługi. Według paryskiej firmy badawczej Xerfi, pięć największych amerykańskich firm zajmujących się fast foodami we Francji osiągnęło w zeszłym roku sprzedaż o wartości 8,6 miliarda euro.
Wszystko wskazuje na to, że pieniędzy będzie więcej. Amerykańskie sieci rozwijają się za granicą, ponieważ poziom nasycenia w Stanach Zjednoczonych osiągnął rekordowy poziom, powiedział Aaron Allen, założyciel i główny strateg w Aaron Allen & Associates, firmie konsultingowej z siedzibą w Chicago, skupiającej się na globalnej branży gastronomicznej i hotelarskiej.
„Amerykańskie marki miały ogromne problemy i jest tylko kilka miejsc, w których można je umieścić” – powiedział. „Widzisz więc pośpiech, aby dostać się do krajów, w których zmieniają się standardy i panuje większa akceptacja fast foodów”.
Tak jest w przypadku Francji, gdzie młodsze pokolenie stało się bardziej przyzwyczajone niż ich rodzice, a godziny regularnych posiłków w domu uległy skróceniu. Godzinne lunche zamieniły się w krótsze przerwy, które zmuszają ludzi do szukania szybszej alternatywy.
Podczas pandemii wzrosło wykorzystanie usług dostawy jedzenia, takich jak UberEats i Deliveroo, zwiększając skłonność młodych ludzi do składania zamówień za pomocą aplikacji – zjawisko, które dziesięć lat temu nie istniało we Francji.
Po powrocie do Krispy Kreme Michel Fidel i Charlie Angelo, którzy pracują w luksusowym hotelu w Paryżu, szybko otworzyli go, gdy zobaczyli posty znajomych na Facebooku. „Modliliśmy się, żeby Krispy Kreme tu przyjechał!” krzyknął pan Angelo.
Juliette Giron Gabriel Przyczynił się do raportów.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych