27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

We Francji otwarto restaurację Krispy Kreme, najnowszą w historii fast foodów w Stanach Zjednoczonych

We Francji otwarto restaurację Krispy Kreme, najnowszą w historii fast foodów w Stanach Zjednoczonych

Gdy w środę w centrum Paryża nastał świt, tłum liczący 500 osób, w większości Francuzów, stał z nietypową dla siebie cierpliwością w krętej kolejce, chcąc kupić niezbyt francuski deser: amerykańskiego pączka. A dokładniej gorące i glazurowane pączki Krispy Kreme.

Było to wielkie otwarcie sieci we Francji i klienci – kilkudziesięciu z nich rozbili namioty na noc – obserwowali przez ogromne okno, jak przenośnik taśmowy przesuwał smażone ciasto w stronę wodospadu lukru cukrowego. Gdy drzwi się otworzyły, wpadali do środka, zamawiając dziesiątki ciast na wynos lub przesiadując przy stołach bistro w kawiarnianej atmosferze.

„Francuzi uwielbiają amerykańskie produkty, a wokół amerykańskich łańcuchów żywnościowych panuje szum” – powiedział Amir Boudoukhan, lat 25, kierownik projektu w klinice medycznej, czekając na wejście. I pospiesz się, aby dotrzeć tam przed pracą. – Spóźnię się – powiedział z uśmiechem. „Ale przynajmniej zrobię babeczki dla moich kolegów z drużyny”.

Widok Francuzów masowo sięgających po kuchnię amerykańską pokolenie temu mógł wydawać się surrealistyczny w kraju, który uwielbia restauracje wyróżnione gwiazdkami Michelin, trzygodzinne kolacje i słynne bagietki. Jednak dziś światowa stolica gastronomii jest jednym z największych rynków w Europie dla głównych amerykańskich sieci fast foodów, ponieważ zmieniające się nawyki konsumentów, pod wpływem młodszego pokolenia przypadkowych klientów i mediów społecznościowych, zmieniają krajobraz gastronomii.

Wiosną smażony kurczak Popeye’s przyciągał tłumy w Paryżu, kiedy otwarto pierwszą z 350 restauracji planowanych w całej Francji. Wendy’s ogłosiła plany otwarcia sklepu we Francji. Burger King, KFC, Starbucks, Domino’s Pizza, Chipotle, Steak 'n Shake i Carl’s Jr. to wszystko miało. Five Guys ma długą tradycję, ale szybko rozszerza swój zasięg, planując setki nowych lokalizacji w całym kraju.

Liderem grupy jest McDonald’s. Po Stanach Zjednoczonych Francja jest najbardziej dochodowym krajem sieci, ze sprzedażą ponad 6 miliardów euro (6,5 miliarda dolarów) w ponad 1500 restauracjach w 2022 roku. Francja jest także drugim co do wielkości rynkiem Burger Kinga, z przychodami na poziomie 1,2 miliarda euro. ostatni rok.

„Francja to El Dorado dla amerykańskich marek fast foodów” – powiedział Xavier Expelli, konsultant, który pomagał nadzorować otwarcia Burger King, Five Guys i innych. Podkreślił: „Zmieniają się nawyki. Ludzie jedzą szybciej niż wcześniej i chcą innych wrażeń”. „Amerykańskie sieci wiedzą, jak doskonale odpowiedzieć na tę potrzebę”.

Krispy Kreme jest najnowszym produktem. W środę podczas otwarcia DJ puścił czekającą publiczność muzykę taneczną. Wejście ozdobił czerwony dywan, a maskotka firmy – pączek – kołysała się obok pracowników rozdających spragnionym klientom świeże smakołyki.

Miguel Calic-Cauer spędził noc przed sklepem z dziesiątkami fanów chcących zapewnić sobie dobre miejsce w kolejce. „Miałam trudności ze snem, bo było tak zimno” – powiedziała 20-letnia studentka. Którzy utrzymywali ciepło, spacerując na krótkich dystansach i nawiązując przyjaźnie wśród rosnącego tłumu. Powiedział, że oczekiwanie na otwarcie „było dla nas wszystkich momentem solidarności”. Kiedy drzwi w końcu się otworzyły, stał się szczęśliwym zwycięzcą darmowego pudełka zawierającego tuzin Krispy Kremes co miesiąc przez następny rok.

Celia Lea Amarouche (19 l.) i Mary Beeson (28 l.) były gotowe otworzyć portfele po zobaczeniu Krispy Kreme występującej w amerykańskich programach telewizyjnych, które oglądały, aby poprawić swoją znajomość języka angielskiego, w tym „Simpsonowie” i popularnych serialach kryminalnych. Pani Besson powiedziała, że ​​widok Kylie Jenner oglądającej pączki Krispy Kreme na TikToku przypieczętował transakcję.

„Pączki nie są zbyt znane we Francji w porównaniu z rogalikami i czekoladą” – powiedział Alexandre Maezui, dyrektor zarządzający Krispy Kreme France i członek komitetu wykonawczego Wagram Finance, francuskiej firmy private equity wspierającej projekt firmy. Chodził po sklepie, gdzie ludzie gromadzili się wokół pięciu stolików, wybierając babeczki z mrożoną czekoladą z posypką lub kilkanaście pomalowanych na truskawkowy róż.

„Chodzi o amerykańską kulturę popularną” – powiedział. Dodał, że Krispy Kreme „przemawia do pokolenia Netfliksa”. Obejrzeli wszystkie amerykańskie seriale. „Kochają amerykańską kulturę i amerykańską sztukę życia”.

Ciasta zjechały z linii montażowej importowane z Karoliny Północnej, gdzie mieści się siedziba tej sieci. Stworzono nowe smaki dostosowane do podniebienia Francuzów, w tym świeży owocowy smak szarlotki i mniejszą słodycz lukru truskawkowego. Jedna francuska wersja była wypełniona piernikiem, ciasteczkiem często podawanym w kawiarniach z espresso.

Sklep położony w doskonałej lokalizacji, którą Krispy Kreme nabył od nagrodzonego gwiazdką Michelin francuskiego szefa kuchni Alaina Ducasse, będzie produkował 45 000 pączków dziennie. Maizoy powiedział, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy w Paryżu zostaną otwarte dziesiątki kolejnych lokalizacji, a pączki Krispy Kreme będą sprzedawane w kilkudziesięciu francuskich supermarketach.

Amerykańskie marki we Francji nie zawsze radziły sobie dobrze: Burger King był zmuszony wycofać się z francuskiego rynku, a następnie powrócić na niego dziesięć lat temu, po tym, jak nalegał, aby trzymać się menu z burgerami, które było zbyt amerykańskie jak na francuskie gusta. Z kolei McDonald’s złożył pewną ofertę na rynku francuskim, oferując dodatkowe produkty, których nie można znaleźć w jego amerykańskich restauracjach, takie jak rogaliki i replika kanapki croque monsieur.

McDonald’s ustanowił również standardy, tworząc atmosferę miejsc siedzących w restauracji, dzięki której francuscy konsumenci zanurzeni w kulturze kawiarnianej czuli się bardziej komfortowo, gromadząc się przy stole wokół Big Maca. Wykorzystuje również francuskie mięsa, sery i pieczywo.

Inne amerykańskie sieci fast foodów przyjęły ten sam model, aby przetrwać i prosperować, powiedział Expelli. „Sprzedaż we Francji jest od dwóch do trzech razy wyższa niż w innych krajach, ponieważ firmy zmodyfikowały amerykańskie podejście do spożywania superszybkich posiłków” – powiedział.

Francuskie jedzenie nie zostanie wyparte: lada lunchowa nr 1 nadal mieści się w lokalnej piekarni. Według francuskiej firmy konsultingowej Gera Conseil każdego roku we Francji sprzedaje się około 2,6 miliarda kanapek z bagietką w porównaniu do 1,4 miliarda hamburgerów.

Jednak pod względem siły zarobkowej dominują sieci amerykańskie, które odpowiadają za prawie 30 procent całkowitej sprzedaży fast foodów – szerokiej kategorii obejmującej restauracje szybkiej obsługi. Według paryskiej firmy badawczej Xerfi, pięć największych amerykańskich firm zajmujących się fast foodami we Francji osiągnęło w zeszłym roku sprzedaż o wartości 8,6 miliarda euro.

Wszystko wskazuje na to, że pieniędzy będzie więcej. Amerykańskie sieci rozwijają się za granicą, ponieważ poziom nasycenia w Stanach Zjednoczonych osiągnął rekordowy poziom, powiedział Aaron Allen, założyciel i główny strateg w Aaron Allen & Associates, firmie konsultingowej z siedzibą w Chicago, skupiającej się na globalnej branży gastronomicznej i hotelarskiej.

„Amerykańskie marki miały ogromne problemy i jest tylko kilka miejsc, w których można je umieścić” – powiedział. „Widzisz więc pośpiech, aby dostać się do krajów, w których zmieniają się standardy i panuje większa akceptacja fast foodów”.

Tak jest w przypadku Francji, gdzie młodsze pokolenie stało się bardziej przyzwyczajone niż ich rodzice, a godziny regularnych posiłków w domu uległy skróceniu. Godzinne lunche zamieniły się w krótsze przerwy, które zmuszają ludzi do szukania szybszej alternatywy.

Podczas pandemii wzrosło wykorzystanie usług dostawy jedzenia, takich jak UberEats i Deliveroo, zwiększając skłonność młodych ludzi do składania zamówień za pomocą aplikacji – zjawisko, które dziesięć lat temu nie istniało we Francji.

Po powrocie do Krispy Kreme Michel Fidel i Charlie Angelo, którzy pracują w luksusowym hotelu w Paryżu, szybko otworzyli go, gdy zobaczyli posty znajomych na Facebooku. „Modliliśmy się, żeby Krispy Kreme tu przyjechał!” krzyknął pan Angelo.

Juliette Giron Gabriel Przyczynił się do raportów.