13 stycznia (Reuters) – Tesla (TSLA.O) Obniżyła ceny swoich samochodów elektrycznych w USA i Europie nawet o 20%, rozszerzając swoją agresywną strategię dyskontową i rzucając wyzwanie rywalom po tym, jak przegapił prognozy dostaw na Wall Street na 2022 rok.
Ruch, który spowodował 4,5-procentowy spadek akcji Tesli w przedsprzedaży w USA, nastąpił po tym, jak dyrektor generalny Elon Musk ostrzegł, że możliwa recesja i rosnące stopy procentowe oznaczają, że może obniżyć ceny, aby utrzymać wzrost wolumenu kosztem zysków.
Musk przyznał w zeszłym roku, że ceny stały się „zawstydzająco wysokie” i mogą zaszkodzić popytowi.
Spadek cen na kluczowych rynkach Tesli jest odwróceniem strategii, którą producent samochodów realizował przez większą część 2021 i 2022 roku, kiedy zamówienia na nowe samochody przewyższyły podaż.
Rzecznik Tesli Germany powiedział, że bardziej stabilna inflacja kosztowa była również czynnikiem obniżającym ceny na jej największym rynku europejskim.
Obliczenia Reutersa wykazały, że obniżki cen w USA najlepszych światowych sprzedawców, sedana Model 3 i crossovera Model Y, wahały się od 6% do 20%, przy czym podstawowy Model Y kosztuje obecnie 52 990 USD, w porównaniu z 65 990 USD.
To jeszcze przed federalną ulgą podatkową w wysokości 7500 USD, która weszła w życie dla kilku pojazdów elektrycznych na początku stycznia.
Obniżki cen według modeli w Niemczech i Stanach Zjednoczonych:
Tesla obniżyła również ceny swojego luksusowego crossovera SUV Model X i sedana Model S w Stanach Zjednoczonych.
W Niemczech obniżył ceny od około 1% do około 17% na Model 3 i Model Y, w zależności od konfiguracji. Najlepiej sprzedający się Model Y będzie teraz dostępny w cenie 44 890 euro (48 499 dolarów), czyli o 9100 euro mniej.
Ceny zostały obniżone także w Austrii, Szwajcarii i Francji.
Zniżki mogą sprawić, że pojazdy elektryczne będą bardziej przystępne dla osób, które wcześniej mogły zostać wycenione poza rynkiem.
We Francji klienci, którzy kupią Model 3 za 44 990 euro, otrzymają teraz dodatkową obniżkę w postaci dotacji rządowej w wysokości 5000 euro na program EV z progiem 47 000 euro.
Dla amerykańskiego nabywcy wieloletniego modelu Y nowa cena Tesli w połączeniu z dotacją amerykańską stanowi 31% zniżki. Ponadto posunięcie to rozszerzyło ofertę pojazdów Tesli, które kwalifikują się do ulgi podatkowej administracji Bidena.
Przed obniżką ceny pięciomiejscowa wersja Modelu Y nie kwalifikowała się, co Musk opisał jako „schrzanione”. Po obniżce ceny, długoseryjna wersja będzie kwalifikować się jako Model Y.
„strzał z łuku”
Akcje w obrocie przedsesyjnym w USA były niższe, ponieważ inwestorzy obawiali się, że ten ruch może obniżyć marże zysku, zwłaszcza w obliczu zaostrzającej się konkurencji, nawet jeśli zwiększyłby wolumen sprzedaży.
Analityk Wedbush, Dan Ives, powiedział, że posunięcie to może zwiększyć globalne dostawy o 12-15% w tym roku i pokazać Muskowi ofensywę.
„To wyraźny strzał w dziesiątkę dla europejskich producentów samochodów i amerykańskich potęg (GM i Ford), że Tesla nie będzie dobrze bawić się w piaskownicy z toczącą się wojną cenową pojazdów elektrycznych” – powiedział Ives w notatce badawczej.
„Marginesy zostaną uderzone w tym przypadku, ale uwielbiamy ten strategiczny pokerowy ruch Muska i Tesli”.
W Europie stellanty (STLA.MI)Volkswagena (VOWG_p.DE) i Renaulta (RENA.PA) O godzinie 12:12 GMT spadł on między 2,4% a 3,7%.
Amerykańscy producenci samochodów General Motors i Ford spadły odpowiednio o 3,2% i 2,8% w handlu przedsesyjnym.
„cios w brzuch”
Fani i klienci Tesli skarżyli się, że obniżki cen dotknęły tych, którzy niedawno kupili samochód, pozostawiając ich z niższą wartością użytkową.
Greg Woodville z Seattle, który kupił model Y w grudniu, rozważał czekanie do nowego roku na amerykańskie wsparcie, ale został zwabiony zniżką w wysokości 3750 dolarów.
„Szczerze mówiąc, to cios w brzuch”, powiedział Reuterowi w piątek, dodając, że czuje się niesprawiedliwie, że Tesla starał się zwiększyć sprzedaż w czwartym kwartale za pomocą rabatów, tylko po to, by obniżyć ceny miesiąc później.
„Gdyby wiedzieli, że tak bardzo obniżą cenę, powinni byli to zrobić w grudniu”.
W Chinach, gdzie Tesla obniżyła ceny w zeszłym tygodniu o 6-13,5%, właściciele protestowali w centrach dostawczych, domagając się odszkodowań.
W 2021 r. Stany Zjednoczone i Chiny łącznie odpowiadały za około 75% sprzedaży Tesli, ale w Europie rosła.
Tesla obniżyła ceny w Chinach i na innych rynkach azjatyckich w zeszłym tygodniu, co według analityków zwiększy popyt i wywrze większą presję na konkurentów, w tym BYD. (002594.SZ)pójść w ich ślady w tym, co może stać się wojną cenową na największym rynku pojazdów elektrycznych.
(1 USD = 0,9224 euro)
Dodatkowe raporty Zhang Yana w Szanghaju, Hyunju-jin w Seulu i Victorii Waldersee w Berlinie; Dodatkowe raporty Bansari Mayur Kamdar w Bengaluru. Napisane przez Kevina Królickiego w Singapurze i Josephine Mason w Londynie. Montaż autorstwa Lincolna Feast, Kennetha Maxwella, Marka Pottera i Alexandra Smitha
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych