28 kwietnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Tankowiec w Zatoce Omańskiej został przeniesiony przez mężczyzn w mundurach wojskowych podczas rzekomego zajęcia na wodach Bliskiego Wschodu

Tankowiec w Zatoce Omańskiej został przeniesiony przez mężczyzn w mundurach wojskowych podczas rzekomego zajęcia na wodach Bliskiego Wschodu

DUBAJ, Zjednoczone Emiraty Arabskie (AP) – Tankowiec znajdujący się w sercu kryzysu między Iranem a Stanami Zjednoczonymi został zatrzymany w Zatoce Omańskiej przez „nieupoważnionych” mężczyzn w mundurach wojskowych wczesnym czwartkowym rankiem – grupa doradcza kierowana przez Brytyjczyków ostrzegało wojsko i prywatna firma ochroniarska.

Szczegóły wydają się pozostać niejasne Najnowsze zajęcie statku na napiętych szlakach wodnych Bliskiego Wschodu. Jednak podejrzenia natychmiast padły na Iran, ponieważ statek był wcześniej znany jako „Suez Rajan” i był objęty całorocznym sporem, który ostatecznie doprowadził do przejęcia przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych na pokładzie 1 miliona baryłek irańskiej ropy naftowej.

Do widocznego zajęcia doszło również po tygodniach ataków wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na statki na Morzu Czerwonym, w tym m.in. Ich największa w historii grad dronów i rakiet Rozpoczęło się późnym wtorek. Zwiększyło to ryzyko możliwych ataków odwetowych sił dowodzonych przez USA patrolujących obecnie kluczową drogę wodną, ​​zwłaszcza po… W środę głosowanie w Radzie Bezpieczeństwa ONZ potępia Huti Urzędnicy amerykańscy i brytyjscy ostrzegli również przed potencjalnymi konsekwencjami ataków.

Dział ds. handlu morskiego armii brytyjskiej, który przekazuje ostrzeżenia marynarzom na Bliskim Wschodzie, podał, że czwartkowe przejęcie rozpoczęło się wcześnie rano na wodach między Omanem a Iranem, w obszarze, przez który przepływają statki wpływające do Cieśniny Omańskiej i wypływające z niej. Ormuz, wąskie ujście Zatoki Perskiej, przez które przepływa jedna piąta handlu ropą.

Grupa kierowana przez armię brytyjską opisała otrzymanie raportu od dyrektora ochrony statku o słyszeniu „niezidentyfikowanych głosów w telefonie” wraz z kapitanem statku. Powiedziała, że ​​dalsze próby skontaktowania się ze statkiem nie powiodły się i że mężczyźni, którzy weszli na statek, mieli na sobie „czarne mundury wojskowe i czarne maski”.

Prywatna firma ochroniarska Ambrey podała, że ​​na pokład statku, który według niej był tankowcem St. Nicholas, weszło „czterech do pięciu uzbrojonych mężczyzn”. Powiedziała, że ​​wchodząc na górę, mężczyźni zasłonili kamery monitoringu.

READ  Wyjazd Bidena do Kijowa to ostateczne upokorzenie dla Putina i Trumpa

Tankowiec wypłynął z miasta Basra w Iraku, aby załadować ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji dla tureckiej firmy rafineryjnej Tupras. Dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane ostatnio przez Associated Press wykazały, że tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla zawrócił i skierował się w stronę portu Bandar Jask w Iranie.

Statek Św. Mikołaj nosił dawniej nazwę „Szwajcarski Rajan”, kojarzony z greckim towarzystwem żeglugowym Empire Nawigacja. W oświadczeniu dla Associated Press spółka Empire nawigacji z siedzibą w Atenach przyznała, że ​​utraciła kontakt ze statkiem, którego załoga składa się z 18 Filipińczyków i jednego obywatela Grecji. Firma nie podała szczegółów.

Zainteresowanie zaczęło skupiać się na Kanale Sueskim Rajan w lutym 2022 r., kiedy to Grupa United Against Nuclear Iran stwierdziła, że ​​podejrzewa, że ​​tankowiec przewoził ropę z irańskiej wyspy KhargGłówna stacja dystrybucji ropy naftowej w Zatoce Perskiej. Zdjęcia satelitarne i dane dotyczące wysyłek przeanalizowane wówczas przez AP potwierdziły to twierdzenie.

Statek pozostawał przez kilka miesięcy na Morzu Południowochińskim u północno-wschodniego wybrzeża Singapuru, po czym nagle bez wyjaśnienia popłynął do wybrzeża Teksasu. W sierpniu statek wyładował ładunek na inny tankowiec. Który uruchomił swoją ropę w Houston W ramach zarządzenia Departamentu Sprawiedliwości.

We wrześniu Empire Nawigacja przyznała się do przemytu irańskiej ropy naftowej objętej sankcjami i zgodziła się zapłacić grzywnę w wysokości 2,4 mln dolarów w sprawie dotyczącej tankowca.

Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, która patroluje Bliski Wschód, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz w sprawie incydentu. Państwowa Agencja Informacyjna Republiki Islamskiej (IRNA), powołując się na zagraniczne doniesienia, poinformowała o wejściu na pokład, ale nie powiedziała nic więcej.

Misja Iranu przy ONZ nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.

Po tym jak statek Suez Rajan udał się do Ameryki, Iran przejął dwa tankowce w pobliżu Cieśniny OrmuzW tym statek przewożący ładunek dla amerykańskiego koncernu naftowego Chevron Corp. W lipcu Naczelny Dowódca marynarki wojennej Gwardii Rewolucyjnej zagroził podjęciem dalszych działań przeciwko każdemu, kto rozładował statek Suez Rajan, a media państwowe powiązały niedawne zajęcia z losem ładunku.

READ  Ukraińcy witają Nowy Rok, gdy rosyjskie drony startują z nieba

Od czasu upadku porozumienia nuklearnego z Iranem na wodach otaczających cieśninę Iran dokonał serii przejęć statków, a także ataków na statki, za które marynarka wojenna obwinia Teheran. Iran i marynarka wojenna również włączyły się w serię napiętych starć na drogach wodnych, choć ostatnio uwaga skupiła się na regionie. Ataki Houthi na statki na Morzu Czerwonym.

the Stany Zjednoczone i ich sojusznicy Od 2019 r. przechwytuje także irańskie dostawy ropy. Doprowadziło to do serii ataków na Bliskim Wschodzie przypisywanych Republice Islamskiej, a także do zajęcia statków przez irańskie siły wojskowe i paramilitarne, co zagraża żegludze globalnej.

Huti twierdzą, że ich ataki mają na celu położenie kresu cierpieniom Palestyńczyków w Strefie Wojna Izraela z Hamasem w Strefie Gazy. Jednakże rebelianci coraz częściej obierają za cel statki mające słabe powiązania z Izraelem lub żadne z nich.

Tymczasem dane śledzenia satelitarnego przeanalizowane w czwartek przez Associated Press wykazały, że irański statek towarowy podejrzany o bycie platformą szpiegowską na Morzu Czerwonym opuścił drogę wodną. Dane wykazały, że Behshad przekroczył cieśninę Bab al-Mandab do Zatoki Adeńskiej.

Behshad jest obecny na Morzu Czerwonym od 2021 r., w pobliżu erytrejskiego archipelagu Dahlak. Dotarł tam po tym, jak Iran usunął Saviz, kolejną podejrzaną bazę szpiegowską na Morzu Czerwonym Został uszkodzony w wyniku ataku, który analitycy przypisywali Izraelowi Szerszy środek Cień wojny ataków statków W regionie.