BANGKOK (AP) – wojsko USA opublikowało w poniedziałek wideo z tego, co nazwano „niebezpiecznym” chińskim manewrem w Cieśninie Tajwańskiej w weekend, w którym chiński okręt marynarki wojennej agresywnie przeciął ścieżkę amerykańskiego niszczyciela, zmuszając amerykański statek do dokowania. Zwolnij, aby uniknąć kolizji.
Do incydentu doszło w sobotę, kiedy amerykański niszczyciel USS Chung-hoon i kanadyjski okręt wojenny HMCS Montreal przeprowadzały tak zwany tranzyt „swobody żeglugi” przez cieśninę między Tajwanem a Chinami kontynentalnymi.
Chiny twierdzą, że demokratyczna, samorządna wyspa Tajwan jest częścią ich własnego terytorium i utrzymują cieśninę jako część swojej wyłącznej strefy ekonomicznej, podczas gdy Stany Zjednoczone i ich sojusznicy latają nad morzem, by forsować swoją sprawę. są międzynarodowe.
Podczas sobotniego tranzytu chiński niszczyciel rakietowy wyprzedził Chung-Hun lewą burtą, a następnie przeleciał około 150 jardów (137 metrów) w poprzek jego dziobu, poinformowało dowództwo USA ds. Indo-Pacyfiku. Amerykański niszczyciel utrzymał kurs, ale zmniejszył prędkość do 10 węzłów, aby „uniknąć kolizji” – poinformowało wojsko.
Wideo opublikowane w poniedziałek pokazuje, jak chiński statek przecina amerykański tor, a następnie prostuje się, aby rozpocząć żeglugę w kierunku równoległym.
Dowództwo Indo-Pacyfiku stwierdziło, że działania te naruszyły przepisy morskie na wodach międzynarodowych.
Chiński okręt nie próbował podobnego manewru na kanadyjskiej fregacie, która płynęła za amerykańskim niszczycielem.
„Tranzyt Chung-Hoon i Montrealu przez Cieśninę Tajwańską pokazuje połączone zaangażowanie USA i Kanady na rzecz wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku” – oświadczyło Dowództwo Indo-Pacyfiku. „Wojsko USA lata, podróżuje i działa bezpiecznie i odpowiedzialnie wszędzie tam, gdzie pozwala na to prawo międzynarodowe”.
Stany Zjednoczone niedawno oskarżyły Chiny o angażowanie się w „niepotrzebne agresywne manewry” w powietrzu, twierdząc, że chiński myśliwiec J-16 przeleciał bezpośrednio przed dziobem samolotu szpiegowskiego amerykańskich sił powietrznych pod koniec zeszłego miesiąca nad Morzem Południowochińskim.
Bliskie telefony wzbudziły obawy o możliwy wypadek, który mógłby doprowadzić do eskalacji między siłami zbrojnymi obu krajów w czasie, gdy napięcia w regionie są już wysokie.
Incydent w Cieśninie Tajwańskiej miał miejsce tego samego dnia, co sekretarz obrony USA Lloyd Austin i chiński minister obrony generał Li Shangfu. byli w Singapurze na dorocznej konferencji poświęconej bezpieczeństwu.
Li powiedział w niedzielę, że Stany Zjednoczone i ich sojusznicy stworzyli zagrożenie swoimi patrolami i zamierzali sprowokować Chiny.
„Najlepszą opcją dla krajów, zwłaszcza ich okrętów wojennych i samolotów bojowych, jest nieprowadzenie operacji zamykających wokół terytoriów innych krajów” – powiedział przez tłumacza. „Po co tam jechać? W Chinach zawsze mówimy: „Pilnuj swoich spraw”.
Austin zaprosił Lee do przemówienia na marginesie konferencji; Li odmówił.
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji