22 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Sprzedaż JD.com Walmartu o wartości 3,6 miliarda dolarów napędza recesję technologiczną w Chinach

(Bloomberg) — Walmart Inc. zebrał około 3,6 miliarda dolarów, sprzedając swoje udziały w chińskiej firmie zajmującej się handlem elektronicznym JD.com Inc, kończąc ośmioletnie partnerstwo, które wydaje się przynosić malejące zyski w obliczu wyzwań dla chińskich gigantów technologicznych.

Najczęściej czytane w Bloombergu

Osoby zaznajomione ze sprawą, które prosiły o anonimowość ze względu na poufny charakter informacji, podały, że amerykańska spółka detaliczna sprzedała 144,5 mln akcji po cenie 24,95 dolara za akcję. Według obliczeń Bloomberga oznacza to 11% dyskonta w stosunku do wtorkowego zamknięcia w Stanach Zjednoczonych i blisko dolnej granicy orientacyjnego przedziału cenowego od 24,85 do 25,85 dolarów.

Akcje JD.com notowane w Hongkongu spadły na środowym otwarciu o 11%, wywołując szeroką przecenę chińskich spółek z branży e-commerce i technologii. Walmart Inc. udoskonala swoją strategię w drugiej co do wielkości gospodarce świata, podczas gdy jej wieloletni partner w zakresie handlu elektronicznego zmaga się z tradycyjnymi rywalami Alibaba Group Holding Ltd. i właścicielem Timo, PDD Holdings.

Amerykańska firma zbudowała dojrzały system handlu elektronicznego i dostaw w Chinach zarówno dla Sam’s Club, jak i domów towarowych, i koncentruje się na własnej ofercie, powiedziała osoba zaznajomiona ze sprawą, która wypowiadała się pod warunkiem zachowania anonimowości. Transakcja zostaje zawarta w czasie, gdy kryzys na rynku nieruchomości, zmienność rynku i niepewne perspektywy biznesowe odbijają się na chińskiej konsumpcji.

„Spodziewam się, że Walmart będzie rozczarowany koniem, na który postawił” – powiedział Mark Tanner, dyrektor zarządzający agencji marketingowej China Skinny. „Wygląda na to, że pierwotne ambicje nie zostały zrealizowane zgodnie z planem w momencie przejęcia”.

Według osób zaznajomionych z sytuacją brokerem prowadzącym ofertę jest Morgan Stanley. JD.com również odkupiła dziś swoje akcje o wartości 390 milionów dolarów.

Przedstawiciele Walmart, JD.com i Morgan Stanley nie odpowiedzieli natychmiast na prośby Bloomberga o komentarz. Walmart powiedział w środę, że decyzja o zmniejszeniu swoich udziałów pozwoli mu skoncentrować się na własnej działalności w Chinach i przeznaczyć środki na inne priorytety, poinformował w środę Cailian.

Według China Chain Store and Franchise Association sieć sklepów Sam’s Club firmy Walmart rzuciła światło na firmę, czyniąc ją jedyną siecią supermarketów, która w ubiegłym roku odnotowała wzrost sprzedaży wśród pięciu największych graczy. W Chinach jednostka oferuje towary luksusowe w modelu członkostwa, który jest obecnie kopiowany przez konkurentów, podczas gdy inne główne domy towarowe firmy walczą u boku rywali.

Tymczasem największe chińskie firmy internetowe próbują odwrócić ten spadek, ponieważ niepewność gospodarcza i zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów odbijają się na zyskach. W zeszłym tygodniu Alibaba – od dawna barometr branży – zaskoczyła inwestorów, gdy ujawniła, że ​​jej podstawowa działalność handlowa skurczyła się w ostatnim kwartale czerwca.

Wyniki JD.com za drugi kwartał przekroczyły oczekiwania – mimo że przychody wzrosły zaledwie o 1,2%. Wydłużyło to ciąg jednocyfrowych kwartałów sięgających 2022 roku, czyli okresu stagnacji, w wyniku którego od początku ubiegłego roku jego wartość rynkowa spadła o połowę.

Podział między Walmartem i JD również następuje po rozwiązaniu partnerstw przez sprzedawców detalicznych online i offline, ponieważ poprzednie ambicje płynnej integracji doświadczeń konsumentów fizycznych i internetowych nie powiodły się. Na początku tego roku Bloomberg poinformował, że Alibaba rozważa sprzedaż swojej spółki zależnej, czyli domu towarowego In-Time.

Sprzedaż udziałów będzie oznaczać koniec partnerstwa między obiema firmami, które rozpoczęło się, gdy Walmart nabył 5% udziałów w chińskiej spółce w 2016 roku.

Transakcja obejmowała także przejęcie przez JD.com internetowego rynku Yihaodian firmy Walmart, który skupiał się na sprzedaży artykułów spożywczych zamożnym kobietom robiącym zakupy w głównych chińskich miastach, jak podały wówczas spółki. Później w tym samym roku Walmart zwiększył swoje udziały w JD.com do 10,8%.

— Z pomocą Edwina Chana.

(Aktualizacja ceny sprzedaży akcji w drugim akapicie)

Najczęściej czytane w Bloomberg Businessweek

©2024 Bloomberg L.P