26 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Sędzia blokuje JetBlue przejęcie Spirit Airlines

Sędzia blokuje JetBlue przejęcie Spirit Airlines

We wtorek sędzia federalny zablokował propozycję JetBlue Airways przejęcia Spirit Airlines za 3,8 miliarda dolarów, co było zwycięstwem Departamentu Sprawiedliwości, który stwierdził, że transakcja zaszkodzi podróżnym.

W swoim 109-stronicowym orzeczeniu sędzia William J. Younga z Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Okręgu Massachusetts wraz z Departamentem Sprawiedliwości w stwierdzeniu, że fuzja ograniczy konkurencję w branży lotniczej.

Proponowana fuzja stworzyłaby piątą co do wielkości linię lotniczą w kraju. Departament Sprawiedliwości stwierdził, że małe, tanie linie lotnicze, takie jak Spirit, pomagają obniżyć ceny, a zezwolenie JetBlue na przejęcie firmy, która zwykle pobiera wyższe ceny niż Spirit, zaszkodziłoby konsumentom.

Cztery największe amerykańskie linie lotnicze – American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines i United Airlines – kontrolują około dwóch trzecich rynku. Fuzja dałaby JetBlue 10-procentowy udział w rynku, wciąż mniej niż United, czwarta co do wielkości amerykańska linia lotnicza, która ma 16 procent.

W zeszłym miesiącu prawnicy JetBlue argumentowali w sądzie, że fuzja pozwoli mu lepiej konkurować z krajowymi liniami lotniczymi Wielkiej Czwórki, co doprowadzi do ogólnego obniżenia cen. Departament Sprawiedliwości argumentował, że większy samolot JetBlue będzie działał tak samo, jak jego więksi konkurenci.

Sędzia Young zgodził się z rządem, orzekając we wtorek, że fuzja „prawdopodobnie jeszcze bardziej zmotywuje JetBlue do porzucenia swoich korzeni niezależnej, taniej linii lotniczej”. Powiedział, że Spirit odgrywa ważną rolę na rynku jako mała, tania alternatywa dla dużych linii lotniczych.

„Spirit to mała linia lotnicza” – stwierdził w orzeczeniu. „Ale są tacy, którzy to uwielbiają. Naszym oddanym klientom Spirit: to jest produkt dla Ciebie”.

Po tych wiadomościach cena akcji Spirit spadła o ponad 50 procent we wtorek po południu, podczas gdy cena akcji JetBlue wzrosła o 4 procent.

W ramach umowy o fuzji JetBlue zgodził się zapłacić Spirit 70 milionów dolarów, a jego akcjonariuszom 400 milionów dolarów, jeśli transakcja zostanie zablokowana. We wspólnym oświadczeniu wydanym we wtorek linie lotnicze oświadczyły, że nie zgadzają się z orzeczeniem i oceniają dostępne opcje.

„Nadal wierzymy, że nasza fuzja to najlepsza okazja do zwiększenia tak potrzebnej konkurencji i wyboru poprzez zapewnienie niskich cen i doskonałej obsługi większej liczbie klientów na większej liczbie rynków, jednocześnie zwiększając naszą zdolność do konkurowania z dominującymi amerykańskimi przewoźnikami” – stwierdziły spółki.

Orzeczenie zapadło zaledwie kilka tygodni po ogłoszeniu przez Alaska Airlines planów przejęcia Hawaiian Airlines za 1,9 miliarda dolarów. Jeśli transakcja zostanie zatwierdzona, Alaska uzyska około 8% rynku linii lotniczych.

Santul Nerkar I Neeraj Chokshi Przyczynił się do raportów.