Kupiłeś nowy telefon ze zniżką od Apple? Dla większości ludzi odpowiedź brzmi: nie. Dzieje się tak dlatego, że Apple tak naprawdę nie oferuje rabatów.
Jednak w Chinach Apple obniżył ceny niektórych swoich najnowszych iPhone'ów o 70 dolarów w związku z obawami, że chińscy konsumenci są niezadowoleni z marki. Zaoszczędziłoby to kupującemu około 6 do 8 procent, w zależności od cen Witryna Apple w Chinach. Obniża także cenę niektórych laptopów MacBook Air o 112 dolarów. Wyprzedaż rozpocznie się w czwartek i potrwa do niedzieli.
Obniżanie cen wysokiej klasy elektroniki dla nabywców w Chinach to nieoczekiwane posunięcie dla Apple, które uwypukla wyzwania, przed którymi stoi amerykańska firma w Chinach, ponieważ patriotyczni kupujący wybierają lokalne marki w obliczu eskalacji napięć między USA a Chinami.
Apple i jego chiński rywal Huawei znajdują się na pierwszej linii frontu bitwy o technologię między Pekinem a Waszyngtonem, w której oba kraje ograniczają dostęp do zagranicznych technologii. Urzędnicy amerykańscy od dawna kwestionują bliskie powiązania Huawei z chińskim rządem, obawiając się, że jego technologia może zostać wykorzystana do szpiegostwa, blokowali agencjom federalnym zakup sprzętu od Huawei i próbowali zniechęcać także inne kraje.
Ze swojej strony Chiny wydały wytyczne niektórym pracownikom rządowym, aby nie korzystały z iPhone'ów w pracy, i zachęcały lokalne marki.
Zasada oko za oko nie jest dobra w interesach. Apple ma wiele do stracenia w wyniku eskalacji napięć między Stanami Zjednoczonymi a Chinami – ogromnym rynkiem, na który przypada jedna piąta jego całkowitych przychodów.
Ogólna sprzedaż smartfonów w Chinach spadła w 2023 r. o około 3 proc. ze względu na spowolnienie gospodarki kraju. Jest to także jedyna duża gospodarka, która pogrążyła się w recesji, gdy Chińczycy ograniczyli wydatki, a oszczędności gospodarstw domowych osiągnęły najwyższy poziom.
Huawei wziął sobie za cel udział Apple w chińskim rynku, prezentując niedawno smartfon z ulepszonym aparatem, co Apple od dawna reklamowało jako zaletę.
W listopadzie Apple podał, że jego całkowita sprzedaż w Chinach spadła o 2,5 procent. W ciągu ostatniego roku spółka odnotowała spadek sprzedaży o trzy czwarte.
Wyprzedaże nie są niczym niezwykłym przed Księżycowym Nowym Rokiem, który przypada w przyszłym miesiącu i jest jednym z największych okresów zakupowych w roku w Chinach. Obecna promocja Apple obejmuje wizerunek gigantycznego smoka wykonany z iPhone'ów, zegarków Apple Watch i słuchawek AirPods, co stanowi ukłon w stronę nadchodzącego Roku Smoka w chińskim zodiaku.
Cięcia wywołały w poniedziałek kontrowersje w chińskich mediach społecznościowych.
„Apple obniży ceny swoich telefonów dopiero wtedy, gdy telefony lokalne staną się popularniejsze” – napisał bloger znany jako Victorious Zhang Beihai. „To wciąż drogie” – napisał inny komentator. Popieram telefony domowe.
Promocja Apple na Księżycowy Nowy Rok to „posunięcie rzadko spotykane w przeszłości” – powiedział Toby Zhou, starszy analityk w Canalys, firmie zajmującej się badaniami rynku. Badania Canalys wskazują, że sprzedaż Apple w Chinach spadła latem ubiegłego roku w porównaniu z rokiem 2022, ale firma nadal posiada około 66 procent rynku smartfonów z najwyższej półki w Chinach.
Zhu dodał, że promowane modele iPhone'a zostały już wyprzedane.
Dodał jednak, że „wskazuje to na wyzwania, przed którymi stoi Apple na rynku Chin kontynentalnych”.
Oliwia Wang Przyczynił się do raportów.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych