27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Najdłuższy most wiszący na świecie może odmienić Sycylię. Ale nie, jeśli na przeszkodzie staną mafia i trzęsienia ziemi

Najdłuższy most wiszący na świecie może odmienić Sycylię.  Ale nie, jeśli na przeszkodzie staną mafia i trzęsienia ziemi

Rzym (CNN) W języku włoskim istnieje takie słynne powiedzenie – podobne do anglojęzycznego wyrażenia „kiedy piekło zamarznie” – które można przetłumaczyć jako „Zrobię to, gdy skończy się most do Mesyny”.

Marzenie o moście łączącym kontynent z Sycylią przez Cieśninę Mesyńską sięga czasów rzymskich, kiedy konsul Metellus połączył beczki i drewno, aby przetransportować 100 słoni bojowych z Kartaginy do Rzymu w 252 rpne, zgodnie z pismami Pliniusza Starszego .

Od tego czasu różne plany pojawiały się i znikały, w tym krótkotrwały pomysł wody przypominającej tunel pod mostem.

Gdyby został zbudowany, most przez Cieśninę Mesyńską miałby rozpiętość 2 mil (3,2 km) i byłby Najdłuższy most wiszący na świecie.

Teraz masowy projekt inżynieryjny może rzeczywiście się zmaterializować dzięki dekretowi rządu Giorgii Meloni w zeszłym miesiącu po tym, jak minister transportu Matteo Salvini ożywił plan przyspieszony, gdy premierem był Silvio Berlusconi.

W 2006 roku przetarg na budowę mostu wygrało konsorcjum kierowane przez włoską firmę Salini Impregilo, obecnie nazywającą się WeBuild. Kiedy w tym roku upadł rząd Berlusconiego, plany budowy mostu upadły wraz z jego rządem po tym, jak następny premier Romano Prodi uznał to za stratę pieniędzy i zagrożenie dla środowiska.

Od tego czasu wiele rządów próbowało ją ożywić, a obecna koalicja rządząca pod przewodnictwem Meloniego, Salviniego i Berlusconiego umieściła ją na liście obietnic wyborczych. Kiedy Salvini został ministrem transportu, uczynił to swoim priorytetem, stawiając na moście swoje dziedzictwo.

WeBuild, który wciąż ma papierową ofertę, pozwał rząd za naruszenie kontraktu po wstrzymaniu projektu, ale pozostaje firmą, która ma największe szanse na odzyskanie pracy pomimo „wyrażeń zainteresowania z całego świata, w tym z Chin”, powiedział Salvini. powiedział Foreign Press Association w Rzymie w marcu, kiedy przedstawił plan.

„Ci, którzy wygrali przetarg w 2006 roku, najprawdopodobniej będą kontynuować ostateczną wersję projektu”, powiedział, nie wymieniając bezpośrednio WeBuild.

Dyrektor ds. Inżynierii WeBuild, Michele Longo, został zaproszony do Parlamentu, aby mówić o odnowionym planie 18 kwietnia.

„Most na Cieśninie Messyńskiej to projekt, który można rozpocząć natychmiast. Po zwróceniu i zaktualizowaniu umowy projekt może się rozpocząć”, powiedział Lungo Parlamentowi. „Projekt wykonawczy ma potrwać osiem miesięcy, a czas budowy mostu wyniesie nieco ponad sześć lat”.

Projekt kosztował 4,5 miliarda euro (4,96 miliarda dolarów) na sam most i 6,75 miliarda euro (7,4 miliarda dolarów) na infrastrukturę obsługującą go po obu stronach, w tym modernizację dróg i linii kolejowych, budowę stacji i przeprowadzenie prac przygotowawczych. na lądzie i dnie morskim, aby „zminimalizować ryzyko hydrogeologiczne” podczas budowy, zgodnie z planem przedłożonym Ministerstwu Transportu.

Według włoskiego Ministerstwa Skarbu, od 1965 roku wydano już 1,2 miliarda euro (1,3 miliarda dolarów) publicznych pieniędzy na studia wykonalności. Salvini lubi mówić, że „nie zbudowanie mostu będzie kosztować więcej niż jego zbudowanie”.

Linie uskoków i moby

Plany mogą wydawać się bardzo zaawansowane, ale wyzwania są złożone.

Południowe Włochy są podatne na korupcję, a dwa główne zorganizowane gangi przestępcze – Ndrangheta z Kalabrii i sycylijska Cosa Nostra – przodują w infiltracji projektów budowlanych.

Niedawne aresztowanie szefa Cosa Nostra Podobnie jak Matteo Messina Denaro po 30 latach kulawego zwycięstwa na Sycylii.

Denaro był przeciwny budowie mostu, podobnie jak niektórzy inni szefowie mafii, według zeznań informatorów, którzy przyczynili się do aresztowania Denaro, po części dlatego, że zorganizowane syndykaty przestępcze napędzały biedę i zacofanie.

Mimo to obawy pozostają. Badanie antymafijne przeprowadzone przez think tank Nomos Center, opublikowane 20 lat temu i obecnie zaktualizowane, ostrzega, że ​​niektóre części projektu, takie jak logistyka, mogą znaleźć się pod kontrolą przestępczą, a lokalne mafie mogą zażądać pieniędzy za ochronę.

Salvini bagatelizował obawy. Niedawno powiedział Parlamentowi: „Nie boję się infiltracji przestępczej, będziemy w stanie zagwarantować, że będą tam pracować najlepsze włoskie, europejskie i międzynarodowe firmy. Będą organy nadzorcze, nad którymi będziemy pracować za każde zainwestowane w nie euro. Most. ”

Istnieją również problemy geofizyczne, z którymi trudno sobie poradzić.

WeBuild udostępnił renderingi proponowanego mostu Brthe nad Cieśniną Mesyńską.
Rząd twierdzi, że zapewni to znaczny impuls lokalnej gospodarce, ale plan napotyka wiele wyzwań.

Cieśnina Mesyńska leży wzdłuż linii uskoku, gdzie trzęsienie ziemi o sile 7,1 stopnia w skali Richtera w 1908 roku zabiło ponad 100 000 ludzi i wywołało tsunami, które spustoszyło obszary przybrzeżne po obu stronach wód Kalabrii i Sycylii. Jest to jak dotąd najbardziej śmiercionośne zdarzenie sejsmiczne w Europie.

Wody są również wzburzone. Prądy są tak silne, że często wyrywają wodorosty z dna morskiego i zmieniają się co sześć godzin, według NASA, która zauważa, że ​​silne wzory fal można zobaczyć z kosmosu.

Zgodnie z pierwotnym planem WeBuild, jedynym obecnie rozważanym, ponieważ oferty nie zostały otwarte i być może nie zostały otwarte, pomost mostu zostałby zbudowany tak, aby wytrzymać wiatry o prędkości do 300 km / h – i mógłby pozostać otwarty dla ruchu przy wietrze do 150 km na godzinę.

Będą trzy pasy dla samochodów w każdym kierunku – dwa dla ruchu i jeden dla sytuacji awaryjnych, z liniami kolejowymi pośrodku. Zgodnie z obecnym planem co godzinę mogłoby przejeżdżać 6000 samochodów osobowych i ciężarowych, a każdego dnia 200 pociągów.

Most będzie znajdował się około 74 metrów nad poziomem morza i umożliwi przejście przez kanał nawigacyjny o długości 600 metrów, przez który będą mogły przepływać statki towarowe, a nawet najwyższe statki wycieczkowe. Zostanie również zaprojektowany tak, aby wytrzymać trzęsienie ziemi o sile 7,5 stopnia w skali Richtera, nieco silniejsze niż niszczycielskie trzęsienie ziemi z 1908 roku.

Longo powiedział parlamentowi, że sama faza budowy przyniesie 2,9 miliarda euro do krajowego PKB i zapewni zatrudnienie 100 000 osób i 300 zasobów, dodając, że „większość tych ludzi będzie pochodzić z regionów Sycylii i Kalabrii, gdzie bezrobocie jest wysokie”.

Jeśli chodzi o wyzwania geograficzne, Longo powiedział CNN, że „jest to jedna z najbardziej dynamicznych cieśnin pomiędzy głębokościami a prądami, ale jest też jedną z najlepiej zbadanych. Istnieją miliony stron opracowań poświęconych temu obszarowi. Przeczytaliśmy to wszystko Zaangażowanie się w przestępczość zorganizowaną „Nie ma rzeczy niemożliwych”, powiedział, „ale ryzyko jest niskie”.

Niszczyciel przyrody

Ekolodzy od dawna argumentowali, że most byłby destrukcyjny dla terenu i dzikiej przyrody.

„W Cieśninie Mesyńskiej, bardzo ważnym miejscu tranzytu ptaków i ssaków morskich, koncentruje się jedno z najwyższych na świecie skupisk bioróżnorodności” – mówi rzecznik grupy Legambiente, dodając, że most – w trakcie i po zakończeniu budowy – zakłóciłoby szlaki migracyjne między Afryką a Europą.

Światowy Fundusz na rzecz Przyrody również prowadził kampanię przeciwko ożywieniu projektu. „Cały obszar Cieśniny Messyńskiej jest obszarem chronionym na mocy unijnej dyrektywy siedliskowej” – powiedział w oświadczeniu Stefano Lenzi, dyrektor ds. stosunków instytucjonalnych w WWF. W 2006 roku, zanim plan został odłożony na półkę, grupa przygotowywała się do złożenia pozwu, aby spróbować powstrzymać ją za naruszanie obszarów chronionych UE.

Salvini przedstawił plan budowy mostu w marcu.

Grupy ekologiczne twierdzą, że półgodzinny prom jest najmniej burzliwą trasą.

Salvini twierdzi, że wpływ budowy mostu na gospodarkę będzie bezdyskusyjnie duży, mówiąc, że statki towarowe z Azji mogłyby cumować na Sycylii, a towary te mogłyby być transportowane szybkimi pociągami do Europy, gdy na Sycylii zostaną zbudowane szybkie koleje… chociaż obecnie niedostępne.

Opinia publiczna po obu stronach cieśniny jest mieszana: ci, którzy są w stanie prosperować, zwiększając handel i ogólnie ułatwiając turystykę, aby ją wspierać, i ci, którzy nie mają nic przeciwko utrzymywaniu Sycylii w dużej mierze odizolowanej od niej.

Most nigdy nie był tak blisko budowy jak teraz, po tym jak Meloni podpisał dekret, aby utorować drogę do konkretnych planów. Dekret wejdzie w życie w czerwcu, a Salvini powiedział, że ma nadzieję rozpocząć pracę do lipca 2024 r.

Cieśnina Mesyńska od dawna kojarzona jest z niespokojnymi wodami. Nie bez powodu Homer stworzył jaskinię morskich potworów dla Skilli i Charybdy. I niezależnie od tego, jak samotne potwory mogą być środowiskowe i przestępcze, nie ma wątpliwości, że bez względu na to, kiedy to się stanie, marzenie niektórych o zbudowaniu mostu do Messyny nie spocznie, dopóki to się nie skończy.