22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Nagły atak UAW na Forda podnosi stawkę Detroit 3

Nagły atak UAW na Forda podnosi stawkę Detroit 3

DETROIT (Reuters) – Niespodziewany środowy strajk United Auto Workers (UAW) w największej i najbardziej dochodowej fabryce Ford Motor Co. zwiększył presję na Stellantis NV i General Motors, gdy negocjatorzy wznawiają w czwartek rozmowy w sprawie kontraktu.

W czwartek negocjatorzy UAW skupiają swoją uwagę na rozmowach z spółką-matką Chryslera, Stellantis, powiedział prezes związku Sean Fine, potwierdzając raport Reutersa.

„Mamy nadzieję, że dzisiejsze rozmowy w Stellantis będą bardziej produktywne niż wczorajsze rozmowy z Fordem” – napisał Fine w mediach społecznościowych. Stellantis nie skomentował od razu tej informacji.

Strajk w Kentucky jest ostrzeżeniem dla firm Stellantis i General Motors (GM.N), których oferty wynagrodzeń i świadczeń są niższe niż w przypadku Forda, jak wynika z podsumowań opublikowanych przez producentów samochodów i UAW.

Niektórzy analitycy uznali decyzję Fine’a o zamknięciu fabryki samochodów ciężarowych Ford Kentucky, produkującej pickupy Super Duty i SUV-y Lincoln Navigator, za sygnał, że gra końcowa może rozpocząć się w prawie miesięcznej rundzie skoordynowanych strajków Detroit Three.

„Nacisk był zawsze konieczny, aby wymusić porozumienie” – napisał w czwartkowej notatce Chris McNally, analityk w Evercore ISI.

Akcje Forda spadły o 2,2% do 11,98 dolarów w notowaniach przed otwarciem sesji, podczas gdy akcje GM były nieznacznie niższe i wyniosły 30,95 dolarów.

W ubiegły piątek Fine powiedział, że w razie potrzeby UAW uderzy w fabrykę General Motors w Arlington w Teksasie, która produkuje Cadillac Escalade, Chevy Suburban i inne drogie duże SUV-y. Kolejnym potencjalnym celem strajku jest fabryka samochodów ciężarowych General Motors we Flint. Fain zaplanował nagłówek wideo na piątek o 10:00 czasu wschodniego. W ostatnich tygodniach Fine na nagłówkach piątkowych gazet wzywał do dalszych strajków lub ogłaszał postępy w negocjacjach

Do celów generujących wysokie zyski Stellantis należą fabryki samochodów Ram w Sterling Heights i Warren w stanie Michigan, a także dwie fabryki SUV-ów Jeepa w Detroit.

READ  Musk mianował byłego dyrektora generalnego NBCUniversal, Yaccarino, nowym dyrektorem generalnym Twittera

„To przyciąga uwagę wszystkich” – powiedział Sam Fiorani, wiceprezes ds. globalnych prognoz pojazdów w AutoForecast Solutions. „Jeśli od zeszłego tygodnia nie wnieśli nic nowego, GM i Stellantis powinni się martwić”.

Analitycy z Wells Fargo oszacowali, że Ford będzie tracił tygodniowo około 150 milionów dolarów zysków w wyniku strajku w fabryce w Kentucky.

„Uważamy, że ta eskalacja jest oznaką, że UAW może być blisko zaoferowania kontraktu z Fordem w ciągu najbliższych dwóch tygodni” – stwierdził w notatce analityk Wells Fargo Colin Langan.

Producenci samochodów ponad dwukrotnie podwoili swoje początkowe oferty podwyżek, zgadzając się na podniesienie płac wraz z inflacją i poprawę wynagrodzeń pracowników tymczasowych, ale związek chce wyższych płac, rezygnując z dwupoziomowego systemu płac i rozszerzając uzwiązkowienie na fabryki akumulatorów.

UAW ma przestrzeń do rozszerzenia swoich strajków i zwiększenia presji na Trójkę z Detroit, aby zaproponowała większe podwyżki płac, bogatsze pakiety emerytalne i więcej gwarancji, że nowe fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych zostaną uzwiązkowione.

Mimo strajku 8700 pracowników fabryki samochodów ciężarowych Forda w Kentucky, strajkuje mniej niż jedna czwarta ze 150 000 pracowników UAW w fabryce samochodów Detroit Three. Jednak tysiące innych osób zostało zwolnionych z pracy w zakładach, które nie strajkowały, ponieważ producenci samochodów stwierdzili, że strajki sprawiły, że ich praca stała się nieistotna.

Ford ostrzegł w środę, że pracownicy kilkudziesięciu kolejnych fabryk mogą zostać odesłani do domu z powodu strajku ciężarówek.

Fabryka samochodów ciężarowych w Kentucky, najbardziej dochodowa firma, generuje roczną sprzedaż na poziomie 25 miliardów dolarów, co stanowi około jednej szóstej światowych przychodów Forda z pojazdów.

„Są tu bardzo drogie i dochodowe produkty” – powiedział Fiorani. „Dzięki Super Duty w tej fabryce jest to największa fabryka Forda. Zamierzają wyprodukować w tym roku 400 000 pojazdów”.

READ  Awaria Bitcoina (BTC) z powodu eskalacji napięć między Rosją a Ukrainą

Urzędnik Forda powiedział, że Fine i inni urzędnicy UAW zwołali spotkanie z Fordem w środę o 17:30 ET (21:30 GMT) i zażądali nowej oferty, której Ford nie miał.

„Właśnie zgubiłem ciężarówkę z Kentucky” – powiedział Fine, według urzędnika Forda i źródła związkowego, które wypowiadało się pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ rozmowy nie są publiczne.

Według źródła związkowego Finn dodał: „To wszystko, co dla nas masz? Życie naszych członków i mój uścisk dłoni są warte więcej”.

Ford stwierdził, że decyzja była „wysoce nieodpowiedzialna, ale nie zaskakująca, biorąc pod uwagę przyjętą przez kierownictwo związku strategię polegającą na utrzymywaniu przez miesiące Detroit 3 kontuzji w wyniku „uszkodzenia reputacji” i „chaosu w przemyśle”.

Fine powiedział, że jego celem jest wytrącenie producentów samochodów z równowagi poprzez podjęcie ukierunkowanych działań, a nie całkowity cios we wszystkie operacje.

„Nie będziemy czekać wiecznie” – powiedział w środę wieczorem na platformie mediów społecznościowych X. „Jeśli Ford nie będzie w stanie tego zrozumieć po czterech tygodniach akcji strajkowej, zamknięcie największej fabryki 8700 pracowników pomoże im to zrozumieć”.

Producenci samochodów z Detroit ogłoszą wyniki finansowe za trzeci kwartał w dniach 24-31 października, a UAW może wykorzystać spodziewane wysokie zyski, aby forsować swoje argumenty za bogatszym kontraktem.

Przed środowym oświadczeniem Forda związek nakazał strajki w pięciu zakładach montażowych, w tym w dwóch zakładach Forda, na terenie trzech firm i 38 magazynów części prowadzonych przez GM i Stellantis.

Grafika Reuters Grafika Reuters

Dodatkowe sprawozdania Priyamvady C z Bengaluru Pod redakcją Petera Hendersona i Jamiego Freeda

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

Joe White to globalny korespondent motoryzacyjny Reuters z siedzibą w Detroit. Joe zajmuje się szerokim zakresem tematów branży motoryzacyjnej i transportowej, a także pisze The Auto File, trzytygodniowy biuletyn poświęcony światowemu przemysłowi samochodowemu. Joe dołączył do agencji Reuters w styczniu 2015 r. jako redaktor ds. transportu, wiodący reportaż o samolotach, pociągach i samochodach, a później został redaktorem ds. silników globalnych. Wcześniej pełnił funkcję globalnego redaktora motoryzacyjnego w The Wall Street Journal, gdzie nadzorował relacje z branży motoryzacyjnej i zarządzał biurem w Detroit. Joe jest współautorem (wraz z Paulem Ingrassią) książki The Comeback: The Fall and Rise of the American Auto Industry i wspólnie z Paulem otrzymali w 1993 roku nagrodę Pulitzera za doskonałe reportaże.

READ  Kontrakty terminowe w USA spadają wraz ze wzrostem niepewności technologicznej i obniżek stóp procentowych