29 czerwca, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Lądowanie statku kosmicznego Artemis I Orion NASA: wideo i aktualizacje na żywo

Lądowanie statku kosmicznego Artemis I Orion NASA: wideo i aktualizacje na żywo

Kapsuła astronautów bez astronautów zawieszonych na spadochronach spowodowała lekką mżawkę na Oceanie Spokojnym w niedzielę, kończąc misję księżycową NASA Artemis I.

Koniec lotu testowego bez załogi zbiegł się z 50. rocznicą lądowania Apollo 17 na Księżycu, kiedy to po raz ostatni chodzili tam astronauci NASA.

Program Artemis jest następcą programu Apollo, a po latach opóźnień i podwyżek cen rakieta i nowy statek kosmiczny, który zawróci astronautów na Księżyc, działały tak płynnie, jak oczekiwali kierownicy misji.

„Nadszedł nowy dzień i zabiera nas tam pokolenie Artemidy” — powiedział administrator NASA Bill Nelson w telewizji NASA po katastrofie.

Wyprawa na Księżyc zakończyła rok niesamowitych sukcesów NASA. Wystrzelony prawie rok temu Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba zaczął przesyłać niesamowite zdjęcia wszechświata tego lata. Misja DART pokazała we wrześniu, że celowe zderzenie z asteroidą może ochronić Ziemię w przyszłości, jeśli na kursie kolizyjnym z naszą planetą zostanie odkryta śmiertelna skała kosmiczna.

Wraz z zakończeniem Artemis I, więcej uwagi zwróci się w stronę SpaceX, prywatnej firmy rakietowej założonej przez Elona Muska. NASA opiera się na wersji Starship, statku kosmicznego nowej generacji firmy, który jeszcze nie poleciał w kosmos, aby wylądować astronautów na Księżycu.

Należąca do NASA sonda kosmiczna Orion uchwyciła widok planety Ziemia podczas swojej podróży do domu z Księżyca w niedzielę rano.przypisywany mu…NASA, za pośrednictwem Associated Press

W niedzielę, tuż po południu ET, kapsuła załogi Oriona – w której astronauci będą siedzieć podczas przyszłych lotów – ponownie weszła w ziemską atmosferę z prędkością 24 500 mil na godzinę. To był ostatni główny cel misji: udowodnienie, że osłona termiczna kapsuły może wytrzymać temperatury do 5000 stopni Fahrenheita.

Zgodnie z projektem kapsuła odbiła się od górnej warstwy powietrza przed ponownym wejściem. Po raz pierwszy kapsuła przeznaczona dla astronautów wykonała ten manewr, znany jako skip-entry, który umożliwia dokładniejsze prowadzenie w kierunku miejsca lądowania. Zgodnie z oczekiwaniami doszło do dwóch przerw w komunikacji, ponieważ ciepło z kontaktu z atmosferą spowodowało, że wokół kapsuły utworzyły się naładowane elektrycznie gazy blokujące sygnały radiowe.

Przed i po przerwie w dostawie prądu wideo na żywo z okna Oriona pokazywało wspaniałe widoki Ziemi, która stawała się coraz większa.

O godzinie 12:40 ET kapsuła osiadła na Oceanie Spokojnym u wybrzeży meksykańskiego półwyspu Baja. Ekipy ratownicze na pokładzie USS Portland napotkały szybkie wiatry i wzburzone morze z falami o wysokości od czterech do pięciu stóp.

READ  Badanie wykazało, że samce delfinów tworzą więzi na całe życie, które pomagają im znaleźć partnerów do delfinów

W ciągu następnych kilku godzin ekipy ratownicze pracują nad wyciągnięciem Oriona z wody. Wróci do Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie w celu inspekcji.

Kapsuła i Space Launch System, gigantyczna nowa rakieta, są kluczowymi elementami Artemis, której celem jest wylądowanie astronautów na Księżycu w pobliżu jego bieguna południowego już w 2025 roku.

„Gdybyś poprosił mnie o ocenę, dałbym mu A+”, powiedziała Kathryn Korner, zastępca administratora ds. rozwoju systemów eksploracji w NASA, w telewizji NASA, gdy Orion zbliżał się do Ziemi w niedzielny poranek. „Uczyliśmy się, jak działają statki kosmiczne i uczyliśmy się latać tą niesamowitą maszyną”.

Podczas 26 dni Artemidy I usterki pojawiły się zgodnie z oczekiwaniami, ale lot wydawał się być wolny od poważnych usterek, które wymagały długich badań i przeprojektowania.

„To wspaniały dowód na to, że te rzeczy działają” — powiedział Daniel L. Dumbachere, dyrektor wykonawczy Amerykańskiego Instytutu Aeronautyki i Astronautyki. Pan Dumbachere nadzorował wczesne prace nad Space Launch System ponad dziesięć lat temu, kiedy był starszym oficerem lotów kosmicznych w NASA.

Podczas gdy misja była opóźniona o lata i przekroczyła budżet o miliardy dolarów, lot był pewnym potwierdzeniem tradycyjnego, rządowego podejścia NASA do opracowywania złożonego sprzętu kosmicznego.

„Moim zdaniem z pewnością spełnia oczekiwania, jeśli nie więcej”, powiedział Jeff Bingham, były starszy doradca republikanów w senackiej podkomisji, która w 2010 r. opracowała projekt ustawy nakazującej NASA zbudowanie Space Launch System. „Czuję się dobrze z faktem, że to, czego chcieliśmy, opłaci się”.

Nawet Lori Garver, była zastępczyni administratora NASA, która opowiadała się za zwracaniem się do prywatnych firm w celu opracowania bardziej innowacyjnych projektów rakiet, które można by zbudować szybciej i taniej, przyznała, że ​​lot Artemis I przebiegł bezproblemowo.

„To wspaniale, że to działa” – powiedziała. „To ogromna ulga i ekscytacja dla NASA”.

Wydaje się, że agencja kosmiczna jest teraz w dobrej formie, aby rozpocząć kolejną misję, Artemis II, zgodnie z planem w 2024 r. Ten lot wyśle ​​​​czterech astronautów na Księżyc bez lądowania, a następnie z powrotem na Ziemię.

Lądowanie na Księżycu planowane jest w ramach trzeciej misji Artemis, w ramach której Space Launch System i Orion przetransportują czterech astronautów na dużą, kołową orbitę wokół Księżyca. Ta misja nie będzie wymagać umiejętności wykraczających poza te zademonstrowane podczas Artemidy I i Artemidy II.

READ  SpaceX Starlink wystartuje w niedzielę wieczorem z Cape Canaveral

Produkcja niezbędnego sprzętu do tych zadań jest już w toku. Kapsuła Orion dla Artemis II została już zbudowana w Kennedy Space Center. Moduł serwisowy Oriona, zbudowany przez Airbusa w ramach wkładu Europejskiej Agencji Kosmicznej w misje księżycowe, został dostarczony w zeszłym roku. W ten weekend dolna część rakiety, która wystrzeli Artemis III Przybył do Kennedy’ego na instalację.

Ale Artemis III będzie zależeć od trzeciego potrzebnego elementu: lądownika zbudowanego przez SpaceX. A w tej części misji firma pana Muska będzie musiała wyprodukować serię cudów technologicznych, których wcześniej nie udało się osiągnąć.

„Myślę, że w pewnym momencie wszystkie oczy zaczynają zwracać się na sondę”, powiedział Garver, którego praca podczas administracji Obamy pomogła położyć podwaliny pod obecny program SpaceX, polegający na lataniu astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

NASA przyznała SpaceX kontrakt o wartości 2,9 miliarda dolarów w 2021 roku na opracowanie i budowę lądownika księżycowego, wariantu gigantycznego statku kosmicznego, dla Artemis III.

Długo obiecany testowy start statku kosmicznego na orbitę jeszcze się nie odbył, chociaż aktywność w miejscu rozwoju firmy w południowym Teksasie sugeruje, że SpaceX jest coraz bliżej.

W przypadku Artemidy III sonda połączy się ze statkiem kosmicznym Orion nad Księżycem.

Dwóch astronautów przeniesie się na lądownik i uda się do południowego regionu polarnego Księżyca, spędzając na powierzchni prawie tydzień.

Ale przeniesienie sondy na orbitę księżycową wcale nie będzie łatwe.

Po pierwsze, wymagałoby to co najmniej trzech różnych statków. System Starship to dwustopniowa rakieta: dopalacz wielokrotnego użytku znany jako Super Heavy ze statkiem kosmicznym Starship na górze. Po dotarciu na orbitę zbiorniki drugiego etapu — statku kosmicznego — będą prawie puste i nie będą miały wystarczającego napędu, aby skierować się na Księżyc.

W ten sposób SpaceX najpierw uruchomi statek kosmiczny, który zasadniczo będzie służył jako stacja benzynowa na orbicie. Następnie wykonasz serię startów – Nie więcej niż osiem, powiedział pan Musk Będzie potrzebny – od wersji tankowca statku kosmicznego do transportu paliwa na stację benzynową statku kosmicznego.

Ostatnim startem będzie lądownik księżycowy, który wystrzeli do stacji benzynowej Starship na orbicie i napełni swoje zbiorniki. Sonda księżycowa będzie wreszcie gotowa do lotu na Księżyc.

Podczas gdy rakieta NASA Space Launch System leci tylko raz, a wszystkie jej części wpadają do oceanu jako śmieci, statki kosmiczne SpaceX są zaprojektowane tak, aby można je było całkowicie ponownie wykorzystać. Musk twierdzi, że dzięki temu premiery będą częstsze i tańsze.

READ  NASA ogłasza udany test nowej technologii napędu

Przed Artemisem III SpaceX musi najpierw przeprowadzić test bez załogi, aby pokazać, że może faktycznie wykonać szybką sekwencję wystrzeliwania statku kosmicznego, niezawodnie przekazując silniki odrzutowe na orbitę i bezpiecznie lądując na Księżycu.

Pomysł tankowania w kosmosie sięga dziesięcioleci, ale jest w dużej mierze nieprzetestowany.

„Wiedząc to, co myślę, że wiem o stanie naszych badań nad transportem mikropaliw, wciąż mamy przed sobą długą drogę” – powiedział Dumbacher.

Wystrzeliwanie rakiet jest nadal bardzo ryzykowne, więc liczba startów statków kosmicznych potrzebnych do Artemidy III zwiększa prawdopodobieństwo, że jeden się nie powiedzie, skazując całe przedsięwzięcie.

Przenosząc rozwój sondy księżycowej do SpaceX, NASA ma nadzieję, że innowacyjne podejście firmy pana Muska zapewni szybszą sondę lądowania po niższych kosztach niż program prowadzony przez NASA.

Z drugiej strony, jeśli SpaceX uzna wyzwania techniczne za bardziej zniechęcające niż przewidywano, NASA nie będzie miała natychmiastowej alternatywy, do której mogłaby się zwrócić. Agencja właśnie otrzymała propozycje od innych firm na drugi projekt sondy, ale drugi projekt sondy jest przeznaczony do kolejnej misji na Księżyc. (W listopadzie NASA przyznała SpaceX dodatkowe 1,15 miliarda dolarów na dostarczenie lądownika Artemis IV.)

Pan Musk dodał również do swojego portfela firm zakup Twittera, ponieważ zamieszanie, które nastąpiło po przejęciu firmy zajmującej się mediami społecznościowymi, pochłania teraz dużo jego czasu i uwagi.

— To coś nowego — powiedziała pani Garver. Obawy Elona nasiliły się, chociaż powiedziała, że ​​nie jest pewna, jak bezpośrednio wpłynie to na pracę w SpaceX.

CNBC poinformowało w zeszłym miesiącu Że SpaceX wstrząsnął kierownictwem operacji Texas Starship z Gwen Shotwell, prezesem SpaceX i Markiem Junkosą, wiceprezesem firmy ds. inżynierii pojazdów, teraz nadzorującym witrynę.

zeszły tydzień, Pan Musk powiedział na Twitterze Nadal nadzoruje swoją firmę zajmującą się samochodami elektrycznymi, SpaceX i Teslę, „ale tamtejsze zespoły są tak dobre, że często potrzebuję trochę”.

Pan Bingham powiedział, że ma nadzieję, że Starship odniesie sukces, ale „jest tam dużo niepewności i jest to niepokojące”.

Jeśli SpaceX naprawdę odniesie sukces ze statkiem kosmicznym, NASA sfinansuje znaczną część rozwoju statku kosmicznego zdolnego do przewożenia astronautów na Marsa za najniższą cenę lądownika księżycowego.