TOKIO (Reuters) – Decyzja Japonii mająca na celu zablokowanie sprzedaży najczęściej używanych samochodów do Rosji ograniczyła handel o wartości prawie 2 miliardów dolarów rocznie, który gwałtownie wzrósł w wyniku sankcji nałożonych na Ukrainę w innych krajach, wynika z danych handlowych i uczestników rynku.
Na początku sierpnia rząd japoński zakazał eksportu do Rosji wszystkich samochodów oprócz małych, odcinając lukratywny tylny kanał handlu używanymi samochodami Toyoty, Hondy i Nissana do sieci brokerów i mniejszych portów, zwłaszcza Fushiki, centrum eksportu na Morze Japońskie. .
Chociaż sankcje wyeliminowały największego rosyjskiego eksportera używanych samochodów, obniżyły one ceny używanych samochodów w Japonii i sprawiły, że pośrednicy zaczęli starania się wysyłać samochody do innych regionów, zwłaszcza na rynki z kierownicą po prawej stronie w Nowej Zelandii, Azji Południowo-Wschodniej i Afryce.
Rosyjski popyt na używane samochody z Japonii gwałtownie wzrósł po tym, jak światowi producenci samochodów, w tym Toyota, wycofali się z działalności po inwazji Moskwy na Ukrainę.
Do ubiegłego roku, gdy sankcje zaostrzyły się w innych krajach, Rosja kupowała ponad jedną czwartą japońskiego eksportu używanych samochodów po średniej cenie prawie 8200 dolarów. To ponad dwukrotnie więcej niż w 2020 r., kiedy na Rosję przypadało około 15% japońskiego eksportu używanych samochodów.
Dane handlowe pokazują, że sprzedaż była na dobrej drodze, aby osiągnąć 1,9 miliarda dolarów w całym 2023 roku, zanim Japonia nałożyła najsurowsze sankcje.
Według danych rosyjskiej agencji analitycznej Autostat, ponad połowa z 303 000 używanych samochodów importowanych przez Rosję w pierwszych ośmiu miesiącach roku pochodziła z Japonii.
Dla porównania, dane Autostat wykazały, że w tym samym okresie sprzedano 606 950 nowych samochodów, głównie marek rosyjskich i chińskich.
Założony dwa lata temu eksporter samochodów SV Alliance z siedzibą w Toyamie brał udział w boomie wojennym, w wyniku którego co miesiąc do lipca z japońskiego Fushiki do Rosji trafiało średnio 6500 używanych samochodów. Port położony jest około 800 kilometrów (500 mil) od rosyjskiego miasta Władywostok i dwa dni od wypłynięcia statku towarowego.
„Biznes spadł o około 70% i musieliśmy zwolnić część osób, ponieważ nie było wystarczającej ilości pracy” – powiedziała Olesya Alekseeva, koordynatorka ds. logistyki w SV Alliance.
Tańsze samochody dla recyklerów
Japonia od dziesięcioleci jest jednym z wiodących krajów eksportujących używane samochody. Obowiązkowy system przeglądów podnosi koszty utrzymania używanych samochodów dla klientów w Japonii. Natomiast koszty finansowania zakupu nowych samochodów są niskie.
Rezultat: branża eksportowa, która wysłała setki tysięcy samochodów z Malezji do Mongolii i z Pakistanu do Tanzanii, a wszystkie zostały zakupione w Japonii.
Takanori Kikuchi, dyrektor ds. polityki handlu samochodami w japońskim Ministerstwie Gospodarki, Handlu i Przemysłu, powiedział, że rząd „obserwuje, jaki wpływ” będą miały nowe sankcje.
Japonia pierwotnie zakazała eksportu luksusowych samochodów do Rosji w kwietniu ubiegłego roku. W czerwcu dodała zakaz eksportu ciężkich samochodów ciężarowych.
Na mocy nowych sankcji dealerzy nadal mogą eksportować do Rosji mniejsze samochody, takie jak Toyota Yaris czy Honda Fit.
Element Trading, firma zajmująca się handlem używanymi samochodami z prefektury Niigata graniczącej z Toyamą, odnotowała spadek udziału Rosji w jej działalności z najwyższego poziomu ponad 50% do poniżej 20%, powiedział dyrektor generalny Wataru Nishiwaki.
Ze wstępnych danych domu aukcyjnego USS wynika, że liczba oferowanych samochodów używanych wzrosła w sierpniu o ponad 20% w porównaniu do roku poprzedniego, podczas gdy średnie ceny sprzedaży samochodów zanotowały spadek o 7%.
Niektórzy z zadowoleniem przyjęli niższe ceny. Firma zajmująca się recyklingiem akumulatorów, firma 4R Energy, odnotowała „znaczący” wzrost cen w związku z niższymi cenami używanych samochodów, w tym Nissana Leaf, powiedział dyrektor generalny Yutaka Hori.
Dodał, że niższe ceny dają spółce joint venture pomiędzy Nissanem i Sumitomo Trading Company większe możliwości zabezpieczenia dostaw.
(1 dolar = 149,3000 jenów)
Doniesienia: Daniel Leussink – przygotowane przez Mohammeda dla Biuletynu Arabskiego (dodatkowe raporty: Gleb Stolyarov) Redakcja: Kevin Krolicki i Sonali Paul
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych