Aston Martin oficjalnie zaprezentował swój nowy Vantage GT3 2024 wraz z międzynarodowym debiutem nowego drogowego modelu Vantage brytyjskiego producenta.
Ujawnienie informacji następuje po światowym debiucie nowego Vantage GT3 w styczniu podczas 24-godzinnego wyścigu Rolex w Daytona, ale przed jego pierwszym wyścigiem w Mistrzostwach Świata Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) w Katarze w przyszłym miesiącu.
Vantage GT3 2024 to wszechstronna ewolucja niedawno wycofanych modeli Vantage AMR GTE i GT3, które zadebiutowały w 2018 roku.
Model ten, dzielący architekturę mechaniczną z nowego samochodu drogowego Vantage, opiera się na aluminiowej konstrukcji nadwozia Astona Martina i jest napędzany tym samym 4,0-litrowym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem.
Zawiera całkowicie nowy pakiet aerodynamiczny od przodu do tyłu, kompleksowo zmieniony układ zawieszenia i nowoczesną elektronikę.
Sam nos to duża, jednoczęściowa muszla z klapką wykonana z włókna węglowego, z konstrukcją szybkiego zwalniania ułatwiającą demontaż i szybką wymianę. Posiada światło laserowe o pełnej szerokości i krótszy rozdzielacz. Aston Martin twierdzi, że w rezultacie środek nacisku przesuwa się do tyłu, zmniejszając czułość pochylenia i poprawiając stabilność.
Duże otwory w górnej części przednich nadkoli odprowadzają również powietrze pod wysokim ciśnieniem, aby zmniejszyć siłę nośną, a większy zestaw otworów w tylnych nadkolach umożliwia ucieczkę wysokiego ciśnienia z tyłu w celu zmniejszenia oporu.
„Jednoczesna prezentacja nowych samochodów wyścigowych Vantage i Vantage GT3 podkreśla zaangażowanie Astona Martina w zbudowanie najlepszego samochodu sportowego na świecie, a następnie udowodnienie swoich możliwości na torze” – powiedział Marco Mattiacci, globalny szef marki Aston Martin i główny handlowiec oficer.
„Sygnalizuje to także bliższy związek między naszymi programami drogowymi i wyścigowymi, dzięki czemu Aston Martin Racing może korzystać z wyjątkowej puli talentów, doświadczenia i know-how zbudowanej w Formule 1 i zlokalizowanej w Aston Martin Performance Technologies.
„Rezultatem jest naprawdę najnowocześniejszy samochód wyścigowy GT; samochód, który wyraźnie ma takie samo DNA jak najnowsze samochody drogowe Vantage, a jednocześnie został doskonale opracowany, aby pasował do najnowszych przepisów GT3.
„Wywodzący się z serii poprzedników, którzy zdobyli mistrzostwa świata, nowy Vantage GT3 okazał się nie do odparcia w starciu z imponującą międzynarodową grupą wiodących zespołów wyścigowych GT. Głodny zwycięstwa i gotowy do wykorzystania wyjątkowych osiągnięć Astona Martina, największych na świecie wyścigów wytrzymałościowych odbywają się wyścigi.” W zasięgu wzroku Vantage GT3.
Został zaprojektowany tak, aby spełniać wszystkie przepisy FIA klasy GT3, w tym nową klasę LMGT3 na rok 2024, w której czujniki momentu obrotowego są obowiązkowe. Jest to także pierwszy produkt powstały w wyniku współpracy firm Aston Martin Racing (AMR) i Aston Martin Performance Technologies (AMPT).
„Nowe GT3 to nasza pierwsza szansa na wykorzystanie AMPT do odegrania roli w wykorzystaniu możliwości, postaw i metodologii wszystkich różnych ośrodków nerwowych w Aston Martinie, które następnie połączyliśmy z niezrównaną wiedzą AMR w zakresie zarządzania programami GT” – dodał. Adam Carter, dyrektor ds. sportów wytrzymałościowych w Aston Martin.
„Program wyścigów GT posłuży jako laboratorium rozwojowe, które będzie dalej transferować wiedzę i podejście do przyszłych samochodów Aston Martin”.
Aston Martin twierdzi, że ulepszenia nowego Vantage GT3 skupiają się na „uwzględnieniu niektórych trudniejszych właściwości jezdnych starszego samochodu, aby nowy GT3 był jak najbardziej komfortowy zarówno dla kierowców zawodowych, jak i amatorów”.
Obszerny program testów – obejmujący ponad 12 000 kilometrów przebiegu i 30-godzinny test – został ukończony pod koniec ubiegłego roku z udziałem grupy kierowców fabrycznych Aston Martina oraz wybranych entuzjastów zasiadających za kierownicą.
„Przy tworzeniu nowego Vantage GT3 skupiliśmy się na zwiększeniu okna osiągów i stworzeniu czegoś, co sprawdzi się na każdym torze, na każdej oponie i z każdym kierowcą. Musieliśmy także pracować zgodnie z przepisami” – wyjaśnił Gustavo Betelli, szef Aston Martin Racing of Performance. „Wymagało to zatem dodatkowych zmian”.
„Nowa generacja samochodów GT3 w większym stopniu niż kiedykolwiek opiera się na sile aerodynamicznej, dlatego chcieliśmy, aby samochód był bardziej stabilny podczas hamowania. Stary samochód często nurkował podczas hamowania, więc musieliśmy spróbować kontrolować pochylenie tylnego zawieszenia Ale to oznaczało, że był ostry, co czyniło go bardzo szybkim i obciążało opony.
„Dzięki intensywnej pracy nad dostrojeniem amortyzatorów znaleźliśmy znacznie lepszą równowagę w nowym samochodzie, dzięki czemu możemy generować siłę docisku bez pogarszania ustawień zawieszenia. Rezultatem jest znaczna poprawa postępu i większa stabilność w każdych warunkach. Działa również jego opony są bardziej równomierne, dzięki czemu zespoły mają więcej opcji dotyczących strategii.
„Opinie kierowców, którzy to testowali, były bardzo pozytywne, szczególnie wśród kierowców amatorów, którym udało się uzyskać czasy okrążeń znacznie bliższe profesjonalistom.
„Teraz musimy się ścigać!”
Aston Martin planuje dostarczyć 30 klientów (w tym zestawy modernizacyjne dla klientów chcących ulepszyć swoje istniejące samochody) w roku kalendarzowym 2024.
Oprócz trwających już programów Magnus Racing i Heart Of Racing w IMSA GTD, samochód został także potwierdzony do udziału w FIA WEC i GT World Challenge Europe. Heart of Racing i D'Station Racing będą rywalizować w nowej klasie LMGT3 WEC, natomiast potwierdzono udział Comtoyou Racing i Walkenhorst Motorsport w europejskich programach SRO.
Oczekuje się, że podstawowa cena samochodu wyniesie 575 000 funtów, a koszt przejechania kilometra będzie „porównywalny z poprzednim modelem”.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Aston Martin
„Subtelnie czarujący nerd popkultury. Irytująco skromny fanatyk bekonu. Przedsiębiorca”.
More Stories
Ta ładowarka GaN o mocy 100 W jest cienka i składana
Kuo: Aktualizacja pamięci RAM do 12 GB w przyszłym roku będzie ograniczona do iPhone’a 17 Pro Max
Verdansk w końcu powraca do Call of Duty Warzone, a fani są z tego powodu zadowoleni