McDonald’s powiedział w poniedziałek, że rozpoczął proces sprzedaży swojego biznesu w Rosji, który obejmuje 850 restauracji i zatrudnia 62 000 osób, co czyni go najnowszą dużą zachodnią firmą, która od tego czasu opuściła Rosję. Ukraina najechała w lutym.
Gigant fast foodów wskazał na kryzys humanitarny wywołany wojną, mówiąc, że trzymanie się swoich interesów w Rosji „nie jest już możliwe do obrony i niezgodne z wartościami McDonald’s”.
Firma z Chicago ogłosiła na początku marca, że jest Tymczasowe zamknięcie sklepów w Rosji Ale nadal będzie płacić pracownikom. W poniedziałek poinformował, że będzie starał się zatrudnić rosyjskiego kupca tych pracowników i płacić im do czasu zakończenia sprzedaży. Nie zidentyfikowano żadnego potencjalnego nabywcy.
Dyrektor generalny Chris Kempczyński powiedział, że „oddanie i lojalność wobec McDonald’s” wobec pracowników i setek rosyjskich dostawców sprawiły, że decyzja o odejściu była trudna.
„Niemniej jednak jesteśmy zaangażowani w naszą globalną społeczność i musimy pozostać niezłomni w naszych wartościach, a nasze zaangażowanie w nasze wartości oznacza, że nie możemy już dłużej utrzymywać jasności łuków” – powiedział Kempczyński w oświadczeniu.
McDonald’s, próbując sprzedać swoje restauracje, powiedział, że planuje rozpocząć usuwanie złotych łuków i innych symboli oraz oznakowań z nazwą firmy. Powiedziała, że zachowa swoje znaki towarowe w Rosji.
„To była najlepsza z serii trudnych wyborów”, powiedział w e-mailu James O’Rourke, profesor zarządzania w Mendoza School of Business na Uniwersytecie Notre Dame. W ramach tego porozumienia rosyjscy pracownicy McDonald’s będą mieli stabilną przyszłość zawodową, zwykli obywatele będą mieli w większości znajome miejsce do zjedzenia kanapki i napoju bezalkoholowego, a poprzez „usunięcie wspornika” 850 sklepów w Rosji, McDonald’s będzie chronić markę i odzyskać przynajmniej część swoich inwestycji kapitałowych.
Pierwszy McDonald’s w Rosji został otwarty w centrum Moskwy ponad trzy dekady temu, wkrótce po upadku muru berlińskiego. Był to potężny symbol łagodzenia napięć w okresie zimnej wojny między Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim.
McDonald’s był pierwszą amerykańską restauracją fast food otwartą w Związku Radzieckim, który upadł w 1991 roku.
Decyzja McDonald’s o odejściu pojawia się, gdy inni amerykańscy giganci żywności i napojów, w tym Coca-Cola, Pepsi i Starbucks, tymczasowo wstrzymali lub zamknęli swoją działalność w Rosji w obliczu zachodnich sankcji.
Firmy brytyjskich gigantów energetycznych Shell i BP wycofały się z francuskiego producenta samochodów Renault, szkodząc jego wynikom finansowym, ponieważ stara się sprzedać tam swoje udziały. Inne firmy pozostały przynajmniej częściowo, a niektóre spotkały się z reakcją.
W poniedziałek francuska agencja informacyjna AFP poinformowała, że Renault przekazało swoje rosyjskie aktywa Kremlowi „w ramach pierwszej poważnej nacjonalizacji od początku sankcji przeciwko moskiewskiej kampanii wojskowej na Ukrainie”.
McDonald’s powiedział, że spodziewa się zaksięgować opłatę od zysku w wysokości od 1,2 do 1,4 miliarda dolarów po opuszczeniu Rosji.
Jej restauracje na Ukrainie zostały zamknięte, ale firma poinformowała, że nadal wypłaca pełne pensje swoim pracownikom.
McDonald’s ma ponad 39 000 lokalizacji w ponad 100 krajach. Większość należy do franczyzobiorców – tylko około 5% jest własnością i jest zarządzana przez firmę.
McDonald’s powiedział, że wyjście z Rosji nie zmieni prognozy dodania w tym roku 1300 restauracji netto, co przyczyni się do wzrostu sprzedaży w skali firmy o około 1,5%.
W zeszłym miesiącu McDonald’s poinformował, że zarobił 1,1 miliarda dolarów w pierwszym kwartale, w porównaniu z ponad 1,5 miliarda dolarów rok wcześniej. Przychody wyniosły około 5,7 miliarda dolarów.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych