- Napisane przez Andrew Rogersa i Toma Richardsona
- Newsbeat BBC
„Każda historia zaczyna się od innego końca”.
To słowa, które witają graczy, gdy uruchamiają debiutancką grę wideo Abu Bakr Salem – Tales of Kenzera: Zau.
To trafne, ponieważ brytyjski aktor, który pojawił się w serialu Wychowani przez wilki, a wkrótce pojawi się w House of the Dragon, rozmawia z BBC Newsbeat na kilka dni przed swoją wielką premierą.
To ostatni rozdział czteroletniego cyklu rozwoju Tales of Kenzera – rozpoczętego w grudniu ubiegłego roku w Los Angeles.
Abu, jak lubi być nazywany, stoi na scenie podczas The Game Awards i przemawia do 4000-osobowej publiczności w Peacock Theatre. Ogląda go wielomilionowa publiczność w Internecie na całym świecie.
Podczas premiery Tales of Kenzera wygłosił emocjonalne przemówienie, w którym wyjaśnił, w jaki sposób gra została zainspirowana śmiercią jego ojca, Alego, 10 lat temu.
Podobnie jak Abu, tytułowy bohater gry, Zau, młody szaman, stracił ojca.
Nie mogąc się z tym pogodzić, przywołuje Boga Śmierci i wyrusza na misję mającą na celu przywrócenie ojca do życia.
„W istocie film opowiada o młodym chłopcu, który czuje się smutny” – Abu powiedział BBC Newsbeat.
Jego szczere odkrycie wstrząsnęło wieloma osobami, a klip z galą Game Awards stał się wirusowy.
Zwiastun gry również zrobił na ludziach duże wrażenie. Kolorowa grafika, ekscytująca partytura orkiestrowa i oprawa sprawiają, że wiele osób dodaje ją do swoich list życzeń.
„Odbiór był szalony. To było niesamowite i cudowne” – mówi Abu, który wierzy, że „uniwersalny” motyw żałoby pomaga sprawić, że jego pomysł odbije się szerokim echem wśród graczy.
Jednak w przypadku niektórych graczy istnieje jeszcze inny element, na który wpływa również kenijskie dziedzictwo Alego i Abu, który sprawia, że gra jest ich pasją.
Opiera się w dużej mierze na mitach i legendach opowiadanych przez ludy Bantu – setki różnych grup zamieszkujących całą Afrykę.
Opowieści te są często przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie, czego Abu doświadczył na własnej skórze.
„Inspiracją do powstania filmu były historie, które opowiadał mi mój ojciec, gdy byłem dzieckiem” – mówi.
„Mój dziadek był Ngangą, czyli tradycyjnym uzdrowicielem duchowym.
„Więc mój ojciec dzielił się ze mną tymi naprawdę wspaniałymi światami i pomysłami.
„A ponieważ gra opowiada o podróży w żałobie i tego rodzaju związku między mną a moim ojcem, musiała istnieć w kosmosie”.
Ale głośna gra wideo z czarnym głównym bohaterem to rzadkość. Jeszcze dziwniejsze jest coś, co w dużej mierze opiera się na mitologii afrykańskiej.
Dlatego dla wielu graczy zobaczenie Abu na scenie wywołuje inny zestaw emocji.
„Wspaniale było go tam zobaczyć” – mówi Annabelle Ashali Anthony. – Nie widujemy się tak często.
Annabelle – Założycielka Gry Melaninaktóra opowiada się za większą inkluzywnością w branży — przyznaje, że była już fanką Abu dzięki jego roli głównego bohatera Bayeka w Assassin's Creed: Początek.
Jednak występ czarnej twórczyni na gali The Game Awards – często określanej jako „branżowe Oscary” – przemówił do niej.
„Dla niego bardzo ważny był debiut, możliwość wyraźnej reprezentacji siebie w ładny sposób” – mówi.
„Pomyślałem: «To jest coś, w co muszę zagrać»”.
Kiedy Abu wypuściło grę po raz pierwszy, wiele osób porównywało Tales of Kenzera z pewnym rekordowym filmem.
Annabelle zgadza się, że istnieją podobieństwa.
„Zdecydowanie jest Czarną Panterą gier” – mówi.
Surgent Studios, firma deweloperska założona przez Abu w celu stworzenia gry, uznała wpływ hitowej gry Marvela – obie zawierają elementy afrofuturyzmu, estetyki łączącej science fiction i kulturę afrykańską, a ścieżka dźwiękowa gry zawiera ten sam refren. słyszałem w filmie.
Kiedy Abu ujawnił grę, miał na sobie kolorowy szalik zaprojektowany przez nigeryjskiego artystę Ikere Jonesa, którego projekty pojawiły się w Czarnej Panterze.
Brat Annabelle, Alan, który również prowadzi Melanin Gamers, pamięta „ruch kulturowy”, który zrodził się za filmem i wierzy, że „otworzył on śluzę” dla gier takich jak Zau.
„Jeśli chodzi o tego rodzaju projekt, który trafia na dużą scenę i przed wszystkimi otwierają się wrota, myślimy: «O mój Boże, kryje się w nim ogromny potencjał, wykorzystajmy go»” – mówi.
„Wielu ludzi pierwszym odruchem jest mitologia egipska i myślą, że to jedyne mity, jakie ma do zaoferowania kontynent afrykański.
„Ale istnieje ogromny, naprawdę niewykorzystany rynek, jeśli chodzi o mitologię afrykańską jako całość”.
Abu powiedział, że dla niego ważne jest „uhonorowanie i poszanowanie” kultury Bantu, jak widać w opowieściach Kinzera, a także „celebrowanie jej, ponieważ niekoniecznie widuje się ją zbyt często”.
Dla Abu koniec historii rozwoju Zao może być początkiem kolejnej.
Ma nadzieję, że Tales of Kenzera stanie się pełnoprawnym serialem filmowym, telewizyjnym i sitcomowym.
„Mimo że budujesz ten naprawdę fajny świat, nie każdy będzie w nią grać” – mówi.
„Jeśli uda mi się na przykład przekonać mamę, żeby obejrzała program w telewizji, będę mógł przynajmniej porozmawiać z nią o grze i znaleźć w niej powiązania. I całkiem mi się to podoba”.
„To także świetny sposób na zainspirowanie innych pisarzy i innych twórców do opowiadania historii z tego wszechświata, a nawet tworzenia własnych”.
Posłuchaj Newsbeata On żyje O 12:45 i 17:45 w dni powszednie – lub posłuchaj ponownie Tutaj.
„Subtelnie czarujący nerd popkultury. Irytująco skromny fanatyk bekonu. Przedsiębiorca”.
More Stories
Ta ładowarka GaN o mocy 100 W jest cienka i składana
Kuo: Aktualizacja pamięci RAM do 12 GB w przyszłym roku będzie ograniczona do iPhone’a 17 Pro Max
Verdansk w końcu powraca do Call of Duty Warzone, a fani są z tego powodu zadowoleni