27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dwóch pilotów zasypia w połowie lotu z ponad 150 osobami na pokładzie na wysokości 36 000 stóp

Dwóch pilotów zasypia w połowie lotu z ponad 150 osobami na pokładzie na wysokości 36 000 stóp

Dwóch pilotów indonezyjskich linii lotniczych znalazło się pod ostrzałem po tym, jak raport z incydentu ujawnił, że zasnęli podczas styczniowego lotu z ponad 150 osobami na pokładzie. Z raportu wynika, że ​​piloci byli nieosiągalni przez około pół godziny, a gdy się obudzili, odkryli, że samolot zboczył z kursu.

Do zdarzenia doszło 25 stycznia podczas lotu w obie strony samolotu Batik Indonesia pomiędzy lotniskiem Halo Ulyu w Kendari a międzynarodowym lotniskiem Soekarno-Hatta w Dżakarcie. Przygotowując się do pierwszego etapu lotu z Dżakarty do Kendari, zastępca dowódcy – 28-latek z prawie 1600 godzinami lotu – powiedział pilotowi dowodzącemu, że nie odpoczywał należycie, Według raportu Przez Narodowy Komitet Bezpieczeństwa Transportu Indonezji. Pilot samolotu, 32-latek z prawie 6300 godzinami lotu, pozwolił łodzi podwodnej odpocząć podczas tego etapu lotu przez około pół godziny.

Podczas lotu powrotnego do Dżakarty, który miał na pokładzie 153 pasażerów i cztery stewardy, drugi pilot, który zdrzemnął się podczas pierwszego etapu, zapytał, czy może zrobić sobie przerwę, na co udzielono mu zgody. Niedługo potem pilot obudził się i zapytał drugiego pilota, czy chce się zdrzemnąć, ale ten odmówił.

Około 20 minut później w raporcie z wypadku stwierdzono, że drugi pilot „nieumyślnie zasnął” na wysokości 36 000 stóp nad poziomem morza.

Kontrolerzy ruchu lotniczego i inni piloci bezskutecznie próbowali skontaktować się z nieświadomymi pilotami. Następnie, 28 minut po ostatniej nagranej transmisji, pilot obudził się i od razu zorientował się, że samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu.

„Obraz [pilot in command] Potem zobaczył SIC [second in command] „Spał i obudził go” – czytamy w raporcie. „Mniej więcej w tym samym czasie PIC odpowiedział na wezwanie innego pilota i Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego w Dżakarcie. Dowódca poinformował ACC w Dżakarcie, że BTK6723 napotkał problem z komunikacją radiową i problem został już rozwiązany. Następnie kontynuował operację poleciał i spokojnie wylądował w Dżakarcie.”

To zdjęcie pokazuje tor lotu lotu BTK763 i oś czasu, podczas której jego piloci zasypiali w powietrzu.

Narodowy Komitet Bezpieczeństwa Transportu Indonezji


Według śledczych nikt nie odniósł obrażeń, a samolot nie został uszkodzony.

Podczas gdy główny pilot, który nie został wymieniony w wykazie lotów, miał przed wypadkiem 35-godzinny okres odpoczynku obejmujący ćwiczenia, wizyty u rodziny i ćwiczenia, pilot drugi podczas lotów, który nie został wymieniony w raporcie, otrzymał 53 godziny Od czasu odpoczynku.

Z raportu wynika, że ​​drugi pilot jest także nowym ojcem miesięcznych bliźniaków i przeprowadził się do domu na dwa dni przed lotem. Powiedział śledczym, że dzień przed podróżą „musiał kilka razy wstawać”, aby pomóc w opiece nad dziećmi, w związku z czym „czuł, że jakość jego snu pogarsza się”.

Jak podaje Agence France-Presse, Batik Air poinformował w sobotę, że piloci zostali zawieszeni.

Rada Bezpieczeństwa zaleciła podjęcie środków zapobiegających powtórzeniu się takich wypadków. Jednym z tych zaleceń jest dalsze rozwijanie osobistej listy kontrolnej pilota dla Batik Indonesia, która ma na celu umożliwienie pilotom sprawdzania przed lotem pod kątem chorób, zażywania leków wpływających na zdrowie, stresu, alkoholu, zmęczenia i stanu emocjonalnego.

„Brak szczegółowych wskazówek i procedur mógł sprawić, że piloci nie byli w stanie właściwie ocenić swojego stanu fizycznego i psychicznego” – czytamy w raporcie z wypadku. „Dlatego KNKT zaleca, aby Batik Air Indonesia ustanowiło szczegółowe wytyczne i procedury w celu zapewnienia, że ​​osobista lista kontrolna IM SAFE będzie mogła zostać wykorzystana do właściwej oceny stanu fizycznego i psychicznego pilota”.

Kokpit samolotu również powinien być sprawdzany co pół godziny, ale dochodzenie wykazało, że „brak szczegółowych procedur”, co „mogło sprawić, że zasady inspekcji w kokpicie przestały działać prawidłowo”.

Według Agence France-Presse linia lotnicza stwierdziła, że ​​„postępuje zgodnie z odpowiednią polityką dotyczącą odpoczynku” i „jest zaangażowana we wdrażanie wszystkich zaleceń dotyczących bezpieczeństwa”.