27 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Załoga cysterny z paliwem stara się powstrzymać ogień po ataku rakietowym Houthi

Załoga cysterny z paliwem stara się powstrzymać ogień po ataku rakietowym Houthi

Otwórz bezpłatnie Editor's Digest

Członkowie załogi usiłowali opanować pożar na statku Marlin Luanda w sobotę, 18 godzin po trafieniu tankowca rakietą Houthi w Zatoce Adeńskiej.

Pożar, który ogarnął statek, sprawił, że było to najbardziej niszczycielskie uderzenie spośród ponad 30 ataków Houthi na statki handlowe w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Statek przewoził rafinowany produkt naftowy wyprodukowany przez Rosję na zlecenie przedsiębiorstwa handlującego towarami Trafigura.

– powiedziała Trafigura w sobotę Na pokładzie 250-metrowego statku nie zgłoszono żadnych ofiar ani obrażeń.

Dodała jednak: „Załoga kontynuuje wysiłki w celu opanowania pożaru w jednym ze zbiorników ładunkowych statku przy wsparciu okrętów wojskowych. Bezpieczeństwo załogi pozostaje naszym najwyższym priorytetem.”

Poprzednie ataki Houthi, które uderzały głównie w kontenerowce i masowce, spowodowały niewielkie szkody, a wszelkie pożary szybko ugaszono. Atak ten prawdopodobnie skłoni większą liczbę armatorów do unikania południowego Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej.

„Zdecydowanie potępiam atak na tankowiec Marlin Luanda, który zagroził życiu marynarzy i wzbudził widmo szkód dla środowiska” – napisał na platformie społecznościowej X Arsenio Dominguez, Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ.

Pocisk, który trafił w tankowiec, był pierwszym, który trafił w statek handlowy od czasu, gdy Stany Zjednoczone i Wielka Brytania przeprowadziły w poniedziałek drugą serię ataków na bojowników. Houthi siali spustoszenie w światowym handlu, obierając za cel kluczową trasę do i z Kanału Sueskiego.

Wcześniej w piątek Huti wystrzelili przeciwokrętowy pocisk balistyczny w stronę USS Carney, okrętu marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, w Zatoce Adeńskiej. Centralne Dowództwo USA poinformowało, że Carneyowi udało się zestrzelić rakietę.

Według Centralnego Dowództwa USA siły amerykańskie rozpoczęły w sobotę atak na rakietę przeciwokrętową Houthi, która przygotowywała się do wystrzelenia.

READ  Udając się na wysypiska śmieci, aby przetrwać, Argentyńczycy odczuwają ból inflacji na poziomie 100%.

Rzecznik Houthi Yahya Saree powiedział, że grupa wzięła za cel statek Marlin Luanda, który określiła jako „brytyjski statek naftowy”. Chociaż statek był obsługiwany w imieniu Trafigury z Singapuru, jego zarejestrowanym właścicielem jest firma Oceonix Services z siedzibą w Londynie.

Trafigura powiedziała, że ​​statek przewoził benzynę „pochodzenia rosyjskiego”, produkt naftowy, który według niej został zakupiony po cenie niższej od maksymalnej ceny ropy naftowej w kraju ustalonej na mocy sankcji międzynarodowych.

Huti twierdzą, że działają w ramach solidarności z Palestyńczykami w Gazie po tym, jak Izrael wypowiedział wojnę Hamasowi, grupie zbrojnej, która zaatakowała Izrael 7 października.

Jemeńscy rebelianci początkowo twierdzili, że ich celem są wyłącznie statki powiązane z Izraelem, chociaż wiele osób dotkniętych atakiem nie miało wyraźnych powiązań z państwem żydowskim.

Od tego czasu Huti rozszerzyli swoją listę celów o statki powiązane ze Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią. Wielu dyrektorów branży żeglugowej założyło, opierając się na obietnicy Houthi, że nie będą atakować rosyjskich i chińskich statków, że statki przewożące towary zmierzające do lub z Rosji lub Chin będą objęte pewnym stopniem ochrony.

Według grupy usług spedycyjnych Clarksons, liczba kontenerowców przybywających do regionu w ostatnich tygodniach spadła o 90 procent w porównaniu z poziomem z początku listopada.

Zamiast tego większość wybiera dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co znacznie wydłuża czas i koszty podróży.

W środę Huti wystrzelili co najmniej trzy rakiety w stronę dwóch kontenerowców pływających pod banderą USA, Maersk Detroit i Maersk Chesapeake, płynących przez Bab al-Mandab u ujścia Morza Czerwonego.

Okrętom, będącym częścią floty składającej się z 20 statków pływających pod banderą USA, przewożących prawie wyłącznie towary rządu USA, towarzyszył USS Gravely. Okręt amerykańskiej marynarki wojennej zestrzelił dwa pociski, a drugi wpadł do morza.

Maersk, druga co do wielkości linia transportu kontenerowego na świecie, oświadczyła, że ​​nie będzie już wysyłać swojej floty pod amerykańską banderą przez ten region. Od grudnia przez Przylądek Dobrej Nadziei przepływają kolejne statki kopenhaskiego koncernu.

READ  Pokrovsk: Najważniejsze miasto we wschodniej Ukrainie jest na celowniku Rosji