22 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zasoby żeglugi rosną wraz ze wzrostem kosztów frachtu w obliczu napięć na Morzu Czerwonym

Zasoby żeglugi rosną wraz ze wzrostem kosztów frachtu w obliczu napięć na Morzu Czerwonym

Zasoby żeglugi rosną, ponieważ napięcia na Morzu Czerwonym zmniejszyły dostępność kontenerów i spowodowały wzrost kosztów transportu.

Na przykład: Akcje Maersk (MAERSK-A.CO, MAERSK-B.CO) wzrosły o 37% od połowy grudnia po tym, jak ataki rebeliantów Houthi zmusiły duńskiego przewoźnika i inne przedsiębiorstwa żeglugowe do tymczasowego zawieszenia lub ominięcia wód łączących się z Kanałem Sueskim . – Najkrótsza trasa między Azją a Europą.

Oczekiwania dotyczące wyższych zysków wynikających z mniejszej wydajności i wyższych kosztów transportu skłoniły analityków Goldman Sachs i Bank of America do zmiany w tym tygodniu poziomu Maersk z niedoważenia na neutralny.

Analitycy Goldmana podnieśli cenę docelową akcji notowanych w Danii do 9 400–13 000 koron duńskich, co stanowi równowartość 1380–1909 dolarów amerykańskich.

Analitycy BofA podnieśli cenę docelową do 15 100 koron z 8800 koron, czyli 1292 dolarów do 2218 dolarów.

ANKARA, TURCJA – 31 GRUDNIA: Ilustracja zatytułowana „Helikoptery marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych zatapiają łodzie Houthi na Morzu Czerwonym” 31 grudnia 2023 r. w Ankarze w Turcji.  Hangzhou wysłało helikoptery i zatopiło trzy małe łodzie.  (Zdjęcie: Elmurod Usupaliev/Anatolu za pośrednictwem Getty Images)ANKARA, TURCJA – 31 GRUDNIA: Ilustracja zatytułowana „Helikoptery marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych zatapiają łodzie Houthi na Morzu Czerwonym” 31 grudnia 2023 r. w Ankarze w Turcji.  Hangzhou wysłało helikoptery i zatopiło trzy małe łodzie.  (Zdjęcie: Elmurod Usupaliev/Anatolu za pośrednictwem Getty Images)

„Powrót statków z Suezu przez Zatokę Perską w odpowiedzi na niedawne ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym znacznie zmniejsza dostępną przestrzeń na kontenerowcach” – napisał w notatce dla inwestorów Patrick Creuset, analityk Goldman Sachs.

Analitycy szacują, że od ostatniego miesiąca 70–80% statków zmieniło trasę, a 30% dodało do swoich podróży dłuższe dystanse.

„W zależności od tego, jak długo potrwa zakłócenie, może to doprowadzić do zakłóceń w łańcuchu dostaw i znacznie wyższych kosztów transportu, szczególnie w handlu Azja-Europa” – stwierdził analityk.

Koszty transportu między Azją a Europą Północną wzrosły już od połowy grudnia o 173%. Dane dotyczące wysyłki z terminalu Freightos.

Niemiecki frachtowiec Hapag-Lloyd (HLAG.DE), który oświadczył, że będzie unikać żeglugi przez Kanał Sueski, od połowy grudnia wzrósł o 65%.

Akcje ZIM Integrated Shipping (ZIM), obsługującej porty we wschodniej części Morza Śródziemnego i w Izraelu, wzrosły w tym samym okresie o ponad 70%.

Przewozy Star Bulk Carriers (SBLK) z siedzibą w Atenach wzrosły od połowy grudnia o 10%, podczas gdy mniejsze przedsiębiorstwa żeglugowe, takie jak Navios Maritime Partners i Global Ship Lease (GSL), wzrosły odpowiednio o 16% i 14%.

W zeszłym miesiącu firmy kontenerowe ogłosiły tymczasowe zawieszenie dostaw do Morza Czerwonego w związku z atakami rebeliantów Houthi na statki napędzane wojną Hamas-Izrael.

Maersk we wtorek oznajmił, że zawiesi wszystkie statki towarowe przepływające tym szlakiem wodnym do odwołania.

Ines Ferre jest starszą reporterką biznesową w Yahoo Finance. Śledź ją na Twitterze @ines_ferre.

Kliknij tutaj, aby uzyskać szczegółową analizę, w tym najnowsze wiadomości giełdowe i wydarzenia związane ze zmianami akcji

Przeczytaj najnowsze wiadomości finansowe i biznesowe z Yahoo Finance