PEKIN, 31 maja (Reuters) – Jest „pionierem” „Brother Ma” i niektórzy chcą, żeby został prezydentem Stanów Zjednoczonych. Miliarder Elon Musk zdobył uznanie chińskiej opinii publicznej podczas swojej podróży do Chin i jednocześnie przyciągnął trzech ministrów.
Od wylądowania we wtorek w Pekinie dyrektor generalny Tesla Inc (TSLA.O) spotkał się z chińskimi ministrami spraw zagranicznych, handlu i przemysłu oraz zjadł kolację z Zeng Yuqun, prezesem CATL (300750.SZ), największego dostawcy akumulatorów.
Chociaż niewiele wiadomo na temat tych dyskusji – Ministerstwo Przemysłu powiedziało tylko, że Musk i jego szef, Jin Zhuanglong, wymienili poglądy na temat rozwoju samochodów elektrycznych i podłączonych do sieci – nie powstrzymało to entuzjazmu dla Muska w chińskich mediach społecznościowych.
Jeden z użytkowników skomentował: „Jest światowym idolem”. Inny powiedział: „Elon Musk jest świetny, gdyby tylko Chiny mogły mieć kogoś takiego jak Elon Musk”.
Niezapowiedziana podróż Muska jest ostatnią wizytą czołowego amerykańskiego dyrektora generalnego w Chinach od czasu, gdy kraj zmienił politykę dotyczącą koronawirusa i ponownie otworzył swoje granice. Tim Cook z Apple (AAPL.O) odwiedził Chiny w marcu, a Laxman Narasimhan z Jamiego Dimona (JPM.N) i Starbucks (SBUX.O) również odwiedził Chiny w tym tygodniu.
Ale w porównaniu z mniej uroczystym powitaniem jego kolegów, wizyta Muska jest popularnym tematem, a jego popularność pojawia się pomimo rosnących napięć między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, a jego komentarze na temat sztucznej inteligencji i samochodów elektrycznych są bardzo bliskie uwagi.
Zdjęcia opublikowane w mediach społecznościowych pokazały, że nawet menu 16-daniowego posiłku w ekskluzywnej restauracji Man Fu Yan, którą podzielił się z Zengiem z CATL we wtorkowy wieczór, było pełne polotu.
Namalowany z dwoma końmi hodowlanymi – gra na postaci konia używanej w chińskiej nazwie Maska – lista opisuje Teslę jako czarnego konia, który „wyróżnia się na tle tradycyjnych firm samochodowych”.
W przeciwieństwie do burzy w mediach społecznościowych w Chinach i jego domowej tendencji do robienia szumu na Twitterze (którego teraz jest właścicielem), Musk nie wygłosił żadnych publicznych oświadczeń podczas swojej podróży. Twitter jest zakazany w Chinach.
Tesla i Catel nie odpowiedzieli na prośby o komentarz. Ministerstwo Handlu nie odpowiedziało na prośbę o komentarz. Departament Stanu zacytował miliardera, który opisał gospodarki USA i Chin jako „połączone bliźniaki” i powiedział, że sprzeciwia się ich rozdzieleniu.
Pierwsza wizyta Muska w Chinach od trzech lat ma miejsce, gdy Tesla stoi w obliczu ostrej konkurencji ze strony samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach i niepewności co do planów rozbudowy fabryki w Szanghaju.
Fabryka wyprodukowała w ubiegłym roku ponad 700 000 pojazdów Model Y i Model 3, co stanowi ponad połowę światowej produkcji firmy.
Nie było jasne, czy Tesla napotkał jakiekolwiek przeszkody regulacyjne, aby rozbudować fabrykę.
Inwestorzy chcą również sprawdzić, czy chińskie organy regulacyjne zatwierdzą wprowadzenie zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy Tesli. Funkcje są dostępne w Stanach Zjednoczonych w ramach programu „Fully Self-Driving”, który kosztuje 15 000 USD za pojazd.
Oczekuje się, że Musk spotka się z innymi wyższymi chińskimi urzędnikami i odwiedzi fabrykę w Szanghaju jeszcze w tym tygodniu, choć nie było jasne, z kim dokładnie się spotka ani jakie kwestie będą omawiać.
Reportaż Martina Pollarda. Dodatkowe raporty Josha Arslana, Wang Tingshu i Joe Casha w Pekinie, Zhang Yan w Szanghaju i Newsroom w Szanghaju; Napisane przez Brendę Goh. Montaż przez Edwinę Gibbs
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych