26 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dwa pociągi zderzyły się w Grecji, zabijając co najmniej 36 osób i raniąc dziesiątki

Dwa pociągi zderzyły się w Grecji, zabijając co najmniej 36 osób i raniąc dziesiątki
  • Pociąg pasażerski, pociąg towarowy zderzający się z dużą prędkością w nocy
  • Pociągi kursowały po tym samym torze – starosta
  • W pociągu z Aten do Salonik jechało 350 pasażerów
  • Zderzył się w pobliżu Larisy, miejsca śmiertelnej katastrofy kolejowej 50 lat temu
  • Starzejący się grecki system kolejowy wymaga modernizacji

LARISA, Grecja (Reuters) – Pociąg pasażerski i pociąg towarowy zderzyły się czołowo w Grecji we wtorek wieczorem, zabijając co najmniej 36 osób i raniąc 85, ponieważ najbardziej śmiertelny wypadek kolejowy w kraju od dziesięcioleci wyrzucił całe wagony z torów.

Przedstawiciel straży pożarnej powiedział, że sześćdziesięciu sześciu rannych zostało przewiezionych do szpitala, z których sześciu przebywa na oddziale intensywnej terapii.

Do wypadku doszło, gdy pociąg pasażerski wyjechał z tunelu. Wykolejone wagony, poważnie uszkodzone przez wybite szyby i gęste kłęby dymu, były widoczne na miejscu, gdy ratownicy szukali kolejnych ocalałych.

Jeden wagon pasażerski stał na boku około 90 stopni od reszty rozbitego pociągu, podczas gdy inne wykolejone wagony przechylały się niebezpiecznie.

Stergios Mennis, 28-letni pasażer, który wyskoczył z wraku, powiedział, że wypadek był „koszmarem” z głośnym hukiem, po którym nastąpił pożar.

„Spuszczano nas na wózek, aż upadliśmy na bok… Zapanowała panika” – powiedział. „Płomienie były natychmiastowe, gdy się obracaliśmy, płonęliśmy, ogień był na prawo i lewo”.

Najnowsze aktualizacje

Zobacz jeszcze 2 historie

Około 250 pasażerów z łącznej liczby 350 zostało bezpiecznie ewakuowanych autobusami do Salonik.

„Naszym priorytetem jest teraz leczenie rannych, poszukiwanie zaginionych pod gruzami oraz udzielanie wsparcia psychologicznego rodzinom ofiar przez psychologów udających się do miasta Larisa” – powiedział rzecznik rządu Giannis Okonomo.

Pasażer powiedział państwowej stacji ERT, że uciekł po wybiciu walizką szyby w pociągu.

„To było jak trzęsienie ziemi” – powiedział ERT inny pasażer Angelos Tsiamuras.

Dwa pociągi jechały tym samym torem, kiedy zderzyły się ze sobą.

Grecki urzędnik kolejowy powiedział Reuterowi, pod warunkiem zachowania anonimowości, że prokuratura i policja badają przyczynę wypadku.

Zespół ratunkowy poinformował, że policja tymczasowo zatrzymała dyrektora ośrodka w Larissie i wezwała świadków na przesłuchanie.

W oświadczeniu grecki pociąg wyraził „głęboki smutek z powodu tragicznego wypadku”.

Ratownicy byli widziani przez noc, niosąc pochodnie w wagonach, szukając uwięzionych pasażerów.

„Ewakuacja pasażerów odbywa się w bardzo trudnych okolicznościach, biorąc pod uwagę powagę zderzenia dwóch pociągów” – powiedział Vassilis Varthakogiannis, rzecznik straży pożarnej.

„Przeżywamy tragedię. Wychodzimy z niej żywi i ranni… Są martwi”.

Lokalne media podały, że pociąg wyjechał z Aten około godziny 19:30 (0530 GMT). Straż pożarna poinformowała, że ​​została powiadomiona o zdarzeniu tuż przed północą. Pociąg towarowy jechał z Salonik do Larisy.

W 1972 roku 19 osób zginęło, gdy dwa pociągi zderzyły się z cyplem pod Larisą.

Starzejący się grecki system kolejowy wymaga modernizacji, ponieważ wiele pociągów ma jeszcze zostać zainstalowanych na pojedynczych torach, a systemy sygnalizacji i automatycznej kontroli na wielu obszarach wciąż wymagają zainstalowania.

Grecja sprzedała spółkę kolejową TRINOSE włoskiemu Ferrovie dello Stato Italiane w 2017 roku w ramach międzynarodowego programu ratunkowego i spodziewa się zainwestować setki milionów euro w infrastrukturę kolejową w nadchodzących latach.

Według strony internetowej włoskiego przedsiębiorstwa jest ono głównym dostawcą pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych w Grecji i obsługuje dziennie 342 połączenia pasażerskie i handlowe.

(Reportaż) Karolina Tagaris, Rene Maltezzo, Angeliki Cotanto; Pisanie przez Renée Maltezzo i Ingrid Melander; Montaż autorstwa Granta McCalla, Stephena Coatesa, Michaela Berry’ego, Simona Camerona Moore’a i Christiny Fincher

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.