Pasażerowie przechodzą przez lotnisko O’Hare w Chicago, 3 lipca 2024 r.
Scotta Olsona | Obrazy Getty’ego
Według firmy OAG zajmującej się danymi lotniczymi amerykańskie linie lotnicze zwiększyły jednak przepustowość, obsadzając w lipcu o około 6% więcej miejsc niż w lipcu 2023 r. Ekspansja utrzymuje ceny biletów lotniczych pod kontrolą, a akcje branży spadły w tyle za szerszym rynkiem.
Indeks NYSE Arca Airline Index, który obejmuje 16 linii lotniczych, głównie amerykańskich, spadł w tym roku o około 19%, podczas gdy indeks S&P 500 zyskał ponad 16%.
To, jak będą wyglądać linie lotnicze w trzecim kwartale, jest „jasne jak błoto” – stwierdziła w piątek analityk Raymond James Savanthi Seth, powołując się na takie czynniki, jak mniejsze potencjalne wydatki ze strony klientów klasy ekonomicznej oraz wpływ Igrzysk Olimpijskich w Paryżu na niektóre rezerwacje w Europie. oraz potencjalne zmiany w popycie na podróże korporacyjne.
Ponadto niektórzy podróżni decydowali się na wycieczki późną wiosną i wczesnym latem, co rodzi pytania dotyczące popytu późnym latem.
Inwestorzy będą mieli lepszy wgląd w tradycyjnie wolniejszy koniec lata i resztę roku, kiedy linie lotnicze, począwszy od czwartkowego Delta Air Lines, opublikują swoje wyniki kwartalne.
Analitycy uważają Delta za najlepszą z najlepszych, w dużej mierze dzięki sukcesom linii lotniczej w sprzedaży droższych i premium miejsc, a także lukratywnej umowie z American Express.
W kwietniu Delta, najbardziej dochodowa linia lotnicza w Stanach Zjednoczonych, prognozowała kwartalny skorygowany zysk na akcję w drugim kwartale na poziomie 2,20–2,50 dolara, czyli mniej niż 2,68 dolara na akcję osiągnięte w roku poprzednim.
Delta, jej rywal United Airlines, które przedstawią sprawozdanie w następnym tygodniu, oraz Alaska Airlines zostały uznane za najlepsze wybory przez analityka lotnictwa Scotta Group z Wolff Research Group, który w notatce badawczej z 28 czerwca stwierdził, że te trzy spółki mają mniejsze ryzyko zysków i lepsze wolny przepływ środków pieniężnych niż inne linie lotnicze.
Akcje Delta i United zwyżkowały w tym roku o około 14% do 5 lipca i są to najważniejsze akcje w sektorze, który w tym roku odnotował znaczny spadek. Akcje Alaski spadły w tym roku o około 14%. 2%.
Tego lata lotniska tętnią życiem. Według Administracji Bezpieczeństwa Transportu tylko 23 czerwca przez punkty kontrolne na amerykańskich lotniskach przeszło prawie trzy miliony osób, co stanowi rekordową liczbę.
Linie lotnicze poszerzają swoje rozkłady lotów, zarówno w kraju, jak i za granicą, co doprowadziło do obniżek cen. Według firmy konsultingowej Airline/Aircraft Projects przepustowość lotów między Stanami Zjednoczonymi a Europą w lipcu wzrosła o około 8% w porównaniu z rokiem ubiegłym, a nowe trasy są w dużej mierze skierowane do osób podróżujących w celach wypoczynkowych.
Letnie loty między USA a Europą w klasie ekonomicznej kosztowały średnio 892 dolarów w porównaniu z 1065 dolarów latem 2023 roku, jak podała w czerwcu firma Hopper monitorująca ceny.
Według najnowszych danych o inflacji w USA ceny biletów lotniczych spadły w maju o około 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Pomimo wzrostu liczby pasażerów część linii lotniczych przyznała, że sprzedaż była słabsza od oczekiwań ze względu na wzrost liczby lotów. 28 maja American Airlines obniżyły swoje oczekiwania dotyczące przychodów i zysków w drugim kwartale i ogłosiły odejście dyrektora handlowego po niepowodzeniu strategii sprzedaży.
Następnego dnia na konferencji branżowej w Bernstein dyrektor generalny American Airlines Robert Isom powiedział: „Krajowa nierównowaga podaży i popytu doprowadziła do słabszego krajowego otoczenia cenowego, niż się spodziewaliśmy. Aktywność w zakresie obniżek jest większa niż rok temu”. Oczekuje się, że wydajność przemysłu spadnie w drugiej połowie roku, co powinno pomóc”.
Podróżujący na lotnisku LaGuardia w Nowym Jorku
Leslie Josephs/CNBC
Pod koniec czerwca linie Southwest Airlines obniżyły prognozę na drugi kwartał, powołując się na zmieniające się wzorce popytu. Linia lotnicza z siedzibą w Dallas stoi pod presją, aby szybko zmienić swój długoterminowo dochodowy model biznesowy – który nie obejmuje przydziału miejsc i oferuje jedną klasę usług – ponieważ duzi rywale, tacy jak United i Delta, mogą pochwalić się silnym wzrostem w zakresie kabin premium.
Linia lotnicza próbuje odeprzeć działania inwestora-aktywisty Elliotta Investment Management, który w czerwcu ujawnił udziały w linii lotniczej o wartości około 2 miliardów dolarów i wezwał do zmiany kierownictwa.
„Będziemy dostosowywać się do potrzeb naszych klientów” – powiedział Bob Jordan, dyrektor generalny Southwest, podczas wydarzenia branżowego zorganizowanego przez POLITICO 12 czerwca, aby omówić potencjalne nowe inicjatywy w zakresie przychodów.
Zarówno American, jak i Southwest opublikują wyniki za drugi kwartał pod koniec lipca.
Niektóre przynoszące straty linie lotnicze, takie jak JetBlue Airways i Frontier Airlines, rozpoczęły już wprowadzanie zmian.
JetBlue ogranicza w tym roku nierentowne loty i dba o to, aby samoloty wyposażone w luksusową kabinę biznesową Mint, w której ceny biletów mogą być ponad czterokrotnie wyższe od ceny w klasie ekonomicznej, trafiały na właściwe trasy.
Tymczasem Frontier Airlines i dyskontowe linie Spirit Airlines wyeliminowały opłaty za zmianę standardowych biletów w klasie ekonomicznej i wyższych, po tym, jak większe, tradycyjne linie lotnicze przeniosły się w czasie pandemii. Obie niedrogie linie lotnicze ogłosiły w maju, że zaczną oferować taryfy łączone obejmujące przydział miejsc i inne opłaty dodatkowe, za które wcześniej pobierali opłaty.
Linie lotnicze Spirit Airlines, borykające się ze skutkami wyroku sędziego, który uniemożliwił JetBlue zakup linii lotniczej, która najbardziej ucierpiała z powodu uziemienia silnika Pratta, w zeszłym tygodniu ostrzegły około 200 pilotów, że według związku pilotów mogą w tym roku zostać wysłani na tymczasowy urlop.
Na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Spirit w czerwcu dyrektor generalny Ted Christie odrzucił sugestie, jakoby Spirit rozważał złożenie wniosku o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11, przy zadłużeniu przekraczającym 1 miliard dolarów we wrześniu 2025 roku.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych