Otwórz bezpłatnie Editor's Digest
Rula Khalaf, redaktorka Financial Times, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Członkowie załogi usiłowali opanować pożar na statku Marlin Luanda w sobotę, 18 godzin po trafieniu tankowca rakietą Houthi w Zatoce Adeńskiej.
Pożar, który ogarnął statek, sprawił, że było to najbardziej niszczycielskie uderzenie spośród ponad 30 ataków Houthi na statki handlowe w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Statek przewoził rafinowany produkt naftowy wyprodukowany przez Rosję na zlecenie przedsiębiorstwa handlującego towarami Trafigura.
– powiedziała Trafigura w sobotę Na pokładzie 250-metrowego statku nie zgłoszono żadnych ofiar ani obrażeń.
Dodała jednak: „Załoga kontynuuje wysiłki w celu opanowania pożaru w jednym ze zbiorników ładunkowych statku przy wsparciu okrętów wojskowych. Bezpieczeństwo załogi pozostaje naszym najwyższym priorytetem.”
Poprzednie ataki Houthi, które uderzały głównie w kontenerowce i masowce, spowodowały niewielkie szkody, a wszelkie pożary szybko ugaszono. Atak ten prawdopodobnie skłoni większą liczbę armatorów do unikania południowego Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej.
„Zdecydowanie potępiam atak na tankowiec Marlin Luanda, który zagroził życiu marynarzy i wzbudził widmo szkód dla środowiska” – napisał na platformie społecznościowej X Arsenio Dominguez, Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ.
Pocisk, który trafił w tankowiec, był pierwszym, który trafił w statek handlowy od czasu, gdy Stany Zjednoczone i Wielka Brytania przeprowadziły w poniedziałek drugą serię ataków na bojowników. Houthi siali spustoszenie w światowym handlu, obierając za cel kluczową trasę do i z Kanału Sueskiego.
Wcześniej w piątek Huti wystrzelili przeciwokrętowy pocisk balistyczny w stronę USS Carney, okrętu marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, w Zatoce Adeńskiej. Centralne Dowództwo USA poinformowało, że Carneyowi udało się zestrzelić rakietę.
Według Centralnego Dowództwa USA siły amerykańskie rozpoczęły w sobotę atak na rakietę przeciwokrętową Houthi, która przygotowywała się do wystrzelenia.
Rzecznik Houthi Yahya Saree powiedział, że grupa wzięła za cel statek Marlin Luanda, który określiła jako „brytyjski statek naftowy”. Chociaż statek był obsługiwany w imieniu Trafigury z Singapuru, jego zarejestrowanym właścicielem jest firma Oceonix Services z siedzibą w Londynie.
Trafigura powiedziała, że statek przewoził benzynę „pochodzenia rosyjskiego”, produkt naftowy, który według niej został zakupiony po cenie niższej od maksymalnej ceny ropy naftowej w kraju ustalonej na mocy sankcji międzynarodowych.
Huti twierdzą, że działają w ramach solidarności z Palestyńczykami w Gazie po tym, jak Izrael wypowiedział wojnę Hamasowi, grupie zbrojnej, która zaatakowała Izrael 7 października.
Jemeńscy rebelianci początkowo twierdzili, że ich celem są wyłącznie statki powiązane z Izraelem, chociaż wiele osób dotkniętych atakiem nie miało wyraźnych powiązań z państwem żydowskim.
Od tego czasu Huti rozszerzyli swoją listę celów o statki powiązane ze Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią. Wielu dyrektorów branży żeglugowej założyło, opierając się na obietnicy Houthi, że nie będą atakować rosyjskich i chińskich statków, że statki przewożące towary zmierzające do lub z Rosji lub Chin będą objęte pewnym stopniem ochrony.
Według grupy usług spedycyjnych Clarksons, liczba kontenerowców przybywających do regionu w ostatnich tygodniach spadła o 90 procent w porównaniu z poziomem z początku listopada.
Zamiast tego większość wybiera dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co znacznie wydłuża czas i koszty podróży.
W środę Huti wystrzelili co najmniej trzy rakiety w stronę dwóch kontenerowców pływających pod banderą USA, Maersk Detroit i Maersk Chesapeake, płynących przez Bab al-Mandab u ujścia Morza Czerwonego.
Okrętom, będącym częścią floty składającej się z 20 statków pływających pod banderą USA, przewożących prawie wyłącznie towary rządu USA, towarzyszył USS Gravely. Okręt amerykańskiej marynarki wojennej zestrzelił dwa pociski, a drugi wpadł do morza.
Maersk, druga co do wielkości linia transportu kontenerowego na świecie, oświadczyła, że nie będzie już wysyłać swojej floty pod amerykańską banderą przez ten region. Od grudnia przez Przylądek Dobrej Nadziei przepływają kolejne statki kopenhaskiego koncernu.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy