SAO PAULO/MONTREAL (Reuters) – Rosja poinformowała brazylijski organ ds. badania statków powietrznych, że „na razie” nie będzie prowadzić dochodzenia w sprawie katastrofy brazylijskiego odrzutowca Embraer, w którym zginął przywódca najemników Jewgienija Prigożyna zgodnie z przepisami międzynarodowymi. Brazylijska agencja poinformowała we wtorek Reutersa.
Prigożin, dwóch jego najważniejszych współpracowników z Grupy Wagnera i czterech ochroniarzy znalazło się wśród 10 osób, które zginęły w zeszłym tygodniu w katastrofie Embraera Legacy 600 na północ od Moskwy.
Zmarł dwa miesiące po zorganizowaniu krótkiego powstania przeciwko rosyjskiemu establishmentowi obronnemu, co było największym wyzwaniem dla rządów prezydenta Władimira Putina od czasu jego dojścia do władzy w 1999 r.
Brazylijskie Centrum Badań i Zapobiegania Wypadkom Lotniczym (CENIPA), działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego, oświadczyło, że przyłączy się do śledztwa prowadzonego pod przewodnictwem Rosji, jeśli zostanie zaproszone, a dochodzenie będzie prowadzone zgodnie z przepisami międzynarodowymi.
Rosyjskie władze lotnicze nie miały obowiązku zgodzić się z CENIPA, ale niektórzy byli śledczy stwierdzili, że powinni, ponieważ Stany Zjednoczone i inne zachodnie rządy podejrzewają, że Kreml stoi za katastrofą Embraera Legacy 600, która miała miejsce 23 sierpnia, nagrywać. .
Kreml zaprzecza jakiemukolwiek zaangażowaniu. Prigożin publicznie skrytykował dążenie Moskwy do inwazji na Ukrainę. Najemnicy Wagnera toczyli tam bitwy po stronie Rosji.
Według Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO) z siedzibą w Montrealu lot z Moskwy do Petersburga był lotem krajowym, a zatem nie podlegał międzynarodowym przepisom znanym w całej branży pod nazwą prawną „Załącznik 13”.
Nie ma obowiązku akceptowania zasad międzynarodowych
„Nie są zobowiązani, jedynie zaleca się to zrobić” – powiedział agencji Reuters brygadier Joy Marcelo Moreno, szef CENIPA, po tym, jak agencja wysłała w zeszłym tygodniu e-mail z pytaniem do Rosji, czy wszczęłaby takie dochodzenie.
Dodał: „Ale jeśli powiedzą, że wszczęją dochodzenie i zaproszą Brazylię, będziemy w nim uczestniczyć na odległość”.
John Cox, doradca ds. bezpieczeństwa lotnictwa USA i były śledczy, powiedział, że wewnętrzne śledztwo w Rosji zawsze budziłoby wątpliwości, gdyby nie zaangażowanie Brazylii, kraju, w którym zbudowano samolot.
„Myślę, że to bardzo smutne” – powiedział Cox po otrzymaniu informacji o reakcji Rosji. „Myślę, że szkodzi to przejrzystości rosyjskiego śledztwa”.
W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną CENIPA podała, że otrzymała we wtorek odpowiedź od Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego – Komisji Badania Wypadków (IAC), w której władze rosyjskie oświadczyły, że na razie nie będą wszczynać dochodzenia na podstawie załącznika 13.
W dochodzeniach w sprawie katastrof lotniczych eksperci pracują nad poprawą bezpieczeństwa lotów bez przypisywania winy, ale dochodzenia często są skażone interesami politycznymi.
CENIPA i producent Embraer chcą zapobiec przyszłym incydentom, ale stoją przed trudnościami w uzyskaniu informacji z dochodzenia ze względu na sankcje nałożone na Rosję i niechęć Moskwy do umożliwienia kontroli zewnętrznej.
W służbie znajduje się około 802 regionalnych odrzutowców Embraer z 37 do 50 miejscami siedzącymi, zbudowanych na tej samej platformie co korporacyjny Legacy 600, co podkreśla zainteresowanie Brazylii dochodzeniem.
Embraer odmówił komentarza w tej sprawie.
Jeff Guzzetti, były badacz wypadków lotniczych w USA, powiedział, że Rosja powinna przyjąć pomoc od Brazylii, nawet jeśli CENIPA może w niej uczestniczyć jedynie zdalnie.
„Jeśli tego nie zrobią, to pewny znak, że śledztwo nie będzie przejrzyste”.
Nazwa Regulaminu wzięła się z załącznika do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym – lepiej znanej jako Konwencja chicagowska z 1944 r. – a Regulamin stanowi prostą, ale skuteczną formę współpracy międzynarodowej, która rzadko jest kwestionowana.
Urzędnicy ds. bezpieczeństwa stwierdzili, że promując niezwykle bliską współpracę techniczną ponad granicami politycznymi i unikając kwestii winy, załącznik 13 znacznie poprawił bezpieczeństwo lotnicze od czasu jego pierwszego wprowadzenia.
(Reportaż: Alison Lambert w Montrealu, Gabriel Araujo w São Paulo i Valerie Encina w Waszyngtonie; reportaż Mohammeda dla The Arabic Bulletin; redakcja: Mohammed Al Yamani) Redakcja: Denny Thomas i Grant McCall
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy