Jak podają urzędnicy, pierwszy transport morski żywności dla Gazy opuścił śródziemnomorską wyspę Cypr we wtorek rano, rozpoczynając nietestowany szlak morski mający na celu dostarczenie pomocy setkom tysięcy Palestyńczyków, którzy według ONZ są na skraju głodu.
Statek holował barkę załadowaną około 200 tonami ryżu, mąki i innych artykułów spożywczych pochodzących z organizacji charytatywnej World Central Kitchen. Według Ursuli von der Leyen, szefowej organu wykonawczego Unii Europejskiej, który wspiera Gazę, statek dostarczony przez hiszpańską organizację pomocową Open Arms, która nosi jej nazwę, jest pierwszym statkiem uprawnionym do dostarczania dostaw drogą morską do Gazy od 2005 roku. wysiłek.
„To ratunek dla ludności cywilnej” – powiedział Nikos Christodoulides, prezydent Cypru. – powiedział w mediach społecznościowych.
W związku z tym, że Strefa Gazy znajduje się pod niemal całkowitą blokadą i jest narażona na ponad pięciomiesięczne izraelskie bombardowania, znaczna część Strefy jest zagrożona głodem – ostrzega Organizacja Narodów Zjednoczonych. Głód jest szczególnie poważny na północy, gdzie działają agencje ONZ Najczęściej wiszące Operacje humanitarne, powołując się na izraelskie ograniczenia dotyczące konwojów, kwestie bezpieczeństwa i zły stan dróg.
Grupy pomocowe twierdzą, że bardzo niewielka pomoc dociera do Gazy drogą lądową. Skłania to do podjęcia międzynarodowych wysiłków na rzecz dostarczania żywności i artykułów pierwszej potrzeby drogą morską i powietrzną. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Unia Europejska i inne rządy oświadczyły w zeszłym tygodniu, że utworzą korytarz morski, aby zapewnić Gazie pomoc z Cypru, a wojsko amerykańskie ogłosiło plany budowy pływającego doku, aby ułatwić dostarczanie pomocy, ponieważ Gaza nie nie przejść przez morze. Masz skuteczne ujście.
Urzędnicy amerykańscy powiedzieli jednak, że budowa pływającego doku może zająć od 30 do 60 dni, a grupy pomocowe i urzędnicy z Gazy stwierdzili, że przesyłki morskie i zrzuty z powietrza są uciążliwe i nie mogą równać się dostawom ciężarówek. Według danych ONZ i innych agencji na ciężarówki załadowane żywnością do Gazy załadowano około 15–30 ton metrycznych każda, co oznacza, że ilość żywności przybywającej drogą morską jest znacznie mniejsza niż ilość, która w ciągu jednego dnia trafia do Gazy drogą lądową.
W lutym średnio około 100 ciężarówek przewożących żywność i inne zapasy wjeżdżało do Gazy dwoma otwartymi szlakami lądowymi. Stanowi to jednak niewielki ułamek tego, co działo się na lądzie przed rozpoczęciem wojny w październiku.
Izrael nalega na kontrolowanie dostaw do Gazy i twierdzi, że Hamas może przekierować pomoc przeznaczoną dla ludności cywilnej, ale twierdzi, że nie ogranicza to ilości docierającej pomocy. Rząd izraelski oświadczył, że wspiera szlak morski, pod warunkiem że przesyłki będą kontrolowane na Cyprze „zgodnie z izraelskimi standardami”.
W zeszłym tygodniu pani von der Leyen powiedziała reporterom w cypryjskim porcie w Larnace, że pierwsza wysyłka morska była „projektem pilotażowym” i wkrótce nastąpią kolejne dostawy.
Nie było jasne, w jaki sposób ładunek World Central Kitchen zostanie rozładowany i rozdzielony, gdy statek dotrze do wybrzeży Gazy, a podróż będzie trwała około 300 km od Cypru. Założyciel grupy, José Andrés, słynny hiszpańsko-amerykański szef kuchni, powiedział w weekend, że rozpoczęła budowę doku w Gazie, w którym miała otrzymać pomoc, ale grupa nie określiła miejsca budowy.
Budowa molo była „zaawansowana”, mówi pan Andres Powiedział We wtorek w mediach społecznościowych. „Możemy ponieść porażkę, ale największą porażką jest brak próby!”
Urzędnicy i grupy pomocowe podali, że zwykły czas rejsu między Cyprem a Gazą wynosi od 15 do 17 godzin, ale dodali, że statek Open Arms prawdopodobnie będzie pływał dłużej ze względu na ciężki ładunek.
Grupa stwierdziła, że statek przewoził ryż, mąkę, soczewicę, suszoną fasolę, fasolę w puszkach, tuńczyk w puszkach, wołowinę w puszkach i kurczaka w puszkach. Andres powiedział, że Zjednoczone Emiraty Arabskie zapewniają finansowanie i wsparcie logistyczne operacji.
Według grupy od października organizatorzy i palestyńscy szefowie kuchni współpracujący z World Central Kitchen wydali w Gazie ponad 34 miliony posiłków. Organizacja utworzyła 65 Kuchnie społecznościowe Andres powiedział, że firma znajduje się na obszarze administrowanym przez Palestynę i planuje budowę co najmniej 35 kolejnych obiektów. Codziennie wydaje się około 350 000 posiłków, ale pan Andres oświadczył, że chciałby rozdawać ponad 1 milion posiłków dziennie.
Urzędnicy europejscy z radością przyjęli wiadomość o wypłynięciu statku.
„Współpracowaliśmy ramię w ramię nie tylko z Cyprem, ale ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią” – powiedziała we wtorek pani von der Leyen europejskim prawodawcom. Dodał: „Kiedy ten korytarz morski będzie w pełni operacyjny, może zapewnić zrównoważony, uporządkowany i solidny przepływ pomocy do Gazy”.
Nikki Kitsantonis Przyczynił się do raportów.
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy