Obrazy Getty’ego
W środę Writers Guild of America wznowiło negocjacje z głównymi studiami, a 142-dniowy strajk scenarzystów zakończył się w rekordowym czasie.
W przerwie od poprzednich sesji kilku członków kadry kierowniczej wyższego szczebla dołączyło do rozmów w środę w Sherman Oaks. Byli to Bob Iger z Disneya, Ted Sarandos z Netfliksa, Donna Langley z NBCUniversal i David Zaslav z Warner Bros. Discovery.
Wcześniej dyrektorzy generalni na ogół pozostawiali negocjacje zawodowym negocjatorom w ramach sojuszu producentów filmowych i telewizyjnych.
Jednak w miarę kontynuowania strajku zaangażowali się bardziej na poziomie osobistym. 22 sierpnia dyrektorzy generalni spotkali się z przywódcami WGA w ramach czegoś, co książka określiła jako „wykład”.
Od tego czasu przez miesiąc każda ze stron oświadczyła, że czeka, aż druga odpowie na jej najnowszą propozycję. W pewnym momencie WGA zasugerowała, że AMPTP jest zbyt sztywny, aby odpowiednio spełnić wymagania książki i być może trzeba będzie go zdemontować.
Studia wyraziły frustrację z powodu konieczności „negocjowania przeciwko sobie”, podczas gdy WGA stwierdziła, że studia nie zrealizowały jeszcze w pełni programu związku.
WGA szuka pozostałej formuły opartej na liczbie wyświetleń każdego programu na platformie streamingowej. Studia odmówiły, chociaż zgodziły się udostępnić gildii niektóre dane dotyczące oglądalności.
Gildia domaga się również obowiązkowego minimalnego poziomu zatrudnienia w każdym pokoju scenarzysty telewizyjnego. W odpowiedzi AMPTP zaproponowało umożliwienie prezenterom zatrudniania co najmniej dwóch autorów do każdej prezentacji.
AMPTP oferuje także 15% wzrost stawek minimalnych dla scenarzystów i producentów w pierwszym roku, co obejmie nowe, minimalne stawki wyższe o 10% dla redaktorów artykułów. WGA domagało się poziomu o 20% wyższego niż stawka redaktora artykułów.
Studia zaakceptowały już propozycję WGA, aby mieć pewność, że scenarzyści korzystający ze sztucznej inteligencji do pisania scenariuszy nie stracą kredytu ani płatności. Jednakże obie strony skomentowały żądanie gildii, aby sztuczna inteligencja nie mogła trenować na tekstach książek.
Im dłużej trwa strajk, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że stacjom uda się uratować jakąkolwiek część sezonu telewizyjnego 2023–2024. Premiery kilku filmów przesunięto już na 2024 r., a rozdanie nagród Emmy również przesunięto na styczeń.
Strajk dotknął także pracowników najniższego szczebla, którzy złożyli wnioski o „wypłatę w przypadku trudnych sytuacji” z kont emerytalnych o ponad 54 miliony dolarów.
SAG-AFTRA również strajkowała przez 69 dni. Stowarzyszenie Aktorów skupia się na wielu tych samych kwestiach, co książka, w tym na emisji pozostałości i zwiększaniu minimum. Gildia Aktorów koncentruje się również na zapewnieniu aktorom „świadomej zgody” na wykorzystanie sztucznej inteligencji do odtwarzania ich wizerunków.
Dwa najdłuższe strajki w historii WGA miały miejsce w latach 1960 i 1988. Pierwszy strajk rozstrzygnięto w dwóch etapach – najpierw ze wytwórniami filmowymi, potem ze wytwórniami telewizyjnymi. Strajk filmowy trwał 148 dni (wliczając datę ratyfikacji nowego kontraktu). Strajk telewizyjny trwał 156 dni.
Strajk z 1988 r., najdłuższy w historii związku, trwał 154 dni, włączając datę ratyfikacji.
Jeśli ratyfikacja nastąpi 3 października lub później, strajk z 2023 r. przewyższy strajk z 1988 r. Strajk telewizyjny przeciągnie się po roku 1960, jeśli nowy kontrakt zostanie ratyfikowany 5 października lub później.
Matt Donnelly i Cynthia Littleton przyczynili się do powstania tej historii.
„Twitter geek. Nieprzejednany czytelnik. Dumny fanatyk mediów społecznościowych. Subtelnie czarujący muzyczny nerd.”
More Stories
Barry Keoghan dołącza do Cilliana Murphy’ego w serialu Netflix „Peaky Blinders”.
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
„Swifties for Kamala” zbiera pieniądze od celebrytów i pieniądze na kampanię dla Demokratów