Max Verstappen odniósł swoje 14. zwycięstwo w sezonie 2022 w Grand Prix Meksyku, wyprzedzając rywala Mercedesa Lewisa Hamiltona i kolegę z drużyny Red Bulla Sergio Pereza, po ekscytującej bitwie strategicznej, która odbyła się na torze Autodromo Hermanos Rodriguez.
Ustanawia kolejny rekord dla holenderskiego zawodnika w jego rozwijającej się karierze, ponieważ teraz może pochwalić się największą liczbą zwycięstw w jednym sezonie F1, przewyższając rekordowy rekord z 13, który mieli Michael Schumacher (2004) i Sebastian Vettel (2013).
Verstappen, którego zespół Red Bull wybrał strategię miękkich średnich opon, zabrał flagę w szachownicę 15 sekund od Hamiltona, który zastanawiał się, dlaczego Mercedes zamienił zestaw startowy na grupę pośredników.
Perez dał kibicom lokalnej drużyny coś, z czego mogli się cieszyć na trzecim miejscu, po tym, jak ostatnio zagroził Hamiltonowi, podczas gdy Russell – który przegrał ze swoim kolegą z drużyny na początku – zajął czwarte miejsce dalej.
1 powyższe Verstappen VER Red Bull Wyścigi |
1:38: 36,729 | 25 |
2 Ludwik Hamilton wieprzowina mercedes |
+15,186 sekund | 18 |
3 sergio Perez dla każdego Red Bull Wyścigi |
+18.097 sekund | 15. |
4 Jerzy kontakt Rosjanie mercedes |
+49 431 sekund | 13 |
5 Carlos Oznaki Najwyższy Urząd ds. Kontroli Finansowej i Odpowiedzialności Ferrari |
+58.123 sekund | 10 |
Russell był również niezadowolony ze swojej strategii, wielokrotnie powtarzając Mercedesowi, aby kopał ponownie i porzucił twarde opony, co nie przywróciło wyścigu do srebrnego zapasu na końcowych etapach – lekki przystanek w mistrzostwach z co najmniej dwoma okrążeniami biegowymi, aby osiągnąć najszybszy kamień .
Ferrari miało słaby wyścig, ponieważ Carlos Sainz i Charles Leclerc strzelili samotnie w P5 i P6, wyprzedzając kierowcę McLarena Daniela Ricciardo, który późno osiągnął siódme miejsce na miękkich oponach i utrzymał pozycję pomimo 10-sekundowej kary w rozgrywce . Z Yuki Tsunoda.
Esteban Ocon zajął ósme miejsce, po bolesnym późnym wycofaniu się kolegi z drużyny Alpine, Fernando Alonso, podczas gdy inny Lando Norris z McLarena i Valtteri Bottas z Alfy Romeo uzupełnili punkty – kompletnie nie mogąc powtórzyć swojego występu w kwalifikacjach.
Pierre Gasly z AlphaTauri otrzymał pięciosekundową karę za wczesny i trudny ruch rywala Aston Martina Lance Stroll i ostatecznie stracił punkt o zaledwie pół sekundy, Alex Albon był 12. dla Williamsa.
Zhou Guanyu wjechał swoją Alfą Romeo do linii bramkowej przed mężem Astona Martina Vettelem – noszącym wzruszający kask na cześć zmarłego Dietricha Mateschitza – i Strollem, a za nimi samochody Haas Mick Schumacher i Kevin Magnussen.
Nicholas Latifi był finalistą w swoim Williamsie, a wspomniany Alonso utknął z powodu problemu z silnikiem, a Tsunoda wycofał się po krótkim przelocie w powietrzu podczas zderzenia z Ricciardo.
Najważniejsze wydarzenia z wyścigu: Grand Prix Meksyku 2022
tak jak to się stało
Cała sprzedająca się publiczność zapewniła świąteczną atmosferę w ramach przygotowań do niedzielnego wyścigu, a każdy ruch mistrza Pereza był zachęcany z entuzjazmem, jak to miało miejsce podczas treningów i kwalifikacji na początku weekendu.
Jednak po problemach technicznych w ciągu godziny kwalifikacyjnej „Checo” musiał zadowolić się czwartym w stawce, stając za swoim kolegą z zespołu Red Bulla Verstappenem oraz bolidami Mercedesa Russella i Hamiltona.
Co ciekawe, Verstappen i Perez wybrali miękkie opony, aby zaatakować ponad 800 m do Turn 1, z Russellem i Hamiltonem używającym modów – co oznacza, że w miarę rozwoju konfrontacji będzie wiele strategicznych permutacji, które można obserwować.
Z tyłu, kierowca Haas Magnussen rozpoczął 19. miejsce z karą pięciu pozycji za zmianę silnika, z Aston Martin’s Stroll w P20 – po tym, jak zdobył trzy miejsca w meczu z rywalem Alpine, Alonso w Austin.
Gdy zgasły światła i wybuchło życie w 71-okrążeniowym wyścigu, Verstappen zrobił czystą przerwę, aby obronić dwóch kierowców Mercedesa z linii i do zakrętu 1, zanim Hamilton rzucił się na Russella w połowie pierwszego, który zajął P2.
Perez następnie pobiegł do Russella, aby wyjść z ciasnego kompleksu Turn 1-2-3, a po zeskoczeniu ze zbocza zmiótł swojego przeciwnika do Turn 4, wywołując kolejny ogłuszający ryk na wielkich trybunach, które wyznaczają tor, gdy się poruszał przez miejsca na podium.
Sainz zajął piąte miejsce w swoim Ferrari, a gwiazda kwalifikacyjna Alfa Romeo Bottas spadła na ósme miejsce, za Formułą 1-75 z Leclerc oraz pomiędzy Albenzem Alonso i Oconem-Norrisem McLarena, który znalazł się w pierwszej dziesiątce.
Na wczesnych okrążeniach Hamilton jechał z kapitanem Verstappenem i początkowo siedział nieco ponad sekundę od swojego rywala o tytuł w 2021 roku, zanim spadł o kilka dziesiątych do tyłu – chłodzenie silnika jest kluczowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę na dużej wysokości i wysokich temperaturach.
„Po prostu spróbuj przełamać ten opór. Wykonujesz świetną robotę”, była wiadomość dla Verstappena wkrótce potem, z prawie dwiema sekundami między nim a Hamiltonem na 10 okrążeniu, kiedy uwaga zaczęła się zatrzymywać.
Niektóre dramaty w środku pola polegały na tym, że Gasly pokonywał Stroll podczas hamowania na zakręcie 4 na 14 okrążeniu, ale stewardzi szybko zdecydowali, że człowiek z AlphaTauri zepchnął Astona Martina z toru i przyznał mu pięciosekundową karę.
Gdy Verstappen nadal oddalał się od Hamiltona z przodu, Perez miał około sześciu sekund straty do prowadzenia, Russell 7,5 sekundy, gdy Sainz i Leclerc rozpoczęli cichy wyścig – Ferrari walczy o życie z tempem Red Bulla i maszynami Mercedesa.
Gdy wyścig znacznie przekroczył 20 okrążeń, Verstappen zgłosił pewne obawy związane z oponami – w pewnym momencie powiedział „lewy przód nie chce skręcać” – z Red Bullem przedłużającym swój start na miękkich oponach i duetem Mercedesa przygotowującym się do ich czas na bardziej trwałych nośnikach.
Perez był pierwszym prowadzącym kolarzem na 24 okrążeniu, zmieniając swój miękki środek na pięciosekundowy późny pit stop z powodu lepkiej lewej tylnej opony, zjeżdżając Verstappen dwa okrążenia później i wystrzeliwując Hamiltona i Russella na prowadzenie.
Gdy Perez ścigał pary Ferrari Sainz i Leclerc, które jeszcze się nie zatrzymały, zmuszając go do dodatkowego wyprzedzania (i wywołując jeszcze więcej wiwatów od fanów domowych), Verstappen wszedł na P3, około 20 sekund za nowym liderem Hamiltonem, który poinformował: „Moje opony są Cienki.”
Jednak na 30 okrążeniu Hamilton i Mercedes zdecydowali, że nadszedł czas, aby się wprowadzić, przechodząc z przeciętności do fanatyka, podczas gdy Russell poprosił o przedłużenie okrążenia i starał się pokonać zestaw miękkich punktów na końcowych etapach wyścigu.
Russell prowadził licznik Verstappena o około 10 sekund, z Hamiltonem o sześć, ale zapala ekrany czasowe na trudnych oponach – dając swojemu koledze z drużyny dodatkowe informacje do rozważenia przed jego zatrzymaniem.
Ambicje Russella co do miękkich opon były krótkotrwałe, gdy skręcił na 35 okrążeniu, aby podążać za Hamiltonem na twardych oponach, dołączając do imprezy na czwartym miejscu, około 16 sekund od przewagi, zanim został poproszony o „podniesienie i bieganie” do końca wyścigu .
Jego początkowo konkurencyjne tempo Gdy trudności zniknęły, Hamilton stwierdził, że nie czują się tak komfortowo jak pośrednicy, a wkrótce Russell dołączył do niego w radiu, aby zakwestionować strategiczny ruch – ale Mercedes starał się uspokoić obu kierowców, że wyścig powróci ich.
Co więcej, Sainz i Leclerc kontynuowali swój wyścig jako „najlepsi z reszty”, a Ocon dołączył do Alonso w wyprzedzaniu Bottasa wspaniałym ruchem, aby umieścić Alpines odpowiednio na 7 i 8 miejscu – Norris utrzymał ostatni punkt na 20 okrążeniach do biegu .
Na 51 okrążeniu, kolega z drużyny Norrisa, Ricardo, wzbił się w powietrze Alpha Toure Tsunody na zakręcie 6 po zaciętym starciu między kołami, co skłoniło gospodarzy do przyznania Australijczykowi 10-sekundowej kary – Tsunoda był gotowy do przejścia na emeryturę. uszkodzony samochód.
Ale kara wydawała się skazać Ricciardo, ponieważ użył swoich stosunkowo miękkich opon, by wyprzedzić Norrisa, Bottasa, Alonso i Ocona, przeniósł się do P7 i zrobił wszystko, co mógł, aby zbudować wystarczającą marżę i nadal pokazywać kilka punktów.
Wchodząc do wyścigu przez ostatnie 15 okrążeń, Verstappen znalazł się ponad 10 sekund przed Hamiltonem, podczas gdy Perez ukończył wyścig dla Mercedesa, starając się o drugie miejsce w Red Bull – zarówno Hamilton, jak i Russell nadal kwestionowali średnią – trudną strategię.
Pomimo dodatkowych zapewnień ze strony Mercedesa, że wyścig nadejdzie, w postaci Red Bulls borykających się z problemem opon w ostatnim czasie, Verstappen nie miał takich problemów i osiągnął 15-sekundową przewagę zwycięstwa.
Perez nie był w stanie wystartować w Hamilton w drugiej rundzie, ale przynajmniej dotarł na podium w wyścigu u siebie, podczas gdy Russell przejechał dwa okrążenia, aby pobiec na wyznaczonym pasie i zdobyć dodatkowy punkt na najszybszym okrążeniu.
Sainz i Leclerc skończyli około minuty za Verstappen, podczas gdy Ricciardo zrobił wystarczająco dużo, aby zbudować wymagany 10-sekundowy margines na Ocon dla P7, ponieważ Norris i Bottas zamknęli pozycje, które wypychają punkty.
Alonso był silny w tej bitwie za samochodami Red Bulla, Mercedesa i Ferrari, ale porażka na sześć okrążeń przed końcem zakończyła popołudnie i dodała nowy zwrot do bitwy o P4 na Ranking twórców.
Gasly i Albon wąsko przegapili punkty dla Alfa Torre i Williamsa, a Cho musiał zdobyć P13 w drugiej Alfie Romeo, a za nim Aston Martins z Vettel i Stroll.
Haas również odszedł z pustymi rękami, gdy Schumacher zawiózł Magnussena do domu odpowiednio na P16 i P17, a Latifi był ostatnim kierowcą, który zdobył flagę w szachownicę po odejściu Alonso i Tsunody.
Cytat klucz
„naturalnie, [the start] Utrzymanie prowadzenia po pierwszym zakręcie bardzo mi pomogło przez resztę wyścigu. Mieliśmy też inną strategię dla samochodów wokół nas, ale [it’s] „Niesamowity wynik” – powiedział zwycięzca wyścigu Verstappen.
„Prędkość samochodu była naprawdę świetna, musieliśmy dbać o nasze opony, ponieważ [of the] Spędziliśmy zbyt długo w mediach, ale udało nam się. Do tej pory był to niesamowity rok. Zdecydowanie nam się to podoba i będziemy starać się o więcej.”
Co dalej?
Następny w 2022 r. to Grand Prix São Pauloktóry odbędzie się w Interlagos w dniach 11-13 listopada, a format Sprint F1 powróci po raz trzeci i ostatni w tym sezonie.
More Stories
Prognozy wyników na tydzień 1 NFL 2024, typy na dziś: Ekspert zapewnia dokładne wyniki dla wszystkich 16 meczów
Dramatyczne starcie 49ers z drużyną Brandona Aiyuka i po drodze oznaki rozstania
W Paryżu rozpoczną się igrzyska paraolimpijskie