Producenci samochodów Wielkiej Trójki z Detroit nie przyjechali Nowa umowa o pracę Przed wygaśnięciem umów pracownicy reprezentowani przez związek zawodowy United Auto Workers wygasali w czwartek o północy, co wywołało jeden z największych strajków, jaki dotknął Stany Zjednoczone od lat.
Pracownicy trzech fabryk Forda, General Motors i Stellantis natychmiast odejdą ze stanowiska, oznajmił prezes UAW Sean Fine w przemówieniu na żywo na Facebooku późnym wieczorem w czwartek. Fabryki obejmują zakład montażowy General Motors w Wentzville w stanie Missouri; Zakład montażowy Forda w Wayne w stanie Michigan; oraz kompleks montażowy Stellantis w Toledo w stanie Ohio.
„Dziś wieczorem, po raz pierwszy w naszej historii, uderzymy w wielką trójkę w tym samym czasie” – powiedział.
W postępowaniach pracowniczych weźmie udział około 12 700 pracowników tych zakładów. Według Associated Press podczas strajku z funduszu strajkowego UAW wynoszącego 825 milionów dolarów będzie wypłacane około 500 dolarów tygodniowo.
„Lokalni mieszkańcy, którzy nie zostali jeszcze zaproszeni do strajku, będą nadal pracować na podstawie wygasłego porozumienia” – powiedział Fine, ostrzegając jednocześnie, że pracownicy innych fabryk mogą odejść, jeśli rozmowy z producentami samochodów ulegną fiasku.
Wstrzymanie pracy to pierwszy strajk producentów samochodów z Detroit od czasu strajku pracowników GM w 2019 roku.
„Już pierwszego dnia tej historycznej akcji pokażemy naszą siłę i jedność” – powiedział Fine. „Wszystkie opcje pozostają na stole”.
Brittney Johnson (35 l.), która pracuje dla firmy od trzech i pół roku, dołączyła do około 400 pracowników pikietujących przed fabryką Forda Wayne’a na obrzeżach Detroit. Masowy wiec zaplanowano na piątkowe popołudnie w centrum Detroit.
„Uwielbiam tę pracę” – powiedziała. „Po prostu zasługujemy na więcej”.
W fabryce Jeepa w Toledo 52-letnia Candice Bowles, pracownica linii montażowej, posprzątała swoje stanowisko pracy i wyszła, gdy zadzwonił dzwonek o północy. „Jestem naprawdę szczęśliwa, że wszyscy byli razem” – powiedziała.
Ze strategicznego punktu widzenia skupienie się na zaledwie trzech fabrykach dałoby UAW elastyczność w zakresie potencjalnego wstrzymania pracy w innych zakładach, gdy urzędnicy związkowi wznowią negocjacje z producentami samochodów. Według Benjamina Salisbury, analityka branży motoryzacyjnej w Hite Securities, będzie także utrzymywać fundusz strajkowy grupy związkowej.
Dlaczego UAW strajkuje?
Żądania UAW obejmują podwyżkę płac o 36% w ramach czteroletniego kontraktu; Świadczenia emerytalne dla wszystkich pracowników; Ograniczone wykorzystanie pracowników tymczasowych; Więcej płatnych urlopów, m.in Czterodniowy tydzień pracy; oraz większa ochrona miejsc pracy, w tym prawo do strajku przeciwko zamykaniu fabryk.
Gdy w czwartek rozmowy utknęły w impasie, przywódcy Forda, General Motors i Stellantis (dawniej Fiat Chrysler) oświadczyli, że w ostatnich tygodniach złożyli UAW wiele ofert w nadziei podpisania nowego porozumienia dla 145 000 pracowników związku.
„Myślę, że przygotowują się do historycznego strajku ze wszystkimi trzema firmami” – powiedział CBS News dyrektor generalny Forda Jim Farley.
„Dziś wieczorem o 20:00 w Domu Solidarności w Detroit organizacja United Auto Workers złożyła Fordowi swoją pierwszą merytoryczną kontrpropozycję zaledwie kilka godzin po wygaśnięciu obecnego czteroletniego układu zbiorowego pracy” – oznajmił Ford w późniejszym oświadczeniu.
Co mówią producenci samochodów
W odpowiedzi na nakaz strajku Stellantis wyraził „głęboko rozczarowany odmową kierownictwa UAW zaangażowania się w odpowiedzialny sposób w celu osiągnięcia uczciwego porozumienia, które leży w najlepszym interesie naszych pracowników, ich rodzin i naszych klientów. natychmiast postawiło firmę w trudnej sytuacji.” „Włączymy tryb awaryjny i podejmiemy wszelkie odpowiednie decyzje strukturalne, aby chronić nasze operacje w Ameryce Północnej i firmę”.
Stellantis, powstały w wyniku fuzji Fiata Chryslera i europejskiego producenta samochodów Groupe PSA w 2021 r., jest właścicielem Chryslera, Dodge’a, Jeepa i Ram, a także głównych zagranicznych marek samochodów, w tym Citroëna, Peugeota i Maserati.
Dyrektor generalna GM, Mary Barra, powiedziała w piątek CBS News, że gigant motoryzacyjny negocjował z UAW w dobrej wierze, mając nadzieję na uniknięcie strajku.
„Siedzieliśmy do rozmów od 18 lipca” – powiedziała Barra, dodając, że GM otrzymał początkowo ponad 1000 wniosków od grupy roboczej. Dodał: „Mamy na stole historyczną ofertę i jesteśmy już na stole gotowi do jej kontynuacji”.
Wszyscy przywódcy Wielkiej Trójki oświadczyli, że złożyli rozsądne kontroferty i są gotowi do dalszych negocjacji. Producenci samochodów potwierdzają, że znajdują się pod presją utrzymywania kosztów i cen samochodów na niskim poziomie, aby móc konkurować z Teslą i zagranicznymi producentami samochodów, zwłaszcza że firmy konkurują o udział w szybko rosnącym rynku samochodów elektrycznych.
Barra stwierdziła, że GM nie jest w stanie spełnić wszystkich wymagań płacowych UAW ze względu na konieczność znacznych inwestycji w rozwój nowych produktów, zwłaszcza pojazdów elektrycznych.
„Musimy mieć pewność, że firma będzie odnosić sukcesy przez następne 115 lat, a to oznacza, że musimy inwestować” – powiedziała. „Jeśli nie inwestujemy w nowe produkty, które klienci chcą kupić, i nie pozyskujemy nowych produktów, wpływa to na liczbę produkowanych przez nas pojazdów, co bezpośrednio wpływa na liczbę osób tworzących nasz zespół produkcyjny”.
„Ich początkowa oferta zakładała płacenie każdemu pracownikowi około 300 000 dolarów za godzinę i pracę przez cztery dni” – Farley powiedziała w czwartek o żądaniach UAW. „To doprowadziłoby do bankructwa naszej firmy.”
Fine przyznał, że producenci samochodów podnieśli swoje oferty płacowe, ale propozycje te są w dalszym ciągu niewystarczające. Ford zaoferował 20% odsetek w ciągu 4,5 roku, podczas gdy GM i Stellantis zaoferowały odpowiednio 18% i 17,5% w ciągu czterech lat.
Analitycy ostrzegają, że strajk może zakłócić krajowy przemysł motoryzacyjny, spowodować wzrost cen pojazdów i doprowadzić do strat w płacach i zyskach na kwotę około 6 miliardów dolarów, przy jednoczesnym ograniczeniu ogólnego wzrostu gospodarczego w USA nawet o 0,3%.
Michael Pearce, główny ekonomista USA w Oxford Economics, oszacował, że strajk wszystkich 146 000 pracowników Wielkiej Trójki może doprowadzić do wstrzymania prawie jednej trzeciej krajowej produkcji samochodów. W swoim raporcie zauważył, że odbudowa zapasów samochodów trwała rok po tym, jak pracownicy GM zorganizowali 54-dniowy strajk w 1998 r.
Biden: „Rekordowe zyski nie zostały podzielone sprawiedliwie”
Prezydent Joe Biden wysłał w piątek dwóch swoich najważniejszych doradców do Detroit, aby pomogli rozwiązać problem Zrzeszeni pracownicy branży motoryzacyjnej strajkująwyrażając współczucie dla związku, zauważając, że producenci samochodów Wielkiej Trójki odnotowali rekordowe zyski, ale „te rekordowe zyski nie zostały sprawiedliwie podzielone” z pracownikami.
Demokratyczny prezydent powiedział w krótkich uwagach w Białym Domu: „Nikt nie chce zostać uderzony”. „Ale szanuję prawo pracowników do korzystania z opcji w ramach systemu negocjacji zbiorowych i rozumiem frustrację pracowników”.
Biden powiedział, że wyśle pełniącą obowiązki Sekretarza Pracy Julie Su i jej głównego doradcę Gene’a Sperlinga do Detroit, aby pomogli w zawarciu umowy korzystnej dla obu stron – dla firm i ich pracowników.
Biden powiedział, że zadzwonił podczas pierwszego dnia negocjacji i zachęcił obie strony, aby jak najdłużej pozostały przy stole.
„Firmy złożyły kilka ważnych ofert” – powiedział Biden. „Ale myślę, że powinni pójść dalej, aby zapewnić, że rekordowe zyski korporacji będą oznaczać rekordowe kontrakty dla UAW”.
Associated Press przyczyniła się do powstania tego raportu
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych