27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Trwa strajk UAW. Oto jak to może wyglądać.

Trwa strajk UAW.  Oto jak to może wyglądać.

Pracownicy samochodowi w Detroit zaczęli odchodzić z pracy w piątek po tym, jak ich przywódcy związkowi nie mogli dojść do porozumienia w sprawie nowej umowy o pracę z firmami Ford, General Motors i Stellantis.

„Dziś wieczorem, po raz pierwszy w naszej historii, uderzymy jednocześnie w Wielką Trójkę” – powiedział prezydent UAW Sean Fine w przemówieniu na żywo na Facebooku późnym czwartkowym wieczorem.

Finn powiedział, że członkowie używają tak zwanego „WstańStrategia strajku, w ramach której od piątku pracownicy „w ograniczonej liczbie wybranych lokalizacji” odejdą z pracy. Strajki odbywają się w trzech zakładach: General Motors Assembly Plant w Wentzville w stanie Missouri, Ford Assembly Plant w Wayne w stanie Michigan, oraz zakład montażowy General Motors w Wentzville w stanie Missouri, zakład montażowy Forda w Wayne w stanie Michigan i kompleks montażowy Stellantis w Toledo w stanie Ohio.

„Lokalni mieszkańcy, którzy nie zostali jeszcze wezwani do przyłączenia się do strajku, będą nadal pracować w ramach wygasłego porozumienia” – powiedział Fine w czwartek.

Fine powiedział, że więcej pracowników przystąpi do strajku, jeśli Wielka Trójka wstrzyma negocjacje lub będzie nadal wysyłać „upokarzające oferty”, które nie spełniają żądań członków związku.

Jest to pierwszy strajk UAW od tego czasu Pracownicy samochodowi wycofali się z GM w 2019 rokui może osiągnąć swój szczyt w kraju Największy aktywny strajk pracowników od 25 lat. Według jednego z raportów strajk może spowodować gwałtowny wzrost cen pojazdów, co może skutkować stratami ekonomicznymi dla producentów samochodów o wartości 5,6 miliarda dolarów. Prognozy klimatyczne Według Oxford Economics obniżyło to PKB kraju aż o 0,3%.

Jakie są ich żądania?

Na szczycie listy żądań UAW znajduje się znaczna podwyżka wynagrodzeń członków.

W tym tygodniu UAW zaczął domagać się podwyżki płac o 46% w ciągu czterech lat. Związek jednak wycofał się z tej liczby i obecnie żąda podwyżki płac o 36%, powiedział Garrett Nelson, analityk motoryzacyjny w CFRA Research. Oznaczałoby to natychmiastowy wzrost o 18%, a następnie roczny wzrost o 4–5% przez pozostałą część dekady, stwierdził Nelson we wtorkowej notatce badawczej.

Postulaty Unii obejmują także świadczenia emerytalne dla wszystkich pracowników; Ograniczenie wykorzystania pracowników tymczasowych; Więcej płatnego urlopu, w tym czterodniowy tydzień pracy; oraz większa ochrona pracy, w tym prawa do Strajk mający na celu zamknięcie fabryk.


Jak mógłby wyglądać potencjalny atak UAW?

UAW chce także wyeliminować dwustopniowy system wynagrodzeń obowiązujący we wszystkich trzech firmach, ponieważ zdaniem członków niesprawiedliwie sprowadza on niektórych jego kolegów do pracowników drugiej kategorii. Pracownicy najwyższego szczebla — wszyscy, którzy dołączyli do firmy przed 2007 rokiem — zarabiają około 33 dolarów za godzinę, podczas gdy każdy, kto dołączył do firmy po tym roku, należy do najniższego szczebla i zarabia około 17 dolarów za godzinę. Pracownicy niższego szczebla również nie otrzymują określonych emerytur, a ich świadczenia zdrowotne są mniej hojne.

„Najhojniejsza oferta od 80 lat”

Wielka Trójka nie była skłonna w pełni spełnić żądań związków zawodowych, ale stwierdziła, że ​​przedstawiła rozsądne kontroferty i jest gotowa do dalszych negocjacji. Firmy twierdzą, że znajdują się pod ogromną presją, aby utrzymać koszty i ceny samochodów na niskim poziomie, aby móc konkurować z Teslą i zewnętrznymi producentami samochodów.

Dyrektor generalny Ford Motor Company, Jim Farley, powiedział na początku tego tygodnia, że ​​firma postęp Członkowie UAW płacą podwyżki, eliminują poziomy, ochronę przed inflacją, pięć tygodni urlopu, 17 płatnych urlopów i wyższe składki emerytalne – pakiet, który nazwał „najhojniejszą ofertą od 80 lat”. Farley powiedział, że Ford złożył w sumie cztery oferty, ale od czasu ostatniej oferty UAW nie otrzymał odpowiedzi.

„Trudno negocjować kontrakt, gdy nie ma z kim negocjować” – powiedział w środę wieczorem. „Było to dość konkurencyjne w porównaniu do wszystkich porozumień wynegocjowanych przez UAW, czasem po strajkach, z innymi przedsiębiorstwami przemysłowymi i nic nie słyszeliśmy”.

Stellantis powiedziała, że ​​czeka również, aż UAW odpowie na swoją najnowszą ofertę.

„Nadal koncentrujemy się na negocjacjach w dobrej wierze, aby osiągnąć wstępne porozumienie przed jutrzejszym terminem” – powiedział w środowym piśmie do pracowników Tobin Williams, starszy wiceprezes ds. zasobów ludzkich. „Przyszłość naszych członków obsady i ich rodzin nie zasługuje na nic innego”.

Dyrektor generalny Ford Motor, Jim Farley, powiedział na początku tego tygodnia, że ​​firma zaoferowała członkom UAW „najhojniejszą ofertę od 80 lat”, ale nie otrzymał odpowiedzi ze strony związku.

Paweł Sancia/AP


Adam Hirsch, główny ekonomista Instytutu Polityki Gospodarczej, powiedział, że Wielka Trójka jest w stanie zapewnić pracownikom wyższe płace. Na blogu Poczta Hirsch zauważył we wtorek, że Wielka Trójka wygenerowała łącznie 250 miliardów dolarów zysków w latach 2013–2022 i spodziewa się wygenerować ponad 32 miliardy dolarów dodatkowych zysków w 2023 r. Hirsch stwierdził w poście, że Wielka Trójka argumentuje, że płacąc pracownikom więcej, tak by się stało. .. Aby zagrozić ich wysiłkom na rzecz produkcji większej liczby samochodów elektrycznych.

„Pomimo wszystkich szaleństw firmy, ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby inwestować w pojazdy elektryczne, sprawiedliwie płacić pracownikom i utrzymywać spore zyski” – napisał Hirsch w poście.