SAN FRANCISCO (Reuters) – W środę Tesla (TSLA.O) dołączyła do General Motors (GM.N) i Forda (FN), wyrażając ostrożność w zwiększaniu mocy produkcyjnych pojazdów elektrycznych (EV), powołując się na niepewność gospodarczą i podkreślając obawy… Spowolnienie popytu.
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wyraził obawy, że wysokie koszty finansowania zewnętrznego zniechęcą potencjalnych klientów do zakupu samochodów tej firmy pomimo głębokich obniżek cen, i że zaczeka na jasność sytuacji gospodarczej, zanim uruchomi planowaną fabrykę w Meksyku.
„Ludzie wahają się przed zakupem nowego samochodu, jeśli w gospodarce panuje niepewność” – powiedział Musk podczas rozmowy telefonicznej po ogłoszeniu wyników, podczas której wspomniał także o presji „od wypłaty do wypłaty” wywieranej na amerykańskich pracowników. „Nie chcę wpadać w niepewność na pełnych obrotach”.
Komentarze Muska pojawiły się po sygnałach ostrzegawczych innych producentów samochodów i startupów zajmujących się pojazdami elektrycznymi. To spowodowało, że w czwartek akcje Tesli spadły o 8%, podobnie jak akcje innych producentów pojazdów elektrycznych.
General Motors poinformował we wtorek, że opóźni produkcję elektrycznych ciężarówek Chevrolet Silverado i GMC Sierra o rok w fabryce w Michigan, powołując się na malejący popyt na pojazdy elektryczne.
Ford z siedzibą w Detroit poinformował w zeszłym tygodniu, że tymczasowo ograniczy jedną z trzech zmian w fabryce produkującej elektryczny pickup F-150 Lightning. W lipcu producent samochodów spowolnił wzrost produkcji samochodów elektrycznych, przenosząc inwestycje na pojazdy użytkowe i hybrydy.
Akcje start-upów zajmujących się pojazdami elektrycznymi Lucid (LCID.O) i Rivian (RIVN.O) również spadły w czwartek, tracąc ponad 3% każdy.
We wtorek Lucid poinformował o prawie 30% spadku produkcji w trzecim kwartale i jedynie nieznacznym wzroście dostaw pomimo głębokich obniżek, co wzbudziło obawy o popyt na luksusową limuzynę Air.
Rivian, producent elektrycznych pickupów i pojazdów typu SUV, również rozczarował w tym miesiącu inwestorów, wzbraniając się przed podniesieniem całorocznej prognozy produkcji pomimo lepszych niż oczekiwano danych za trzeci kwartał.
„To pokazuje, że w najbliższej przyszłości może nastąpić spowolnienie (popytu) na pojazdy elektryczne” – powiedział Tom Narayan, globalny analityk motoryzacyjny w RBC Capital Markets. „Ale bardziej chodzi o cenę i przystępność cenową niż o odrzucenie samochodów elektrycznych”.
Narayan powiedział, że spodziewa się „spadku”, który będzie się poprawiał wraz ze spadkiem cen pojazdów elektrycznych i udostępnieniem tańszych wariantów.
Producenci samochodów przeznaczą miliardy dolarów na inwestycje związane z pojazdami elektrycznymi, w zależności od rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych kilku kwartałów. Obawy o spowolnienie popytu wzrosły, gdy firmy zaczęły radzić sobie z ograniczeniami w łańcuchu dostaw, które zrujnowały plany produkcyjne.
W lipcu agencja Reuters podała, że rynek amerykański nie rośnie wystarczająco szybko, aby zapobiec gromadzeniu się niesprzedanych pojazdów elektrycznych w niektórych salonach samochodowych.
Aby zapobiec spadkowi popytu, lider rynku Tesla, dysponujący wiodącymi w branży marżami zysku, jako pierwszy i najbardziej agresywnie obniżył ceny, zmuszając innych do pójścia w ich ślady i obniżenia marż.
Musk powiedział jednak, że wyższe koszty finansowania wynikające z wyższych stóp procentowych mają w niektórych przypadkach na celu walkę z utrzymującą się wysoką inflacją, prawie całkowicie kompensując spadki cen, wzbudzając ostrożność konsumentów chcących zrezygnować z pojazdów pochłaniających paliwo.
„Jeśli stopy procentowe pozostaną wysokie… ludziom będzie bardzo trudno kupić samochód. Po prostu ich na to nie stać” – powiedział Musk, dodając, że „przyspieszy” ekspansję fabryki w Meksyku, jeśli stopy procentowe spadną.
Na podstawie aktualnych szacunków rynkowych nie oczekuje się, że stanie się to w USA wcześniej niż w czerwcu 2024 r., ponieważ ostatnie mocne dane ekonomiczne sugerują, że bank centralny może pozostawić stopy procentowe na wyższym poziomie na dłużej.
(Raport Abhirupa Roya z San Francisco i Bena Klaymana z Detroit – przygotowany przez Mahometa dla Biuletynu Arabskiego) Redakcja: Jimmy Farid
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych